بی‌توجهی به درمان بیش فعالی موجب افسردگی در بزرگسالی می‌شود

سلامت نیوز : امروزه بیش فعالی در مقطع سنی کودکان از جمله مسائل مهمی شده است که بسیاری از خانواده‌ها برای تشخیص و درمان آن به روانپزشکان کودک مراجعه می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ عضو هیئت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه گفت: در صورت بی‌توجهی به کودکان بیش فعال، احتمال اینکه این افراد در آینده به افسردگی مبتلا شوند و رفتارهای ضد اجتماعی و بزهکارانه داشته باشند، بسیار زیاد است.

پیمان هاشمیان بیش فعالی یا در اصطلاح پزشکی A. D. H. D را بیماری مزمنی دانست که میلیون‌ها کودک به آن مبتلا هستند و حتی می‌تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. این بیماری، ترکیب مشکلاتی از قبیل مشکل در حفظ توجه، فعالیت زیاد و رفتارهای ناگهانی است. کودکانی که دچار بیش فعالی هستند ممکن است دچار ناراحتی‌هایی از جمله عزت نفس پایین، مشکل در ارتباط برقرار کردن و عملکرد ضعیف در مدرسه بشوند که امروزه بیش از ۵ درصد کودکان، بیش فعالی A. D. H. D دارند که می‌تواند زمینه ساز انواع بزهکاری‌ها از جمله سرقت و اعتیاد باشد.

هاشمیان علل به وجود آمدن بیش فعالی را ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی دانست و اضافه کرد: از عواملی که می‌تواند در بروز این اختلال موثر باشد سیگار کشیدن و یا مصرف الکل در دوران بار داری توسط مادر و یا حتی استنشاق تحمیلی دود سیگار باشد. استرس مادر هم با این موضوع ارتباط دارد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده بیانگر این است که این اختلال معمولا در خویشاوندان و نزدیکان این افراد هم وجود دارد.

وی افزود: مسمومیت ناشی از سرب حاصل از دود اتومبیل و آلودگی هوا، غذاهای محتوی مواد افزودنی مثل شیرین کننده‌های مصنوعی و یا رنگ دهنده‌های خوراکی، مواد جلوگیری کننده از فاسد شدن غذا که در بعضی از غذاهای آماده وجود دارد، نیز در ایجاد این اختلال سهیم هستند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان افزود: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که بیش فعالی از جمله زمینه‌های مستعدی است که اگر تحت کنترل قرار نگیرد می‌تواند در سنین بالا‌تر، بزه‌های مختلفی از جمله سرقت و اعتیادبه همراه داشته باشد.

وی با اشاره به نشانه‌های کودک بیش فعال گفت: حیوان آزاری، آتش بازی، بیقراری، دروغگویی، لجبازی، علاقمند بودن به انجام کارهای خطرناک، جنب و جوش زیاد یا‌‌ همان «وول» خوردن و یا دانش آموزانی که مدام برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می‌خواهند و نمی‌توانند آرام روی صندلی بنشینند، معمولا پرحرف هستند و مدام سر کلاس با دوستان خود حرف می‌زنند، ناتوانی در تمرکز و نداشتن صبر در گوش کردن، ناتوانی در توجه به جزئیات، ناتوانی در انجام تکالیف مدرسه و سایر وظایف محوله، بی‌دقتی و بی‌نظمی، گم کردن مدام وسایل و همه این‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از بیماری بیش فعالی در کودکان باشد.

هاشمیان تاکید کرد: تشخیص بیماری بیش فعالی کودکان کار ساده‌ای نیست و صرفا باید متخصصان این امر و روانپزشکان کودک و نوجوان به این موضوع بپردازند لذا به خانواده‌ها توصیه می‌کنم که صرفا با دیدن نشانه‌هایی از بیش فعالی در کودکان، فکر نکنند که کودکشان دچار این بیماری می‌باشد بلکه به پزشک مربوطه مراجعه کنند.

وی همچنین با بیان این مطلب که راهی برای درمان بیش فعالی وجود ندارد، اضافه کرد: تنها می‌توان با دارو‌ها و مشاوره، شدت آن را کم کرد ضمن اینکه تشخیص درمان به موقع بیش فعالی تاثیر زیادی بر نتیجه حاصل شده دارد.

وی بهترین زمان تشخیص این بیماری در کودکان را از سن ۳ سالگی اعلام کرد و اظهار داشت: ‌ تاکنون بیماری بیش فعالی کودکان بسیاری تحت کنترل قرار گرفته و امروزه جزو افراد موفق جامعه محسوب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha