یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10313

متخصصان به تازگی دریافته‌اند كه بیماری چشمی گلوکوم خطر مرگ را در سیاه پوستان افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است: سیاه پوستانی که برای معالجه گلوکوم تحت درمان قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

این آمار به خصوص در افرادی که قطره چشمی تیمولول مصرف می‌کنند بیشتر است.

گفتنی است كه در تحقیقات قبلی نیز رابطه‌ای بین این بیماری و درمان در بین سفیدپوستان پیدا شد. اما هنوز معلوم نیست كه قطره چشمی تیمولول در این زمینه واقعا نقشی ایفا می‌كند.

گلوکوم یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد نواقص بینایی در سراسر جهان است. گلوکوم با زاویه باز که شایع‌ترین نوع این بیماری است در میان نژاد آفریقایی بسیار به چشم می‌خورد و از دلایل عمده کوری است.

علاوه بر درصد بالاتر گلوکوم با زاویه باز، در این نژاد آمار مرگ و میر به دلیل ابتلا به بیماری‌های مزمن و فشار بالای چشم نسبت به نژاد سفید به مراتب بیشتر است.

در گلوکوم با زاویه بسته، مایع نمی‌تواند به درستی از کره چشم خارج شود که این مسأله باعث بالا رفتن فشار چشم و آسیب به عصب بینایی می‌شود.

این عارضه معمولا به وسیله دارو، کاهش فشار داخل چشم و یا عمل جراحی قابل رفع است. در بررسی انجام شده در باربادوس بر روی 3000 بیمار سیاه پوست با گلوکوم، که 141 نفر آنها درمان شده بودند، پس از انجام پیگیری‌های 9 ساله 19 درصد بیماران جان سپردند.

هر چند گلوکوم مستقیم روی خطر مرگ و میر تاثیری نداشت اما خطر مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی 38 درصد در افراد درمان شده قبلی و 91 درصد در افراد درمان شده با تیمولول بیشتر بود.

همچنین میزان مرگ و میر بر اثر حوادث قلبی عروقی در میان افراد با فشار چشم بالا در ابتدای این بررسی 28 درصد بالاتر از سایرین برآورد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha