یک فعال حوزه زنان گفت: لازم است برنامه‌ای مدون و نظام‌مند در زمینه کاهش خشونت خانگی اجرا شود که از جمله این موارد، تصویب قوانین بازدارنده و حمایتی و آموزش مردان با هدف کاهش خشونت خانگی است.

چه برنامه‌های مدونی برای کاهش خشونت خانگی در ایران وجود دارد؟

سلامت نیوز: یک فعال حوزه زنان گفت: لازم است برنامه‌ای مدون و نظام‌مند در زمینه کاهش خشونت خانگی اجرا شود که از جمله این موارد، تصویب قوانین بازدارنده و حمایتی و آموزش مردان با هدف کاهش خشونت خانگی است.

سمانه عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: لازم است قربانیان احتمالی خشونت خانگی نیز مورد توجه قرار گیرند تا آنان افراد دیگری را وارد چرخه خشونت نکنند، بنابراین در صورت برخورداری از قوانین حمایتی، می‌توانیم به طورغیرمستقیم به کاهش خشونت خانگی کمک کنیم و وقتی که زن از این نوع خشونت نجات یابد، می‌تواند به اطرافیان خود نیز در این زمینه کمک کند.

وی در ادامه اظهار کرد: خشونت خانگی داخل محدوده خانه رخ می‌دهد و آمار مدونی در آن به ویژه در ایران وجود ندارد. این در حالی است که کشورهای دیگر گزارش‌ سالانه‌ای درباره این نوع خشونت ارائه می‌دهند.

قوانین حمایتی در زمینه خشونت خانگی تدوین شود

عابدینی با بیان اینکه مهم‌تر از ارائه گزارش سالانه، تدوین قوانین حمایتی در زمینه خشونت خانگی است، تاکید کرد: این نوع قوانین در بسیاری از کشورها وجود دارد و افراد به ویژه زنان و کودکانی که ممکن است در خانه مورد خشونت قرار گیرند، تحت حمایت قرار می‌گیرند؛ اما در ایران به علت نبود قوانین حمایتی و تاکید بر حریم خانواده، گزارشی درباره خشونت خانگی ارائه نمی‌شود.

این فعال حوزه زنان افزود: در سال‌های اخیر پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های فردی در زمینه خشونت خانگی منتشر شده است که امیدواریم این کار مقدمه خوبی برای فعالیت‌های وسیع‌تر درباره این موضوع در سطح کشوری شود.

عابدینی با بیان اینکه برخی مردان، زن را ملک شخصی خود تلقی می‌کنند، اظهار کرد: چنین دیدگاهی حتی در ادبیات فارسی نیز دیده می‌شود و حتی سیلی زدن به صورت زن، عادی تلقی می‌شود. علاوه بر آن در بسیاری از نقاط کشور، خشونت جسمی علیه زنان خشونت تلقی نمی‌شود چه برسد به اینکه بی‌توجهی به عنوان خشونت شناخته شود.

نقش موثر آموزش در کاهش خشونت خانگی

وی گسترش آموزش در زمینه خشونت خانگی را در کاهش این نوع خشونت موثر دانست و گفت: لازم است این آموزش‌ها همگانی شود و حتی مردان نیز در این دوره‌ها شرکت کنند. البته تدوین قوانین نیز نقش موثری در کاهش خشونت خانگی دارد.

این فعال حوزه زنان درباره میزان ضرورت آموزش مردان در زمینه خشونت خانگی، تاکید کرد: آموزش آنان تاثیر زیادی بر کاهش خشونت علیه زنان دارد و در تمام کارگاه‌هایی که درباره خشونت در محله‌های مختلف تهران برگزار کرده‌ایم، زنان این آموزش‌ها را بسیار خوب توصیف و خواسته بودند که این دوره‌ها برای مردان نیز برگزار شود، چرا که آنان باید یاد بگیرند که نسبت به همسران خود رفتار خشنی نداشته باشند.

عابدینی در پایان گفت: لازم است زمان مدرسه افراد در زمینه خودداری از خشونت خانگی آموزش ببینند و اگر امکان دسترسی به این تعالیم در دوران کودکی وجود نداشت، با تخصیص بودجه و امکانات در بزرگسالی به آنان این آموزش‌ها ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha