زنان دیابتی از زمان شكل‌گیری آرزوی بچه‌دار شدن تا پایان بارداری و شیردهی به چه نكاتی باید توجه نمایند؟

آمادگی برای باردار شدن

سلامت نیوز:‌ زنان دیابتی از زمان شكل‌گیری آرزوی بچه‌دار شدن تا پایان بارداری و شیردهی به چه نكاتی باید توجه نمایند؟

قبل از بارداری

1- حتماً زمانی باردار شوید كه HbA1C شما در حد طبیعی یا نزدیك به طبیعی باشد. میزان طبیعی این آزمایش به روش آزمایشگاهی بستگی دارد كه به آن مراجعه می‌كنید.

2- از پزشك خود در مورد مصرف داروهای مختلف خود حین بارداری سئوال كنید.

3- خانم‌های دیابتی نوع 2 كه قندشان با داروهای خوراكی پایین آورنده قند خون (قرص) كنترل می‌شود لازم است مصرف قرص را زیر نظر پزشك كنار بگذارند و انسولین درمانی را آغاز نمایند. از پزشك خود در مورد نیاز به داروهای دیگری چون اسیدفولیك، آهن و... نیز سئوال كنید.

4- حتماً به چشم پزشك مراجعه كنید تا در صورت نیاز، درمان شوید. (لیزر درمانی)

5- انجام آزمایش تیروئید برای شما بسیار مهم است.

سه ماه اول بارداری

1- كنترل قند خون: باید قند خون ناشتا و قبل از هر وعده اصلی غذا بین 60 تا 90 ، یك ساعت بعد از غذا زیر 140 و دو ساعت بعد از غذا زیر 120 میلی‌گرم درصد باشد.

2- كنترل قند خون به دفعات: برای تنظیم نیاز به انسولین با توجه به غذای مصرفی، میزان قند خون و فعالیت جسمی باید دیابتی باردار روزانه 6 بار و شاید هم بیشتر قند خون خود را كنترل نماید.

3- مراجعه به موقع به پزشك: حتماً هر 4 هفته یك بار به پزشك دیابت خود و متخصص زنان مراجعه نمایند، ضمناً لازم است در آغاز بارداری و سپس هر سه ماه یكبار ته چشم شما توسط چشم پزشك معاینه شود.

سه ماهه دوم بارداری

1- كنترل فشار خون: تقریباً از هفته 20، احتمال افزایش فشار خون وجود دارد به همین دلیل لازم است در هر ویزیت توسط پزشك، فشار خون كنترل شود.

2- كنترل رشد جنین: در هفته 19 تا 22 متخصص زنان با سونوگرافی وضعیت جنین (سیر رشد اعضای بدن جنین) را بررسی می‌كند. سونوگرافی‌ها با نظر متخصص زنان انجام خواهد شد.

سه ماهه سوم بارداری

1- علاوه بر مطالبی كه در بالا گفته شد احتمال اینكه متخصص زنان با هدف پیگیری جنین، در سه ماهه سوم، دیابتی را برای سونوگرافی بفرستد وجود دارد.

2- حتماً باید از هفته 32 به بعد نیز به طور منظم ضربان قلب بچه كنترل شود. دفعات آن را متخصص زنان تعیین می كند.

3- هنگام زایمان و بعد از آن لازم است قند خون به طور منظم كنترل شود تا در صورت نیاز، پزشك متخصص بتواند انسولین لازم را تعیین كند.

 منبع:‌ انجمن دیابت ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha