رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: مصرف دارو برای درمان سرفه در شیرخواران زیر 6 ماه ممنوع است چرا که ممکن است عوارض و وقفه تنفسی برای شیرخوار به دنبال داشته باشد و فقط می‌توان از بخور سرد برای درمان سرفه استفاده کرد.

داروی ضدسرفه در شیرخواران زیر 6 ماه ممنوع

سلامت نیوز: رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: مصرف دارو برای درمان سرفه در شیرخواران زیر 6 ماه ممنوع است چرا که ممکن است عوارض و وقفه تنفسی برای شیرخوار به دنبال داشته باشد و فقط می‌توان از بخور سرد برای درمان سرفه استفاده کرد.

مهری نجفی در گفت‌وگو با فارس، پیرامون شایعترین علل مراجعه اطفال به پزشکان در این فصل اظهار داشت: عفونت‌های تنفسی شایعترین دلیل بیماری کودکان است که با علائمی همچون تب، آبریزش بینی و سرفه همراه است.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: تعداد زیادی ویروس و از جمله ویروس سرماخوردگی این علائم را از خود بروز می‌دهند که هر چه سن کودک کمتر باشد شدت علائم بیشتر است که گاهاً نیاز به بستری در بیمارستان است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تب در این بیماری معمولاً دوره سه روزه دارد که روز دوم به اوج خود می‌رسد و در روز چهارم قطع می‌شود اما اگر در روز چهارم میزان تب بالا بود باید کودک توسط پزشک مجددا ًویزیت شود چرا که احتمال عفونت  یا پیشرفت سرماخوردگی وجود دارد.

فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد: علیرغم تب موجود در این بیماری به علت عفونت ویروسی نیاز به دریافت آنتی بیوتیک نیست.

وی افزود: مصرف آنتی بیوتیک در این بیماری ممکن است به مقاومت بدنی کمتر کودک منجر شود یا حتی موجب شود که عفونت ویروسی سیر طولانی‌تری را به دنبال داشته باشد.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: درمان در این بیماری درمان‌های علامتی است بدین صورت که گرفتگی بینی را می‌توان با قطره حاوی کلرور سدیم برطرف کرد؛ برای رفع تب نیز می‌توان  استامینوفن مصرف کرد.

نجفی تصریح کرد: مصرف دارو برای درمان سرفه در شیرخواران زیر 6 ماه ممنوع است چراکه ممکن است عوارض و وقفه تنفسی برای شیرخوار به دنبال داشته باشد و فقط می‌توان از بخور سرد برای درمان سرفه شیرخواران زیر 6 ماه استفاده کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد : مصرف شربت دیفن ‌هیدرامین و شربت سرماخوردگی به دلیل ایجاد وقفه تنفسی در کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود اما در سنین بالاتر می‌توان از مشتقات آنتی‌هیستامین با تجویز پزشک استفاده کرد.

فوق تخصص گوارش کودکان خاطرنشان کرد: اگر به دنبال سرفه، تنفس کودک دچار مشکل شد و سرفه باعث استفراغ گردید نیاز به بررسی بیشتری دارد حتی ممکن است نیاز به بستری باشد.

نجفی افزود: اگر تب تداوم داشته باشد باید به عفونت گوش یا احیاناً عفونت ریه شک کرد؛ در کودکان بالای 2 سال نیز در صورت تداوم تب باید به عفونت سینوس مشکوک بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha