غده تیروئید زیر سیبک قرار دارد و هورمون تیروئید دمای بدن، روند سوخت و ساز و ضربان قلب را تنظیم می کند. کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند مشکل ساز باشد. در صورت کم کار بودن، هورمون کمتری تولید می شود و در صورت پرکاری هورمون تیروئید بیشتری تولید می شود. علت کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند ژنتیک، خودایمنی، حاملگی ، استرس، کمبود تغذیه ای یا سموم باشد. برای این که علایم اختلال تیروئید را بشناسید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

نشانه های پرکاری یا کم کاری تیروئید

علایمی مانند بدخلقی، اضافه وزن و نداشتن تمرکز در برخی موارد نشانه اختلال کار غده تیروئید است؛ اختلالی که می تواند اثر چشم گیری روی عملکرد قسمت های مختلف بدن بگذارد. احتمال اختلال تیروئید در زنان بالای ۳۵ سال، ۳۰درصد افزایش می یابد. به گفته محققان آمار مبتلایان به این اختلال بالاست و از طرفی مبتلایان دیگری نیز هستند که هنوز این اختلال در آن ها تشخیص داده نشده است. زنان ۱۰ برابر بیشتر از مردان دچار اختلال تیروئید می شوند.

پرکاری تیروئید

همانطور که از نامش پیداست، پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که بدن شما بیش از حد هورمون های تیروئید، تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) را تولید کند و بیش از حد فعال شود. اگر پرکاری تیروئید دارید، ممکن است ضربان قلب سریع، افزایش اشتها، اضطراب، حساسیت به گرما یا کاهش وزن ناگهانی را تجربه کنید.

پرکاری تیروئید معمولاً به سه صورت رخ می دهد:

  • تیروئیدیت یا التهاب تیروئید
  • ندول تیروئیدی که هورمون T4 زیادی تولید می کند
  • یک بیماری خودایمنی که به عنوان بیماری گریوز شناخته می شود

علائم پرکاری تیروئید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایو کلینیک پرکاری تیروئید می تواند سایر مشکلات سلامتی را تقلید کند که تشخیص را برای پزشک دشوار کند. همچنین می تواند انواع مختلفی از علائم و نشانه ها را ایجاد کند، از جمله:

  • کاهش وزن ناخواسته، حتی زمانی که اشتها و مصرف غذا ثابت مانده یا افزایش می یابد
  • ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) - معمولاً بیش از 100 ضربه در دقیقه
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • تپش قلب شما (تپش قلب)
  • افزایش اشتها
  • عصبی بودن، اضطراب و تحریک پذیری
  • لرزش - معمولاً یک لرزش خوب در دست ها و انگشتان است
  • تعریق
  • تغییر در الگوهای قاعدگی
  • افزایش حساسیت به گرما
  • تغییر در الگوی مدفوع، به ویژه حرکات مکرر روده
  • بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر)، که ممکن است به صورت تورم در پایه گردن شما ظاهر شود.
  • خستگی، ضعف عضلانی
  • مشکل در خوابیدن
  • نازک شدن پوست
  • موهای ظریف و شکننده

افراد مسن تر احتمال بیشتری دارد که هیچ علامت یا نشانه ای نداشته باشند یا علائم ظریفی مانند افزایش ضربان قلب، عدم تحمل گرما و تمایل به خستگی در طول فعالیت های معمولی را داشته باشند.

بیشتر بدانید: پرکاری تیروئید در جوانان علل ایمنی دارد

کم کاری تیروئید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین کم کاری تیروئید چیست؟ به طور خلاصه باید گفت غده تیروئید شما نمی تواند هورمون های کافی برای عملکرد خوب تولید کند. غده تیروئید تمام جنبه های متابولیسم بدن شما را کنترل می کند. در کم کاری تیروئید، تولید هورمون کند می شود. این به نوبه خود متابولیسم شما را کند می کند که می تواند منجر به افزایش وزن شود.

با توجه به انجمن تیروئید آمریکا ، هیچ درمانی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. با این حال، داروهایی وجود دارند که می توانند این بیماری را درمان کنند. هدف این دارو بهبود عملکرد تیروئید بدن، بازگرداندن سطح هورمون‌ها و داشتن یک زندگی طبیعی است.

تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو شایع ترین علت کم کاری تیروئید است. با این وضعیت، بدن شما به سیستم ایمنی خود حمله می کند. با گذشت زمان، این حمله باعث می‌شود که تیروئید تولید هورمون‌ها را همانطور که باید متوقف کند که منجر به کم‌کاری تیروئید می‌شود. مانند بسیاری از بیماری های خودایمنی، تیروئیدیت هاشیموتو در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.

تفاوت بین کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

کم کاری تیروئید علائمی مانند کاهش متابولیسم، خستگی و افزایش وزن ایجاد می کند. داشتن تیروئید کم کار می تواند عملکردهای بدن شما را کاهش داده یا کند کند.

پرکاری تیروئید، ممکن است انرژی بیشتری پیدا کنید. ممکن است بر خلاف افزایش وزن، کاهش وزن را تجربه کنید. و ممکن است بر خلاف افسردگی احساس اضطراب کنید.

شایع ترین تفاوت بین این دو بیماری به سطح هورمون مربوط می شود. کم کاری تیروئید منجر به کاهش هورمون ها می شود. پرکاری تیروئید منجر به افزایش تولید هورمون می شود.

در ایالات متحده، کم کاری تیروئید بیشتر از پرکاری تیروئید است. با این حال، داشتن تیروئید پرکار و سپس کم کاری تیروئید و یا برعکس، غیرمعمول نیست. یافتن یک پزشک ماهر که در زمینه تیروئید متخصص است، معمولاً یک متخصص غدد، بخش مهمی از برنامه درمانی شما است.

بیشتر بدانید: پرکاری تیروئید خطر مرگ زودهنگام را افزایش می دهد.

علائم هشدار دهنده مشکلات در غده تیروئید

۱ -خستگی مفرط: خستگی مفرط با بیماری های زیادی ارتباط دارد، به ویژه کم کاری تیروئید، خستگی پس از یک خواب کامل از علایم کم کاری تیروئید است.

۲ -افسردگی : احساس افسردگی نیز می تواند به علت کم کاری تیروئید باشد زیرا تولید کم هورمون تیروئید روی میزان تولید سروتونین (هورمونی که احساس مناسب ایجاد می کند) تاثیر می گذارد.

۳ -تغییر در اشتها: افزایش اشتها نیز علامت پرکاری تیروئید است.

۴ -اختلال شناختی:پرکار بودن غده تیروئید قدرت تمرکز را کاهش می دهد و کم کاری نیز فراموشی ایجاد می کند. با درمان بیماری، بیمار به سرعت از لحاظ ذهنی هوشیاری بیشتری پیدا می کند. بیشتر خانم ها فکر می کنند که این حالت یکی از علایم یائسگی است در حالی که نشانه اختلال تیروئید است.

۵ -خشکی پوست:خشکی و خارش پوست از دیگر علایم کم کاری تیروئید است. تغییر در ظاهر پوست احتمالا به علت کند شدن سوخت وساز بدن است که میزان تعریق را نیز کاهش می دهد. پوست بدون رطوبت خشک و پوسته پوسته می شود. ناخن ها نیز شکننده می شود.

۶ -اختلال هضم: اختلالی که بر اثر کم کاری تیروئید به وجود می آید، روند هاضمه را نیز کند می کند. یبوست یکی از شایع ترین علایم کم کاری تیروئید است. پرکاری غده تیروئید نیز باعث اسهال یا دفع مکرر ضایعات بدن می شود.

۷ -تغییرات در قاعدگی:زمان طولانی تر با خون ریزی بیشتر و درد می تواند از علایم کم کاری غده تیروئید باشد. پرکار بودن غده تیروئید، باعث کوتاه تر شدن مدت زمان قاعدگی می شود و فاصله بین قاعدگی بیشتر می شود و خون ریزی نیز خفیف است.

۸ -فشار خون بالا:بالا بودن فشار خون علامت دیگر کم کاری تیروئید است. هم پرکاری و هم کم کاری تیروئید با فشار خون بالا ارتباط دارد. طبق پیش بینی های انجام شده افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند نسبت به افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند ، ۳ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون قرار دارند. طبق یک نظریه، پایین بودن میزان هورمون تیروئید می تواند باعث کند شدن ضربان قلب شود و روی قدرت پمپاژ و انعطاف پذیری رگ ها تاثیر بگذارد.

۹ -احساس سرما می کنید:احساس سرما یا یخ زدن با کم کاری تیروئید ارتباط دارد. با کند شدن سیستم داخلی بدن، سلول ها انرژی کمتری می سوزاند. انرژی کمتر باعث کاهش تولید گرما در بدن می شود. اما در پرکاری تیروئید، سلول های تولید انرژی پرکار می شود. به همین دلیل است که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید احساس گرما یا تعریق بیش از حد می کنند.

۱۰ -گرفتگی گلو :تغییر در صدا یا احساس برآمدگی در گلو می تواند از علایم اختلال تیروئید باشد. کافی است روبه روی آینه بایستید و هنگام قورت دادن آب به نوع برآمدگی زیر سیبک توجه کنید. در صورت مشاهده برآمدگی مشکوک به پزشک مراجعه کنید.

۱۱ -اختلال در خواب: افرادی که همیشه خواب آلوده اند، دچار کم کاری تیروئید هستند. با کند شدن عملکرد تیروئید، عملکرد بدن به حدی کند می شود که در هر زمان از روز احساس خواب پیدا می کنید. در حالی که پرکاری غده تیروئید ، اضطراب ایجاد می کند و باعث افزایش ضربان نبض می شود. این امر خوابیدن را سخت می کند و بیماران حتی گاهی وسط شب از خواب بیدار می شوند.

۱۲ -دچار اضافه وزن شده اید:یکی از شایع ترین علت های مراجعه زنان به پزشک برای کنترل غده تیروئید ، بالا رفتن وزن است. این زنان بدون این که میزان غذای خود را افزایش داده باشند، دچار اضافه وزن می شوند. بدون شک علت این امر کم کاری تیروئید است. در حالی که کاهش ناگهانی وزن می تواند نشانه پرکاری تیروئید باشد.

۱۳ -کم شدن یا ریزش مو: خشکی، شکنندگی و ریزش مو می تواند از دیگر علایم کم کاری تیروئید باشد. ترشح کم هورمون تیروئید، در چرخش رشد مو اختلال به وجود می آورد.

۱۴ -اختلال در باروری: پرکاری و کم کاری تیروئید می تواند بر باروری تاثیر بگذارد. پرکاری و کم کاری می تواند در روند تخمک گذاری اختلال ایجاد کند و باعث نازایی شود. علاوه بر آن اختلال تیروئید با مشکلات بارداری نیز ارتباط دارد. تمایل نداشتن یا کم شدن تمایل در برقراری ارتباط زناشویی می تواند عارضه جانبی اختلال تیروئید باشد.

۱۵ -بالا بودن کلسترول: میزان بالای کلسترول که به رژیم غذایی، ورزش یا دارو جواب نمی دهد با کم کاری تیروئید ارتباط دارد. بالا رفتن کلسترول مضر به علت کم کاری تیروئید جای نگرانی دارد و در صورت درمان نشدن می تواند منجر به مشکل قلبی، بزرگ شدن قلب و سکته قلبی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    با سلام و خسته نباشید من مشکل عمیق بودن خواب و خستگی بدن ناراحتی های عصبی دارم خوابم در حدی عمیقه ک صبح صدای زنگ تلفن یا صداهای دیگر مثل ساعت یا کسی ک میخواهد بیدارم کند را نمیشناسم ایا این کم کاری تیروئیده یا پر کاری لطفا راهنمایی کنید و داروی ک باید مصرف کنم یا ازمایشی ک باید انجام بدهم رو بگید ممنون منتظر راهنمایتونم
  • رویا ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    خسته نباشید، کودک من در بدو تولد غربال شد و مشکل تیروییدی نداشت الان یک ساله است ، به خاطر کم وزنی ازمایش دادم و تشخیص پر کاری تیرویید دادن، البته قدش بسیار بلنده اما وزنش کمه و بی علاقه به غذاست، خواستم ببینم ایا جای نگرانی داره یا به درمان جواب میده؟ ایا باعث کند ذهنی نمیشه؟
  • ساره ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    70 20
    عالی بود
  • مینا ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    0 0
    ممنون
  • مهدی ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    64 19
    عالی بود دستتون دردنکنه
  • الهام ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    من در مورد بیماری تیرویید بیشتر فهمیدم و مطلع شدم.ممنونم.عالی بود
  • mahsa ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    اختلال در تنفس هم میتونه از علائم تروئید باشه؟
  • ارمان ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    پدر من گاهی اوقات دچار تنگی نفس میشه ایا ممکنه که ار تیروئیدش باشه با تشکر
  • massy ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 0
    با سلام وخداقوت به شما دست اندرکاران سایت ممنون از درج مطالب ارزنده تان . من راضی بودم ایکاش 40 سال پیش ما دسترسی به اینجور مطالب داشتیم ولی خیالی نیست ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است .ایام بکام
  • سجاد ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    من قبلا بیمار بودم و نمیدونستم که مشکلم چیه،نمیدونستم که بیماری تیروئید دارم اما با خوندن مطالب شما فهمیدم که تیروئید دارم.ممنون از لطف تون
  • سحر ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    0 0
    باسلام من تمام علایم کم کاری تیرویید رودارم دکتر هم برام آزمایش نوشته وگفت احتمالا گواتردارم ولی یه ماه دیگه نوبتم میشه.جالب اینجاست الان 2 ساله هم خودم هم دکترافکر میکردن مشکل ازمعده یا روده هست ولی این علایمو دارم تپش قلب نامنظم وکند.تمام مشکلات گوارشی.ازجمله یبوست سوزش معده نفخ زیاد.خواب زیاد بیحالی خستگی گاهی اوقات سرفه.ریزش مو .اختلالات اعصاب.ولی خیلی لاغرشدم 32 سالم هست و دخترهستم میشه بگین تیروییدم پرکاره یاکم کار
  • احسان ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    0 0
    بلخره چجوری باید فرق کم کاری پر کاری فهمید؟؟؟؟
  • Zeynab ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    من بعضی علایم کم کاریو دارم،بعضی علایم پرکاریو :((
  • یلدا ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    0 0
    من همه ی این علابم هارو دارم ۱۵سالمه پیش چه دکتری برم که برام ازمایش تیروئید بنویسه برم بدم
  • پریسا ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    من کم کاری تیروییددارم وروزی ی قرص کامل لووکسین میخورم ولی خیلی سردردمیگیرم سردردربطی نداره به این بیماریم؟؟
  • حامد ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
    0 0
    درود من خستگی احساس خواب مفرط بی حوصلگی خشم گاهی تپش قلب نزدیکای ۵.۶صبح درد عضلانی گاهی فشار خون بالا میاد سراغم باعث اختلال تو زندگی عادیم میشه منتظر نظرتون هستم
  • سایت سون ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    0 0
    ممنون از توضیحات
  • مهدی ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    0 0
    سلام ببخشید مدتی است یک دست من میلرزد لطفا راهنمایی کنید
  • رضایی ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    0 0
    سلام من کم کاری تیروید دارم ولی علایمی که دارم مربوط به پر کاری است دکتر خودم کم کاری تشخیص داده موندم پر کاره یا کم کار چون علایم دوتاش در من دارم
  • Aliakbar esmaeili ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    0 0
    ایا من بادیدن فیلم یا درصحبت کردنها وبرخوردها بغض وگریه میکنم ربطی داره
  • Aliakbar esmaeili ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    0 0
    ایا من بادیدن فیلم یا درصحبت کردنها وبرخوردها بغض وگریه میکنم ربطی داره
  • طاها ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    37 6
    سلام.من تقریبن همه نشانه های پر و کم کاری رو باهم دارم
  • دلیل چرب بودن پوست چیست ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    16 0
    واقعا عالی بودتشکر