مسئله آلودگی برنج های ایرانی فقط و فقط به نیت افزایش واردات و در نهایت کسب سود بیشتر و کمک به قاچاقچیان برنج از سوی برخی مسئولان مطرح شده است.

سلامت نیوز: مسئله آلودگی برنج های ایرانی فقط و فقط به نیت افزایش واردات و در نهایت کسب سود بیشتر و کمک به قاچاقچیان برنج از سوی برخی مسئولان مطرح شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت؛ در مهرماه سال 1388 موضوع آلوده‌ بودن برنج‌های هندی رسانه‌ای شد و سازمان استاندار تهران اعلام کرد 13 نوع از برنج‌های وارداتی آلوده بوده و‌ درصد آرسنیک موجود در آن ها بیش از حد استاندارد است.

همان زمان رییس مرکز تحقیقات پیشرفته کشاورزی پنجاب هند هم گفت مناطق زیادی از منطقه پنجاب هندوستان مرکز اصلی فلزات سنگینی مانند آرسنیک، کادمیوم و سرب بوده و اگر در این مناطق کشت و زرع انجام شود، قطعا محصولات تولیدی مانند برنج شامل این نوع ترکیبات سمی و خطرناک خواهند بود.

در آن زمان سازمان‌های مسئول و غیر مسئول در این خصوص اظهارنظر کردند اما در نهایت مشخص نشد که واقعا برنج‌های وارداتی آلوده بودند یا خیر؟

پس از گذشت 4سال در تاریخ سوم آذر ماه 92 معاون سازمان ملی استاندارد ایران آلودگی هفت نوع برنج خارجی و داخلی را تأیید کرد.

 به گفته وی هفت نوع برنج خارجی و داخلی پس از تحقیقات آزمایشگاهی ناسالم تشخیص داده شده اند که از این هفت نوع برنج پنج نوع آن تولید داخل و دو نوع آن را برنج وارداتی با برند پاپانو از کشور هندوستان و زیتون از کشور پاکستان تشکیل می دهند.

خوشبختانه با ورود سریع سازمان استاندارد واردات این دو نوع برنج خارجی جلوگیری و برنج های وارداتی از سطح بازار جمع‌آوری شده اند اما برنج های ایرانی آلوده  به علت اینکه فروش و عرضه آن ها به صورت فله ای صورت می گیرد امکان تشخیص محل تولید وجود نداشته و در نهایت جمع آوری آنها مقدور نیست.

وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در این رابطه در اطلاعیه ای اعلام کرد که برنج هایی تحت عناوین تجاری پاپانور، زیتون، ستایش، صدری هاشمی آستانه اشرفیه، طارم محلی معطر فریدون کنار،آویلا و سیاه دم هاشمی دودی در فاکتورهایی چون میزان سرب،‌ کادمیوم، آرسنیک و آفلاتوکسین مجاز در این محصولات، با استانداردها انطباق نداشته و غیراستاندارد است و به مصرف کنندگان توصیه می‌شود از خرید برنج‌های اعلام شده خودداری کنند.

انتشار این خبر در رسانه ها باعث واکنش نمایندگان خطه شمال خانه ملت شد به طوری که عزت اله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل ولاریجان در مجلس در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: چنانچه اظهارنظر معاون سازمان ملی استاندارد درخصوص آلودگی برنج های ایرانی صحت داشته باشد به طور حتم این دولت است که باید پاسخگوی تمام این اتفاقات در کشور باشد ، چرا که زمین و آب به صورت طبیعی در اختیار کشاورزان قرار گرفته پس نمی تواند آلودگی در زمین و آب بخش کشاورزی وجود داشته باشد بنابراین احتمال آلودگی برنج های ایرانی مربوط به نهاده های کشاورزی وارداتی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تا به امروز سازمان استاندارد کشور درخصوص برنج های آلوده ایرانی اسنادی متقنی ارائه نداده است تصریح کرد: من یقین دارم بحث آلودگی برنج های ایرانی از سوی مقام مسئول در سازمان استاندار صحت ندارد و این شایعات تنها درجهت فریب افکارعمومی درخصوص مصرف برنج خارجی و کسب سودهای کلان ازسوی اینگونه افراد که از صاحبان قدرت هستند صورت می گیرد چرا که  دست برخی از رجال با وارد کنندگان و قاچاقچیان برنج خارجی در یک کاسه است.

در این حال مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس می گوید: متأسفانه سازمان استاندارد کشور به جای مبارزه با واردات برنج های خارجی آلوده و سمی به شایعه پراکنی درخصوص آلودگی برنج های ایرانی دامن زده است.

به گفته وی به طور حتم یک داستانی پشت سر ضربه زدن به تولید برنج داخلی وجود دارد به طوری که قصد این سازمان از شایعه پراکنی در خصوص آلوده بودن برنج ایرانی فقط کاهش میزان تولید برنج داخلی  و افزایش واردات برنج های خارجی بوده است.

بائوج لاهوتی در ادامه این گفت وگو با خانه ملت از مجلس شورای اسلامی خواست تا از وزیرجهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت برای سؤال در این خصوص به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس احضار شوند.

ایرج ندیمی دیگر نماینده شمالی و وکیل مردم لاهیجان در خانه ملت با بیان اینکه موضوع واردات برنج های آلوده جز توهین به ملت ایران چیز دیگری نیست می گوید: باید هر چه سریع تر  وزرای مربوطه و مسئولان تجاری و خریداران عمده مورد بازخواست دستگاه قضایی کشورقراربگیرند. متأسفانه برخی از تجار درجهت ضربه زدن به تولید داخلی دست به یک سری فرافکنی هایی می زنند به طوری که تا به امروزهیچ گزارشی مبنی بر آلودگی برنج های ایرانی به مجلس ارائه نشده است.

 

نظام الدین برزگری رئیس وقت سازمان استاندارد در پاسخ به برخی ابهامات در این خصوص در آن زمان اعلام کرد: موضوع آلودگی برنج ها از سوی سازمان استاندارد آزمایش نشده بلکه این موضوع از سوی وزارت بهداشت صورت پذیرفته است.

به گفته وی کاظمی معاون نظارت براستاندارد سازمان استاندارد براساس اظهارات یکی از مسئولان وزارت بهداشت موضوع برنج های آلوده را اعلام کرده و سازمان استاندارد فقط مسئول نظارت بر محصولات بسته بندی است و نظارت بر کیفیت محصولات فله ای از وظایف وزارت بهداشت محسوب می شود.

 

 

با بالا گرفتن اظهارات و انتقادات پیرامون این موضوع محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه در مجلس

 

 در نشست علنی 12 آذرماه92 مجلس در تذکر شفاهی به معاونت غذایی و دارویی وزیر بهداشت گفت: اخیراً این معاونت با انتشار اطلاعیه ای 3 نوع از برنج های مرغوب شمال را آلوده اعلام کرده و با توجه به مرغوبیت برنج های شمال کشور به ویژه استان گیلان، تعدادی از سودجویان و دست اندرکاران مافیای واردات برنج با سوءاستفاده از برند برنج های مرغوب کشور، برنج های بی کیفیت خارجی را با برند داخلی در بازارهای هدف توزیع می کنند که با واقعیت های تولیدی منطقه مطابقت ندارد. لذا به جهت اهمیت این موضوع از معاونت غذایی و دارایی وزارت بهداشت انتظار جبران این بی‌تدبیری را به جهت کاهش دغدغه کشاورزان این منطقه را داریم تا بازار بیش از این دچار تنش نشود.

پس از گذشت یک روز از تذکر شفاهی این نماینده در صحن علنی مجلس در تاریخ سیزدهم آذرماه سازمان استاندارد ایران با ارسال جوابیه ای به خبرگزاری خانه ملت  تصریح کرد: موضوع هفت نمونه برنج آلوده به استناد نتایج آزمون در آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو، از سوی مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به سازمان استاندارد ایران اعلام شده است.

نظر به اینکه تولید برنج داخلی مشمول مقررات استاندارد اجباری نیست به همین جهت در خصوص برنج‌های داخلی اقدامی ازسوی این سازمان انجام نشده،اما بر حسب تکالیف قانونی به ادارات کل استاندارد استانها برای جلوگیری از واردات و جمع‌آوری دو نمونه برنج وارداتی با نام‌های "پاپانو" از هندوستان و "زیتون"  از پاکستان دستور اقدام صادر شده است.

پس از این کشمکشها  بالاخره مسئولان سازمان غذا و دارو به همراه دستگاه‌های ذیربط طرحی نو به عنوان طرح شش بندی "تشدید نظارت بر ایمنی و سلامت برنج" برای حل مشکلات برنج‌های وارداتی مسموم به فلزات سنگینی چون سرب برنامه ریزی کردند که به واسطه این طرح بتوانند پرونده واردات برنج های آلوده و سمی به کشور را ببندند. به طوری که مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره راهکار اساسی وزارت بهداشت به منظور برون‌رفت از این مشکل،گفت: وزارت بهداشت وعده داده با اجرای ضربتی این طرح از ابتدای سال 1393 مردم دیگر نگرانی درباره آلودگی برنج ندارند.

به گفته مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت طی بررسی‌های یک ساله اخیر خود روی برنج‌های وارداتی، حد مجاز سرب، کادمیوم و آرسنیک را به دست آورده است که این مقادیر براساس سرانه مصرف ایرانی‌ها و توانایی دفع این فلزات محاسبه شده و آسیبی برای بدن به همراه ندارد.

مطابق معیارهای در حال حاضر، حد مجاز آرسنیک و سرب 150)ppbیک قسمت در هر یک بیلیون قسمت) و حد مجاز کادمیوم 60ppb است. آخرین آمارها نشان می‌دهند متوسط میزان آرسنیک، سرب و کادمیوم برنج‌های وارداتی به کشور در یک سال اخیر از هند،‌ پاکستان، آرژانتین، اوروگوئه و تایلند به ترتیب 95، 50 و 19ppb بوده است.

در یک سال اخیر تنها یک درصد از محموله‌های برنج خارجی، پس از کنترل در آزمایشگاه‌های کنترل مواد غذایی سازمان غذا و دارو  بالاتر از حد مجاز حاوی سموم بوده‌اند و اجازه ورود به کشور را پیدا نکرده‌اند و از گمرک عودت داده شده‌اند.

 

به هر حال با وجود ارتقاء سطح بهداشت عمومی و کاهش میزان مرگ و میر و ابتلاء به بیماری در دهه اخیر، بیماری های ناشی از غذا در کشور، به علت عدم وجود یک سیستم کارآ و جامع کنترل مواد غذایی، هنوز یکی از مشکلات عمده است. یک سیستم ملی کارآ برای کنترل ایمنی مواد غذایی علاوه بر کمک به ارتقاء وضع تغذیه و سلامت جامعه به بهبود صنایع غذایی، افزایش تولید و افزایش سطح درآمدها می انجامد. بنابراین بهبود ساختار زیربنایی و قوانین موجود، برای داشتن یک سیستم کنترل مواد غذایی کارآ در سطح ملی حائز اهمیت است.

 در ارتباط با سلامت و ایمنی غذا بررسی های اخیر نشان داده است که در طی دهه های اخیر با گسترش تکنولوژی، مصرف جهانی آفت کش ها، آنتی بیوتیک ها، داروهای دامی و هورمون ها در تولید مواد غذایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه رشد چشمگیری داشته است که منجر به اثرات سوء انکار ناپذیری بر سلامت انسان از جمله بروز انواع ناهنجاری های مادرزادی و سرطان ها به ویژه در کودکان شده است.

براساس آمار موجود میزان وقوع مسمومیت های ناشی از آلودگی غذا در کشورهای در حال توسعه 13% بیشتر از کشورهای صنعتی است.

 در کشور ما نیز نظارت کافی و آمار دقیقی از نحوه استفاده از آفت کش ها و باقیمانده سموم کشاورزی و داروهای دامی وجود نداردو به دلیل نبود آموزش صحیح و کافی کشاورزان و دامداران و مصرف بی رویه سموم و داروها بویژه در زمان نزدیک به برداشت محصول و یا کشتار دام، قطعا تولید کنندگان و مصرف کنندگان در معرض خطر جدی قرار دارند.

 مشکلاتی که در زمینه سلامت و ایمنی غذا در کشور وجود دارد، زمینه ساز بسیاری از بیماریهای ناشی از غذا و بروز انواع سرطان ها به دلیل آلودگی های شیمیایی و بیولوژیک مواد غذایی در مراحل مختلف از مزرعه تا سفره می باشد.

مطالعاتی که در طی سال های مختلف در زمینه آلودگی های میکروبی و شیمیایی مواد غذایی در کشور انجام شده بیانگر این موضوع است .

احتمال آلودگی مواد غذایی به فلزات سنگین ، آلودگیهای ناشی از روش نگهداری محصولات کشاورزی و مواد غذایی، وجود بقایای سموم آلی کلردار که دسته بزرگی از حشره کش های دفع آفات را تشکیل می دهند و از دیرباز علیه بیماری مالاریا و نیز آفات و حشرات مورد استفاده قرار می گیرند، آلودگی مواد غذایی از طریق انتقال شیمیایی ناشی از مواد اولیه بسته بندی نیز در سال های اخیر نگرانی هایی را بوجود آورده است.

آنچه در این بین مهم و حائز اهمیت می باشد امنیت و سلامت غذایی شهروندان است که امیدواریم دستگاه ها و مسئولان امر اهتمام ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha