شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 103206

تکرار اشتباه در حوزه ایدز

سلامت نیوز : از سال گذشته با راه افتادن موجی خبری درباره بیماری ایدز، شفاف‌سازی بی‌سابقه‌ای در این زمینه اتفاق افتاد. از معدود دفعاتی بود که مسئولان اجرایی در کنار کارشناسان، درباره موضوعی که تا پیش از این تابو بود حرف زدند و تاکید کردند با توجه به خطرناک بودن شرایطی که در آن قرار داریم، لازم است در زمینه ایدز که بیماری قرن توصیف شده است، اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود. همزمان کارشناسان و مسئولان نسبت به موج سوم ایدز هشدار دادند.  30 سال است جهان دست به گریبان بیماری ایدز است و از 65 میلیون نفر مبتلا به این بیماری 30 میلیون نفر فوت کرده‌اند این درحالی است که، سهم ایران از این نوع مرگ و میر چهارهزار و 881 نفر بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ کشور ما روی نقشه ایدز با رنگ قرمز نشان داده نمی‌شود اما، طبق آنچه کارشناسان و مسئولان اجرایی می‌گویند موج سوم ایدز می‌تواند رنگ کشور ما را مانند تایلند، چین و هند قرمز کند. تا پیش از این گفته می‌شد عامل اصلی آلودگی به ویروس اچ.آی.وی تزریق با سرنگ آلوده است. اکنون هم هرچند ابتلا از این طریق فاصله زیادی با دیگر راه‌های انتقال این ویروس دارد اما، وزیر اسبق بهداشت گفته است: درمورد موج سوم ایدز دو نگرانی داریم. یکی اینکه میزان زنان مبتلا به ایدز دوبرابر شده و از 5/4 درصد به 9 درصد رسیده است و همچنین ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی هم دو برابر شده است. به گفته مرضیه وحیددستجردی اگر از سال 65 تا قبل از سال 90 را بررسی کنیم، حدود 5/10 درصد مبتلایان به ایدز از طریق جنسی مبتلا شده‌اند اما، آمار سال 90 نشان می‌دهد که این میزان به 21 درصد رسیده است. او درحالی به این واقعیت اذعان کرده است که کامران باقری‌‌لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم گفته بود «ایدز معضل کشور ما نیست.» به نظر می‌رسد این اشتباه دوباره درحال تکرار است.

کاهش اعتبارات ایدز 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کاهش ۳۴ درصدی اعتبارات مربوط به اچ‌آی‌وی را اقدام اشتباهی عنوان کرده است. عبدالرحمن رستمیان به ایلنا گفته است: اعتبار ایدز به هیچ وجه نباید کاهش داده شود و این کار اشتباه است. او تصریح کرده است: از آنجایی که بیماری ایدز درمان خاصی ندارد تنها باید به دنبال پیشگیری از آن باشیم از همین رو اعتبار مربوط به آن نباید کم شود. رستمیان با اشاره به اینکه اگر به تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده شود، هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل خواهدشد، افزوده است: در کشورهایی که بیماری ایدز شیوع زیادی دارد طول عمر پایین می‌آید و درصد زیادی از منابع کشور برای آن هزینه می‌شود. او با اشاره به اینکه دولت باید از افزایش بودجه ایدز دفاع کند، افزوده است: آنها باید به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهادات خود را برای افزایش بودجه ایدز ارائه بدهند تا ما این پیشنهادات را به کمیسیون تلفیق منتقل کنیم تا اعتبار ایدز کاهش پیدا نکند.

لزوم آگاهی‌بخشی موثر

درباره کاهش بودجه ایدز یک متخصص ایدز و بیماری‌های واگیردار به آرمان می‌گوید: شرایط هشدار دهنده است و باید بیش از پیش بر مقوله پیشگیری از ایدز تاکید کنیم حال آنکه، کاهش بودجه برای این بیماری اگر صحت داشته باشد ما را دچار مشکل می‌کند. محبوبه حاج‌عبدالباقی ادامه می‌دهد: پیش از این نیز بودجه در نظر گرفته شده برای ایدز کم بود و با توجه به گران بودن هزینه‌های درمانی این بیماری، عملا شاهد بودیم که بیشتر بودجه صرف دارو و درمان می‌شود تا پیشگیری، حال آنکه، به‌ویژه در مسئله ایدز پیشگیری اصل است.

به گفته او در ایران برنامه‌های لازم برای پیشگیری از ایدز آنطور که باید و شاید اجرا نشده است. این متخصص ایدز و بیماری‌های واگیردار تصریح می‌کند: علاوه بر اینکه همچنان در این زمینه تابوها شکسته نشده است، برنامه‌هایی که برای مثال صدا و سیما در این زمینه پخش می‌کند چندان موثر نیست چون از روش‌های خوبی استفاده نمی‌شود. او ادامه می‌دهد: اینکه یک نفر بنشیند و درباره ایدز حرف بزند مسلم است که تاثیر چندانی ندارد و کسی گوش نمی‌کند. باید آموزش‌های پیشگیرانه در قالب برنامه‌های پربیننده ارائه شود. برای مثال فیلم‌های پربیننده جنبه‌های آموزشی نیز در این زمینه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha