میزان کالری دریافتی ارتباط مستقیم با بیماری دیابت دارد

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه، از مصرف بالای نبات در بین یزدی‌ها به عنوان عامل موثر در افزایش بروز دیابت در این استان یاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر آزاده نجار زاده اظهار کرد: به منظور پیشگیری از بروز دیابت ابتدا باید وزن را کنترل کرده و سپس مقدار کالری دریافتی را کنترل کرد چرا که بررسی‌ها نشان داده است میزان کالری دریافتی ارتباط مستقیم با بیماری دیابت دارد.

متخصص تغذیه پلی کلینیک تخصصی حضرت امام علی (ع) یزد، با بیان این که بروز دیابت با میزان دریافت چربی و شیرینی زیاد در بدن ارتباط دارد، ادامه داد: متاسفانه مصرف شیرینی در بین یزدی‌ها بالاست، علاوه بر این شیرینی دارای مقدار بالای چربی مضر است.

وی افزود: هنگام طبخ شیرینی از روغن های جامد استفاده می‌شود که اسیدهای چرب ترانس موجود در این روغن‌ها در میزان بروز بیماری‌های دیابت و قلبی و عروقی تاثیر دارد و ریسک آنها را بالاتر می برد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که مصرف بالای نبات در بین یزدی‌ها از علل بروز افزایش دیابت در این استان است، گفت: باور غلطی که در بین مردم وجود دارد این است که مصرف نبات به اندازه قند و شیرنی موجب افزایش میزان قند خون یا بیماری دیابت نمی‌شود در حالی که مقدار زیاد نبات از عوامل موثر و شناخته شده بیماری دیابت محسوب می شود.

دکتر نجارزاده همچنین افزود: برخی افراد به دلیل ترس از سردمزاجی، از مصرف میوه و سبزی و سالاد در رژیم غذایی شان خودداری می کنند در حالی که اگر مقداری ادویه، زنجیبل و زعفران به غذا اضافه شود از میزان سردی کاسته و نیاز به مصرف نبات را کاهش می دهد.

این متخصص تغذیه در ادامه انجام فعالیت فیزیکی و ورزش را بهترین روش برای پیشگیری و درمان بیماری دیابت عنوان کرد و افزود: در صورتی که مسئولان استانی، فضایی برای انحام ورزش بانوان در نظر بگیرند از بروز دیابت در بین زنان نیز جلوگیری خواهد شد چرا که در صورت نبود چنین مکان هایی افراد علاوه بر کم تحرکی به مصرف فست فودها که فاقد ارزش غذایی هستند روی می آروند.

وی کاهش وزن را اولین اصل درمان دیابت دانست و با تاکید بر افزایش فعالیت بدنی در افراد سالم و مبتلایان به دیابت گفت: در صورت تجویز دارو از سوی پزشک حتما داروها مصرف شوند تا افراد دیابتی دچار عوارض بیماری دیابت از جمله قطع پا یا کوری نشوند.

نجار زاده در ادامه به دیابتی ها توصیه کرد: تعداد وعده های غذایی از 3 وعده به 5 وعده با حجم کم افزایش یافته تا فشار کمتری به بدن وارد شود.

این متخصص تغذیه بر افزایش مصرف فیبر، سبزیجات و میوه جات تاکید کرد و گفت: باور غلط دیگری که در بین مردم شایع است اینکه معتقدند مصرف میوه در طول روز آزاد است، این در حالی است که میوه دارای انرژی و کالری است و هر واحد میوه 60 کیلوکالری انرژی به بدن وارد می کند.

وی با بیان اینکه مصرف سبزیجات در رژیم غذایی آزاد است، توصیه کرد: کلیه افراد به ویژه دیابتی‌ها از مصرف سبزیجات در رژیم غذایی شان غافل نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha