شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 103213

معرفی 9 سرطان شایع در میان مردان و زنان ایران

سلامت نیوز :رییس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان و دبیر شورای بیماری‌های خاص سازمان صدا و سیما به معرفی 9 سرطان شایع در میان مردان و زنان ایرانی پرداخت و گفت: 14 درصد از مجموع مرگ و میرهای کشور به سرطان اختصاص می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ عباس پورنصاری در نشست خبری کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان که در سازمان صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه همزمان با برگزاری این کنگره، در روز پانزدهم بهمن ماه اولین همایش ملی روز جهانی سرطان نیز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد، گفت: شورای بیماری‌های خاص سازمان صدا و سیما، وزارت بهداشت و انجمن‌های تخصصی هماتولوژی و پاتولوژی و سرطان ایران از جمله برگزارکنندگان این کنگره هستند.

وی ادامه داد: همچنین چهار مرکز تحقیقاتی مرتبط با سرطان، هفت موسسه همکار، 22 سازمان مردم نهاد و خیریه و 20 دستگاه دولتی موثر در امر سرطان مشارکت جدی در برگزاری کنگره دارند.

رییس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با بیان اینکه 40 ساعت سخنرانی در قالب کارگاه‌ها و پانل‌های آموزشی در خصوص مباحث مرتبط با سرطان ترتیب داده شده است، اظهار کرد: سه دلیل عمده برای برگزاری این کنگره، تحقق منویات مقام معظم رهبری، ایفای نقش رسانه ملی در زمینه سلامت و همچنین ضرورت کنترل بیماری سرطان به دنبال شیوع آن است.

پورنصاری به منویات مقام معظم رهبری در زمینه سلامت اشاره کرد و گفت: ایشان مقوله سلامت و بهداشت و درمان را جزو اولویت‌های اصلی و مسائل درجه یک کشور دانسته‌اند و بر رویکرد وجود انسان سالم و برخورداری از سلامت همه جانبه از طریق رشد آموزش و بهداشت جامعه ایرانی تاکید کرده‌اند.

دبیر شورای بیماری‌های خاص سازمان صدا و سیما همچنین با بیان اینکه رسانه ملی و وزارت بهداشت در زمینه ارتقای سلامت جامعه متعهد هستند، گفت: امروز با گسترش بیماری سرطان در تمام جهان و همچنین ایران مواجه هستیم. دو سوم مرگ و میرهای دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در ایران به ترتیب بیماری‌های قلبی، حوادث جاده‌ای و سرطان‌ها سه عامل مرگ و میر مردم را از آن خود کرده‌اند.

به گفته رییس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان، بر اساس آخرین آمار اعلامی در سال 90، سالانه 90 هزار بروز سرطان در سال داریم که درواقع نشان می‌دهد در هر هزار نفر، 1.2 نفر به سرطان مبتلا می‌شوند.

پورنصاری ادامه داد: 14 درصد مجموع مرگ و میرهای کشور به سرطان مربوط می‌شود. البته با توجه به ارتقای فرهنگ عمومی حمل و نقل در کشور، پیش‌بینی می‌شود که تا چندین سال آینده سرطان جای مرگ و میر به علت حوادث جاده‌ای را بگیرد و در رتبه دوم عوامل مرگ و میر در ایران بایستد.

وی به عوامل بروز و شیوع سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: تغییر در سبک زندگی و عدم توجه به عوامل خطرزایی چون دخانیات، کم تحرکی، اضافه وزن، تغذیه نادرست، آلودگی‌های محیطی، زمینه ژنتیکی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف برخی داروها و افزایش امید به زندگی و در نتیجه حرکت به سمت سالمندی و عفونت‌های مزمن چون هپاتیت B و C از جمله عوامل بروز و شیوع سرطان هستند.

رییس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان در ادامه به بررسی 9 سرطان شایع در مردان و زنان پرداخت، اظهار کرد: به ترتیب سرطان‌های معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، خون، ریه، مری، مغز و غدد لنفاوی از جمله سرطان شایع در مردان و سرطان پستان، روده بزرگ، معده، مری، خون، تیروئید، تخمدان، رحم و مغز 9 سرطان شایع در زنان هستند.

وی همچنین به بار مالی سنگین ناشی از بیماری سرطان بر دوش سیستم اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: وقتی شخصی بیمار می‌شود، مقداری از سال‌های مفید عمرش را از دست می‌دهد و حتی اگر به زندگی هم بازگردد، دیگر توان اولیه را نخواهد داشت. سالانه در ایران 450 هزار سال عمر از دست رفته داریم که 8100 میلیارد تومان خسارت به ما وارد می‌کند.

پورنصاری ادامه داد: بر اساس برآورد‌ها، هزینه درمان بیماران سرطانی (جراحی، دارو و ...) 2100 میلیارد تومان است و همچنین 10 هزار و 200 میلیارد تومان مجموع هزینه درمان سرطان می‌شود. درواقع به نسبت جمعیت در هر سال برای هر نفر با 95 میلیون تومان هزینه عمر از دست رفته و 25 میلیون تومان هزینه درمان یک بیمار سرطانی روبرو هستیم.

رییس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان ادامه داد: البته اخبار خوب و امیدوارکننده‌ای هم در زمینه سرطان وجود دارد. بر این اساس 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و 40 درصد مابقی سرطان‌ها قابل علاج و درمان هستند. امروزه رشد علمی، تجهیزات و دارو ما را در وضعیت خوبی قرار داده است.

وی در ادامه شش هدف برنامه‌ریزی شده برای برگزاری این کنگره را برشمرد و اظهار کرد: شناخت اطلاع‌رسانی عمومی درباره سرطان، ارتقای سطح سلامت جامعه، تغییر در سبک زندگی، توجه به عوامل خطر، ایجاد هماهنگی میان متولیان اصلی کنترل سرطان، جریان‌سازی موثر توسط رسانه‌ها و یادآوری به حساس‌سازی همه آحاد جامعه و در نهایت تشکیل کمیته یا سازمان دائمی ملی کنترل سرطان از جمله اهداف در نظر گرفته شده برای برگزاری این کنگره هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha