آلودگی هوا سبب تیرگی ریه‌ ساکنان شهرهای آلوده می‌شود

سلامت نیوز : یک فوق تخصص خون و انکولوژی با بیان این‌ که آلودگی هوا به لحاظ آناتومیک سبب تیرگی ریه‌ ساکنان شهرهای آلوده می‌شود، گفت: در کاداور (جسد) در پزشکی قانونی دیده شده که ریه‌ افراد ساکن کلانشهرها با میزان آلودگی زیاد در مقایسه با دیگر شهرها با هوای پاک تیره‌تر است.

دکتر سید محسن رضوی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این‌ که ریه‌ تهرانی‌ها در مقایسه با دیگر شهرها با هوای پاک تیره‌تر است، اظهار کرد: آلودگی هوا به لحاظ تشریحی و آناتومیک برروی بافت اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: شاید در مطالعات سال‌های آینده‌ی پژوهشگران آمار و ارقامی حاصل شود که نشان دهد سرطان ریه در تهرانی‌ها به علت آلودگی هوا بیشتر است اما تاکنون شواهدی دال بر این موضوع وجود ندارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌ که هم‌اکنون عارضه‌ غلظت خون در افراد به‌ صورت کاملاً اتفاقی و بیماریاب است، افزود: غلظت خون افراد سیگاری به علت منوکسیدکربن موجود در آن است اما در عین حال همه‌ افراد سیگاری هم به غلظت خون دچار نیستند.

دکتر رضوی با بیان این‌که گاز منوکسیدکربن حاصل احتراق ناقص سوخت است، گفت: این نوع گاز شاید در واحدهای مسکونی Open و فاقد هود وجود داشته باشد اگرچه میزان منوکسیدکربن از شاخص‌های آلودگی هواست اما عمدتاً آلودگی هوای شهرها براثر میزان ذرات معلق در شرایط هشدار و یا اضطرار قرار می‌گیرد.

وی افزود: اما در صورت افزایش میزان منوکسیدکربن در هوا قدرت عبور این گاز نسبت به اکسیژن از جداره‌های آلوئول‌های ریه بیشتر است از این‌رو بافت‌های بدن با کمبود اکسیژن مواجه می‌شوند و بدن برای جبران این کمبود اکسیژن اریتروپوئیتین بیشتری تولید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha