آنچه بانوان بالای ۴۰ سال برای حفظ سلامت خود باید بدانند

سلامت نیوز : متخصص زنان و زایمان می‌گوید: زنان بالای ۴۰ سال برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، سرطان‌های زنانه، دیابت، چربی خون و مشکلات گوارشی آزمایش‌هایی را به طور دوره‌ای انجام دهند.

مهناز یاونگی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سوال یکی از شهروندان از گروه مشاور سلامت خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه زنان چگونه می‌توانند از بیماری‌های مختص دوره سالمندی پیشگیری کنند خاطرنشان کرد: از آنجایی که سن جمعیت در حال افزایش است و بانوان هم جزئی از این جمعیت هستند توصیه می‌شود تا زنان بالای 40 سال مراقبت‌های بهداشتی را به صورت دوره‌ای انجام دهند.

وی افزود: بانوان بالای 40 سال باید هر سال تحت غربالگری وجود بدخیمی‌های موجود در دهانه رحم قرار گرفته و تست پاپ‌اسمیر دهند و زنانی که سه سال متوالی این آزمایش را انجام داده و مشکلی نداشته‌اند می‌توانند هر سه سال یک بار این تست را انجام دهند.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه مشکلات سرطان‌های روده‌ای و مقعدی در زنان بالای 50 سال شایع‌تر است افزود: آنهایی که سابقه اختلالات روده‌ای چه خوش‌خیم و چه بدخیم دارند یا در خانواده درجه یک آنها این قبیل بیماری‌ها وجود داشته باید هر 5 سال یک بار آزمایش خون در مدفوع و هر 10 سال یک بار هم کولونوسکوپی انجام دهند تا ضایعه احتمالی زودتر تشخیص داده شود.

عضو هیئت‌ علمی علوم پزشکی همدان انجام تست گلوکز ناشتا برای تشخیص زودهنگام دیابت را یکی دیگر از نکاتی دانست که زنان 45 سال به بالا باید به آن اهمیت داده و هر سه سال یک بار آن را تکرار کنند به ویژه افراد چاق، آنهایی که نوزاد بالای 4 کیلو به دنیا آورده‌اند یا سابقه دیابت در بستگان نزدیک خود را دارند.

یاونگی بررسی وضعیت چربی خون را یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در زنان دانست و گفت: یکی از مهمترین علل مرگ و میر در زنان چربی خون بالاست که زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان انجام ماموگرافی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه را یکی دیگر از نکات حائز اهمیت برشمرد و گفت: زنان بالای 40 سال بسته به میزان پرخطر بودن باید هر دو سال یک بار این آزمایش را انجام دهند.

پوکی استخوان یکی دیگر از مشکلاتی است که در زنان سالمند ایرانی بیشتر خود را در سنین بالای 60 سال نشان می‌دهد.

یاونگی در مورد پیشگیری و تشخیص زودهنگام پوکی استخوان به زنان توصیه کرد تا تست سنجش تراکم استخوان را در سنین بالای 60 سال انجام دهند.

وی گفت: از سن 35 سالگی به بعد میزان تراکم استخوان در بانوان شروع به کاهش می‌کند که مصرف فراوان لبنیات، پیاده‌روی، کاهش وزن و ترک سیگار در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است و آنهایی که به هر دلیلی امکان مصرف لبنیات را ندارند می‌توانند از قرص‌های مکمل کلسیم زیرنظر پزشک استفاده کنند.

یاونگی بر این نکته تأکید کرد که بانوان مکمل‌های کلسیم را یک تا دو ساعت قبل از خوردن غذا به همراه مایعات فراوان مصرف کنند تا از بروز سنگ کلیه در آنهایی که کلیه سنگ‌ساز دارند از بروز بیماری جلوگیری کنند.

وی گفت: یکی از علل مرگ و میر در سنین بالا آمبولی چربی استخوان است که به دلیل شکستگی‌های پوکی استخوان در زنان سالمند رخ می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha