هشدار درباره كاهش سن ناهنجاری دختران

سلامت نیوز : معاون وزارت ورزش و جوانان زنگ خطر كاهش سن ناهنجاری دختران در كشور را به صدا درآورده و خواستار اقداماتی برای ساماندهی روابط پیش از ازدواج دختران شده است. محمود گلزاری كه در سال‌های گذشته نیز در حوزه آسیب‌های اجتماعی قشر زنان و دختران مطالعاتی داشته و آمارهایی را ارائه داده بود، این بار در كسوت یك مقام رسمی به ارائه آمارپرداخته و با بیان اینكه رابطه قبل از ازدواج رو به افزایش است، گفت: این روابط از سنین راهنمایی شكل می‌گیرد و لازم است سامان یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ محمود گلزاری كه در حال حاضرمعاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است، با اشاره به اینكه با افزایش سن ازدواج و بی‌میلی به ازدواج روبه‌رو هستیم، افزود: بسیاری از دختران تحصیلكرده همسر مناسب پیدا نمی‌كنند كه به آن تجرد ناخواسته می‌گویند و این نوع تجرد بین دختران در حال افزایش است. این روانشناس با اشاره به اهمیت انتخاب همسر مناسب گفت: بخش عمده بحران‌های زندگی مشترك و طلاق زوجین از انتخاب نامناسب همسر نشات می‌گیرد و حتی بسیاری از خانواده‌های تحصیلكرده آگاهی كافی درباره ملاك‌های انتخاب همسر ندارند.

متخصصان اجماع‌نظر ندارند

وی با بیان اینكه متخصصان درباره ملاك‌های ازدواج توافق ندارند، اظهار كرد: نزدیك 60 كتاب درباره ازدواج به زبان فارسی را بررسی كردیم. حدود 10 كتاب ترجمه و حدود 50 كتاب تالیف و از میان آنها حدود 40 كتاب با رویكرد اسلامی نوشته شده است. در كتاب‌های دانشمندان حوزه و دانشگاه، ملاك‌های واحدی برای ازدواج نمی‌بینیم؛ اما مردم از این كتاب‌ها استفاده می‌كنند. گلزاری با تاكید بر اینكه در حوزه ازدواج مسائل زیاد و ابهام داریم، ادامه داد: از میان كتاب‌های تالیفی، 30 كتاب جزوه‌های ساده‌ای است كه از روی كتاب‌های اصلی نوشته‌شده‌اند، بنابراین 10 كتاب تالیفی در این زمینه داریم و كتاب‌های ترجمه شده هم با فرهنگ ما همخوانی ندارد.

سخت‌ترین مرحله ازدواج

این روانشناس اضافه كرد:‌ سخت‌تر از تعیین ملاك‌ها، راه‌های تشخیص آن‌هاست و همه می‌گویند علاقه داریم كه خواستگار دخترمان با ایمان باشد؛ اما وقتی درباره چگونگی تشخیص ایمان خواستگار از آنان می‌پرسیم، نمی‌توانند پاسخ درستی دهند و در واقع روی این مسائل كار كارشناسی نشده است، این در حالیست كه در نهایت عینی‌ترین ملاك‌ها مانند زیبایی، پول و مدرك، معیار انتخاب همسر قرار می‌گیرد، اما زوجین در زندگی مشترك، دچار مشكل می‌شوند. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح كرد: بیش از 30 درصد از ازدواج‌ها در شهرهای بزرگ در كمتر از چهار سال به طلاق منجر می‌شود واین آمار در میانگین كشوری سالانه 20 درصد طلاق در سنین جوانی است. گلزاری در ادامه با بیان اینكه پس از ازدواج،‌ مشكل جدی سازگاری زوجین است، اظهاركرد: پس از پیوند زناشویی، با نوزادی به نام ازدواج دو نفر مواجه هستیم. این نوزاد باید تا پنج سالگی تحت مراقبت زن و شوهر و خانواده‌های آنان باشد. در این زمینه دوره‌های آموزشی و كتاب نداریم و انتخاب نامناسب همسر، فقدان آموزش و مشاوره هنگام اختلاف، بیش از60 درصد بحران‌های خانواده را تشكیل می‌دهد.

دعوا بر سر چیست؟

البته گلزاری دو سال پیش در كسوت یك كارشناس اجتماعی آمارهایی داده و گفته بود حدود 80 درصد دختران روابط دوستانه پیش از ازدواج با جنس مخالف دارند. همان زمان هم مقاماتی چون فرمانده ناجا و وزیر آموزش و پرورش به سخنان گلزاری واكنش نشان داده بودند. از جمله سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در این مورد گفت: تا زمانی كه تحقیقی به تایید نرسیده باشد نباید آن را به كل ایران تعمیم داد. اعلام این آمار با امنیت روانی جامعه در تضاد است و حاضرم با این افرادی كه این آمار را می‌دهند مناظره كنم؛ این مطلب پایه و اساس ندارد. فرمانده ناجا تاكید كرده بود: روابط خانوادگی و فردی، هیچ ربطی به نیروی انتظامی ندارد و در كنترل خانواده‌هاست اما اگر از طریق اغفال جوانان دوستی صورت گیرد، با توجه به اینكه متجاوزان به عنف استحقاق اشد مجازات را دارند با سرعت وارد عمل می‌شویم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر وقت وزارت آموزش و پرورش نیز درباره رابطه دختر و پسران دبیرستانی گفته بود: «نمی دانم چطور عده‌ای می‌توانند این آمار را ارائه كنند؟ من فكر می‌كنم اگر خودم این حرف را زده بودم، گناهش برای تمام عمرم، كافی بود. 70 درصد دانش‌آموزان دختر ما در شهرها و 30 درصد در روستا هستند. وقتی گفته می‌شود 80‌درصد دختران، دوست پسر دارند، یعنی تمام دختران شهری و یكسوم دختران روستایی، چنین روابطی دارند. من عقلم نمی‌رسد چرا عده‌ای این حرف‌ها را می‌زنند. فكر می‌كنم مراجع ذی صلاح در این مورد تحقیقات خواهند كرد، ولی ما خودمان را در مقام پاسخگویی به این سخنان نمی‌بینیم.»

راه‌حل چیست؟

البته برخی كارشناسان درصدد هستند فارغ از اینكه این آمارها چند درصد است به ارائه راه‌حل‌هایی بپردازند. از جمله دكتر جعفر سطوتی، كارشناس اجتماعی با بیان اینكه در پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌ها سال 89 كه از جوانان 15 تا 29 سال در مورد رابطه دختر و پسر سوال شده است، به تهران امروز می‌گوید: دوستی بین پسر و دختر انكار نشده است. این رابطه بین دختر و پسر دو تعریف دارد. گاهی یك رابطه ساده بین دو همكار زن و مرد، دو دانشجوی دختر و پسر، و... به وجود می‌آید. این رابطه پذیرفته شده و طبیعی است و همه آن را به رسمیت می‌شناسند. ولی برخی اوقات رابطه بین یك پسر و دختر به معنای درگیری عاطفی است كه آسیب‌های روحی و روانی و... را در درون خود دارد و باید ساماندهی شود. وی در ادامه با اشاره به فرصتی كه این رابطه برای دختر و پسر به وجود می‌آورد می‌گوید: البته در برخی موارد، به دلیل آنكه در این دوستی‌ها درگیری عاطفی به وجود می‌آید به ویژه در دانشگاه‌ها، رابطه دختر و پسر به ازدواج ختم می‌شود. در این موارد می‌توان گفت كه دوران دوستی در حقیقت دوران نامزدی آنها بوده كه ممكن است دو سال هم طول بكشد.

اردشیر گراوند جامعه‌شناس نیز در مورد رابطه دختر و پسر به تهران امروز می‌گوید:تهدید دوستی پسر و دختر در این است كه احتمال دارد دختر و پسر در زمان ارتباط آلوده مسائلی شوند كه در فرهنگ ما پذیرفته نیست. این ارتباط عواقب اجتماعی و خانوادگی زیادی برای هر دو طرف دارد. ضمن آنكه هنوز در تمام دنیا سلامت دختر قبل از ازدواج حرمت دارد به همین سبب است كه نگرانی شكسته شدن قباحت اجتماعی سلامت دختر و پسر قبل از ازدواج وجود دارد. در سطح فردی هم اگر آسیبی به ویژه برای دختر به وجود ‌آید و آن كسی كه ضرر خواهد كرد دختر است. نباید از مشكلات فردی كه برای این افراد در جریان ارتباط ایجاد می‌شود، چشم‌پوشی كرد. وقتی در جامعه چنین رابطه‌ای وجود دارد باید به آموزش، پیشگیری در آن حوزه بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha