یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 103250

جدیدترین اظهارات درباره سلامت برنج‌ ایرانی

سلامت نیوز : مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو به اعلام وضعیت سلامت برنج‌های ایرانی پرداخت و اظهار کرد: اکنون صدها تن از هفت برند برنج توزیع شده در شمال کشور توقیف شده است و نتایج مرحله دوم بررسی‌ها بر روی این محصولات بزودی اعلام می‌شود.

دکتر سید هدایت حسینی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیت صنعتی قابل توجهی در شمال کشور انجام نمی‌شود، نگران آلودگی خاک در مناطق حاصل خیز برنج نیستیم.

وی ادامه داد: آلاینده‌هایی چون آرسنیک و کادمیم حاصل فعالیت‌های صنعتی هستند. البته در جریان برخی فعالیت‌های آتشفشانی نیز ممکن است این سموم آزاد شده و وقتی با باران شسته می‌شوند، وارد مزارع شوند که در ایران فعالیت‌های آتشفشانی در مناطق برنج‌خیز نداریم.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برنج‌های ایرانی بسیار با کیفیت هستند و از درجه ایمنی بالایی برخوردارند، گفت: این برنج‌ها برای مصرف‌کننده ایرانی مطلوب هستند. البته باید بتوانیم آنها را شناسنامه‌دار کنیم. متاسفانه دیده شده است سودجویانی برنج‌های نامرغوب را با برنج‌های ایرانی مخلوط و به اسم برنج ایرانی به مردم می‌فروشند. با شناسنامه‌دار شدن محصولات تولید داخل، اصالت برنج ایرانی هم حفظ می‌شود.

حسینی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر توزیع برنج‌های آلوده در شمال کشور اظهار کرد: بازرسی‌هایی از سطح بازار انجام و در مرحله اول نتایج مشخص شدند. بر این اساس اسامی هفت برند دارای مشکل به مردم اعلام شد. نتیجه بررسی‌ها در مرحله دوم هم حدود یک ماه آینده و یا زودتر اعلام می‌شود.

وی افزود: اکنون صدها تن از هفت برند اعلامی توقیف و از چرخه مصرف خارج شده‌اند. کشورهای خارجی مبدا این برنج‌ها بودند

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه پایش در سطح عرضه به طور مستمر و با جدیت در حال انجام است، اظهار کرد: نمونه‌های برنجی که با استانداردها منطبق نباشند را جمع‌آوری می‌کنیم و به مردم اطلاع می‌دهیم. البته دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بیشتر محموله‌های بزرگ برنج را بازرسی و در صورت اشکال توقیف می‌کنند. خرده‌فروشی‌های جزئی را خود مردم باید مراقب باشند و از خرید آنها خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha