یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 103260

کاهش سن ازدواج افزایش طلاق

سلامت نیوز :  به‌تازگی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفته است رابطه قبل از ازدواج رو به افزایش است و این روابط از سنین راهنمایی شکل می‌گیرد ولازم است سامان یابد. این موضوع را کاری شایسته و قابل قبول می‌دانم ولی باید در نظر داشت درهیچ کشور و منطقه‌ای نمی توان سن مشخص و معینی را برای ازدواج در نظر گرفت چرا که بر اساس فرهنگ‌ها و اقلیم هر منطقه‌ای این سن تعیین می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ از سوی دیگر، معتقدم در جامعه ایران و در برخی شهرهای کوچک، مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی خود و نیز افزایش توقع دختران پس از15 سالگی و پیدا کردن کار، امکان و شانس ازدواج از نظر والدین برای دختران کاهش می‌یابد و از این‌رو، آنان علاقه‌مند هستند که فرزندان دخترشان در این مناطق درسنین پایین تر ازدواج کنند که این ازدواج‌ها با نرخ بالای طلاق نیز همراه می‌شود. به‌گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد 40 درصد طلاق‌های ثبت‌شده زیر سن 24 سال و 70 درصد نیز زیر سن 28 سال رخ داده است که ناشی از نگرش‌های نادرست خانواده به ازدواج فرزندان خود در سنین پایین است.

با آمارهای ارائه‌شده از سوی متولیان امور و رسیدن روابط سنین حساس جوانی در مقطع راهنمایی، این نگرانی وجود دارد که روابط بین جوانان به‌دلیل سختگیری‌های صورت‌گرفته و نیز اعمال سلیقه‌های فردی در این حوزه با فراز و فرودهای بسیاری همراه و تبعات منفی این رفتارها منجر به بروز مشکلات جدی و عمیقی در آینده شود. متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که جوانان درحالی که با یکدیگر دارای روابط محترمانه‌ای هستند بعضا با نگاه‌های بیرونی از سوی خانواده و جامعه مواجهند که این موضوع سبب شده است روابط با چالش رو‌به‌رو و از وضعیت شفاف خود خارج و به محافل خاص کشانده شود که رسیدن این آماربه سنین راهنمایی یکی از این چالش‌هاست.

بر اساس قانون اساسی، تا زمانی که افراد مرتکب جرمی نشوند یا جرم مشهودی صورت ندهند یا شاکی خصوصی نداشته باشند، رفت و آمد آنان در جامعه نمی‌تواند مورد بازخواست قرار گیرد ولی، به دلیل برخی مشکلات و اعمال سلیقه‌های فردی در قرائت از قانون، جوانان که دارای ذات ارتباط با یکدیگر هستند حتی اگر با رعایت حریم‌ها و اخلاق با یکدیگر در ارتباط باشند مورد بازخواست قرار گرفته‌اند که این روند نتوانسته است مانع از بروزمشکلات بعدی در حوزه اجتماعی شود.

مشکل امروز، این است که به دلیل نوع نگاه‌های افراد به این موضوع، جوانان نمی‌دانند برای برقراری ارتباط درست با یکدیگر باید چه اقدامی انجام دهند تا مرتکب تخلف نشوند و مرکزی نیز در برقراری ارتباط سازنده وجود ندارد و از این‌رو، ارائه آموزش در راستای پیشگیری از بروزمشکلات بعدی همراه با پاسخگویی مسئولان دراین زمینه می‌تواند ضمن افزایش آگاهی والدین و افراد در نوع برخورد با ارتباط میان آنها از بروز فساد در جامعه نیز جلوگیری کند. معتقدم باید به جوانان در جامعه اعتماد کنیم و با ارائه آموزش و هدایت درست آنان به این گروه که سرمایه بزرگی برای کشور هستند این فرصت داده شود که بهترین راه و روش را برای برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر و با نظارتی منطقی و متناسب با نیاز جامعه انتخاب کنند تا بتوانند با روش‌های پیشگیرانه خاص خود، جامعه‌ای مبتنی بر فرهنگ و اخلاق را پایه‌ریزی و مدیریت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha