یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 103263

پولیپ روده ۵ سال بعد سرطانی می‌شود

سلامت نیوز : فوق‌تخصص گوارش و کبد می‌گوید افرادی که بستگان درجه یک آنها سرطان روده دارند، ۱۰ سال زودتر از سن فرد مبتلا باید کولونوسکوپی انجام دهند. همچنین پولیپ اگر ۵ تا ۱۰ سال در روده بماند، سرطانی می‌شود و باید زود آن را خارج کرد.

شاهین مرآت در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان که از گروه مشاور سلامت خبرگزاری فارس پرسیده بود چگونه می‌توان از سرطان روده به موقع مطلع شد و آیا این سرطان درمان قطعی دارد؟ گفت: ما به افراد عادی توصیه می‌کنیم پس از 40 سالگی یک مرتبه کولونوسکوپی انجام دهند اما افرادی که در بستگان درجه یک آنها فرد مبتلا به سرطان روده(کولون) وجود دارد باید 10 سال زودتر از سن ابتلای فرد مبتلا تحت آزمایش کولونوسکوپی قرار گیرند.

وی ادامه داد: البته در برخی افراد پرخطر که 2 یا چند نفر از اعضای خانواده ‌آنها به سرطان روده مبتلا شده‌اند به تشخیص پزشک ممکن است از سن 17، 18 سالگی تحت آزمایشهای مختلف از جمله کولونوسکوپی برای پیشگیری زودرس قرار گیرند.

وی ایجاد ضایعه‌های قارچ مانند پولیپ را زمینه‌ساز سرطان در روده بزرگ برشمرد و گفت: هنگام کولونوسکوپی با مواجهه با ضایعات پولیپی می‌توان آن را به راحتی خارج کرد چرا که در صورت ماندگاری این ضایعات 5 تا 10 سال بعد به سرطان تبدیل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه سرطان روده سومین سرطان‌ شایع دستگاه گوارش است افزود: سرطان معده شایع‌ترین و سرطان مری دومین سرطان دستگاه گوارش است.

مرآت به این نکته اشاره کرد که روده مانند کیسه صفرا، آپاندیس و دندان عقل جزو ارگان‌هایی است که می‌توان بدون آن زندگی کرد و اگر لازم باشد می‌توان روده بزرگ افرادی که به سرطان روده مبتلا شده‌اند ،به شرط آنکه اندام‌های دیگر را درگیر نکرده باشد، خارج کرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در برخی افراد پرخطر که آزمایش‌های ژنتیک احتمال ابتلا به سرطان روده را در سال‌های بعد در این افراد تأیید می‌کند روده را خارج می‌کنیم البته این راه‌حل عمومی نیست و به همه توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha