افزایش ۵۰ درصدی تمایل زنان ایرانی به سزارین طی ۱۰ سال گذشته

سلامت نیوز : رئیس پژوهشگاه ناباروری ابن‌سینا گفت: طبق تحقیق انجام‌شده طی ۱۰ سال گذشته تمایل زنان به انجام عمل سزارین بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و بیش از ۴۰ درصد به جای مراجعه به ماما به پزشک متخصص زنان مراجعه می‌کنند.

محمد‌مهدی آخوندی در گفت‌وگو با فارس گفت: از مظاهر بی‌اخلاقی شیوع عمل سزارین در کشور است.به همین منظور تحقیقی در رابطه با میزان ناباروری در کشور و گرایش زنان به سزارین انجام شد تا میزان تمایل زنان به انجام این عمل مشخص شود.

وی ادامه داد: در این تحقیق این موضوع را طی 10 سال گذشته بررسی کردیم و در مقایسه افرادی که در آن زمان، تمایلی به عمل زایمان طبیعی یا سزارین داشتند مشخص شد که طی این سالها بیش از 50 درصد تمایل زنان به سزارین افزایش یافته است.

رئیس پژوهشگاه ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه متأسفانه در این سالها گرایش زنان به سزارین بسیار افزایش یافته گفت: در این میان حذف ماماها نیز تأثیر‌گذار بوده است. ماماها در سالهای گذشته این رشته را آموزش می‌دیدند در حالی که اکنون وظیفه ماماها را پزشکان انجام می‌دهند.

آخوندی ادامه داد: در این تحقیق مشخص شد که گرایش مادران به انجام زایمان توسط پزشک به جای ماما بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

وی تغییر رفتار در انجام زایمان‌ و گرایش به انجام سزارین را به دلیل کسب درآمد بیشتر، منافع شخصی برخی پزشکان و کسب قدرت عنوان کرد و گفت: در این رابطه البته باید همه ابعاد بی‌اخلاقی بررسی شود.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند ساختار بدنی زنان ایرانی تغییر کرده و این یکی از عوامل انجام اجباری سزارین است باید بگوییم که این طور نیست در حال حاضر در کشورهای اروپایی و آمریکایی فقط 10 تا 15 درصد زایمان‌ها به شکل سزارین انجام می‌شود در حالی که فقط در شهر تهران 90 درصد زایمان‌ها به شکل سزارین است.

رئیس پژوهشگاه ناباروری ابن سینا افزود: بعضی‌ها اعلام می‌کنند که نوزاد و مادر به هنگام زایمان طبیعی در شرایط خطرناک قرار می‌گیرند در حالی که اگر این ادعا درست بود کشورهای پیشرفته 85 درصد زایمان‌ها را طبیعی انجام نمی‌دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha