یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰

شما مشکل تیروئید دارید؟

سلامت نیوز : اگر شما به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا هستید و یا احتمال ابتلای خود را به بیماری تیروئید می‌دهید، در این آموزن سلامانه شرکت کنید.

به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان با نارسایی تیروئید دست و پنجه نرم می کنند؟
- بله
- خیر


پاسخ صحیح
نارسایی تیروئید در میان زنان متداول تر است. برای مثال، زنان 50 ساله، بسیار بیشتر از مردان از نارسایی تیروئید رنج می برند. برخی از دانشمندان باور دارند، هورمون های زنانه مانند استروژن به احتمال زیاد عامل ایجاد بیماری های سیستم ایمنی بدن مثل نارسایی تیروئید هستند. اما دانشمندان به طور قطع نمی دانند چرا زنان بیشتر به این نارسایی مبتلا می شوند.


غده تیروئید، در درجه اول مسئول تنظیم کدام یک از بخش های بدن است؟
- متابولیسم
- فشار خون
- سیستم لنفاوی
- هیچ کدام


پاسخ صحیح
تیروئید، غده کوچکی است که در گردن قرار دارد و هورمون هایی ترشح می کند که استفاده صحیح انرژی توسط بدن را تنظیم می کنند. هورمون های تیروئید، عملکرد ارگان های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهند: پاسخ به هورمون های دیگر، تنظیم سرعت استفاده از اکسیژن و تولید پروتئین ها
برخی اوقات غده تیروئید وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهد. اگر غده تیروید کم تر از حد مجاز هورمون ترشح می کند، به معنای آن است که غده تیروئید کم کار است. اگر غده تیروئید بیش تر از حد مجاز هورمون ترشح می کند، به معنای آن است که غده تیروئید پر کار است.

افرادی که اضافه وزن دارند با یکی از مشکلات زیر دست و پنجه نرم می کنند:
- پر کاری تیروئید
- کم کاری تیروئید
- همه موارد بالا
- هیچ کدام از موارد بالا


پاسخ صحیح
اغلب افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند اضافه وزن دارند چون هورمون هایی که توسط تیروید ترشح می شوند ناکارآمد هستند و در نتیجه متابولیسم بدن به شدت کاهش می یابد. در نتیجه بدن نمک، چربی و آب را ذخیره می کند. افرادی که از پر کاری تیروئید رنج می برند، به علت افزایش سوخت و ساز بدن شان به شدت وزن کم می کنند.


خستگی یکی دیگر از علایم کم کاری تیروئید است؟
- بله
- خیر


پاسخ صحیح
نتیجه کم کاری تیروئید کاهش متابولیسم بدن است. علایم و نشانه های کم کاری تیروئید علاوه بر خستگی و اضافه وزن، افسردگی، خشکی پوست و مو، یبوست و گرفتگی عضلات است. برخی از افراد که از کم کاری حاد تیروئید رنج می برند به گواتر ( بزرگ شدن بیش از اندازه غده تیروئید ) مبتلا می شوند.


پر کاری تیروئید اغلب در زنانی بروز می کند که:
- باردارند
- تازه بالغ شده اند
- تازه یائسه شده اند


پاسخ صحیح
اکثر زنان در انتهای دهه 40 و ابتدای دهه 50 عمرشان یائسه می شوند، اما دانشمندان اطمینان ندارند این گروه از افراد بیش از سایرین در معرض ابتلا به پر کاری تیرویئد قرار دارند. نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهند علت ابتلای این گروه از زنان به پر کاری تیروئید تغییرات هورمونی است.


کدام یک از علایم و نشانه های زیر نشان دهنده ابتلا به پر کاری تیروئید است؟


- کاهش وزن
- عصبی شدن
- افزایش حرکات روده
- همه موارد فوق


پاسخ صحیح
علایم پر کاری تیروئید به طور کلی افزایش متابولیسم است که عبارتند از: کاهش وزن، عصبی شدن و دلشوره گرفتن، افزایش تپش قلب، افزایش حرکات روده، بی خوابی، تعریق بیش از حد، عرق کردن کف دست ها و گرفتگی عضلات


تغییر عملکرد غده تیروئید در زنان باردار طبیعی است؟
- بله
- خیر


پاسخ صحیح
زنان باردار، در طول دوران بارداری تغییرات فیزیولوزیک بسیاری را تجربه می کنند که تاثیر بسیار زیادی بر غده تیروئید شان می گذارد. به خصوص، بارداری سبب افزایش میزان هورمون هایی مانند استروژن می شود که سبب افزایش بیش از اندازه و خطرناک میزان هورمون های تیروئید در خون می شود.
در اکثر موارد، تیروئید معمولا به عملکرد عادی و طبیعی اش ادامه می دهد. اما تنش های هورمونی در طول دوران بارداری می تواند به بروز کم یا پر کاری تیروئید کمک کند. تشخیص مشکلات تیروئید در طول دوران بارداری ممکن است دشوار باشد، چون علایم اختلال عملکرد تیروئید اغلب مشابه علایم عادی ( خستگی، افزایش وزن و تغییر الگوهای خواب و روح و روان ) بارداری است. عملکرد غده تیروئید زنان باردار باید در طول دوران بارداری کنترل شود.


در ایالات متحده آمریکا، نارسایی های خود ایمنی به علت متداول شدن پر کاری و کم کاری غده تیروئید رشد چشمگیری پیدا کرده است.
- بله
- خیر


پاسخ صحیح
یکی از مهم ترین عوامل بروز پر کاری تیروئید ابتلا به بیماری گریوز است. ( نوعی بیماری خود ایمنی که با حمله به غده تیروئید سبب ترشح بیش از اندازه ترشح هورمون های آن می شود.) کم کاری تیروئید، در اکثر مواقع سبب بروز بیماری هاشیموتو می شود که غده تیروئید را عفونی و در روند تولید هورمون این بخش بدن اخلال ایجاد می کند.


وجود سابقه ابتلا به نارسایی تیروئید در خانواده احتمال ابتلای اعضای خانواده به این بیماری را افزایش می دهد.


- بله
- خیر


پاسخ صحیح
نارسایی های تیروئید - مانند کم یا پر کاری تیروئید - ارثی هستند.


پزشکان آزمایش های غربالگری نارسایی تیروئید را از چه سنی آغاز می کنند؟


- 21
- 35
- 50
- 65


پاسخ صحیح
انجمن تیروئید آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان آزمایش های دوره ای غربالگری نارسایی تیروئید را باید از 35 سالگی آغاز و هر پنج سال یک بار تکرار کنند. غربالگری ها شامل آزمایش خون است که به وسیله آن می توان میزان هورمون های تحریک کننده تیروئید (TSH) و ... را اندازه گیری کرد.


از هورمون غده تیروئید حیوانات می توان برای درمان کم کاری تیروئید انسان استفاده کرد؟
- بله
- خیر


پاسخ صحیح
بهترین روش برای درمان کم کاری تیروئید مصرف ترکیبی از هورمون تیروئید ( تیروکسین ) است. برای سال ها، هورمون های گرفته شده از حیوانات برای درمان پر کاری تیروئید به کار می رفت. اما سطح کیفیت و ایمنی آنها متغییر بود. پزشکان معتقدند تیروکسین مصنوعی ایمن تر است.


پزشکان از کدام روش برای درمان پر کاری تیروئید استفاده می کنند؟


- دارو درمانی
- ید رادیو اکتیو
- جراحی
- همه موارد فوق


پاسخ صحیح
گزینه های درمان پر کاری تیروئید شامل داروهای ضد تیروئید هستند که توانایی تولید بیش از اندازه هورمون تیروئید را از میان می برند؛ ید رادیو اکتیو، به سلول هایی که هورمون تیروئید را تولید می کنند صدمه می زند و از عمل جراحی برای خارج کردن غده تیروئید از بدن استفاده می شود. عواملی که سبب انتخاب روش های درمانی می شوند عبارتند از سن، میزان پر کاری تیروئید، شدت بیماری و ...


عدم درمان نارسایی تیروئید می تواند سبب بروز کدام یک از بیماری های زیر شوند:


- بیماری قلب و عروق
- پوکی استخوان
- نا باروری
- همه موارد فوق


پاسخ صحیح
عدم درمان نارسایی های تیروئید سبب بروز مشکلات جدی و بلند مدت می شوند که عبارتند از: بیماری قلب و عروق، سکته مغزی، بیماری های روح و روان، نا باروری و ...


کم کاری یا پر کاری تیروئید سبب بروز سرطان تیروئید می شوند؟
- بله
- خیر


پاسخ صحیح
تا کنون شواهد و مدارکی یافت نشده که نشان دهند کم کاری یا پر کاری تیروئید سبب بروز و ابتلا به سرطان تیروئید می شوند. با این وجود، چون سرطان تیروئید به سلول های تولید هورمون این غده حمله می کنند بسیاری از مبتلایان به این بیماری از کم کاری تیروئید رنج می برند. سرطان تیروئید، بیماری نادری است که تنها در افرادی یافت می شود که سابقه ابتلا به این بیماری را در خانواده شان دارند.

منبع : سایت سلامانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • behnaz ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    سلام.من کم کاری تیروئید دارم ولی باکاهش وزن مواجه شدم.لطفا منوراهنمایی کنید