دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶

آمار کاهش بیکاری واقعی است؟

سلامت نیوز : مركز آمار با اعلام كاهش نرخ بیكاری در پاییز سال جاری آن را 10.3 درصد اعلام كرده است. اگرچه این آمار نسبت به 9 ماهه سال قبل كاهش 2.1 درصدی را نشان می دهد اما آمار بیكاری جوانان 15 تا 24 درصد نسبت به تابستان سال جاری افزایش یافته است. اما كارشناسان به دلیل فقدان دلیلی برای كاهش نرخ بیكاری نسبت به این آمار ابراز تردید كرده اند.

در این میان گفته می شود كه معیار آمار جدید تغییراتی هم داشته است. دولت در سر شماری ‌های جدید خود افراد بالای 15سال را جزو جمعیت شاغل محسوب كرده درصورتی‌ که در گذشته جمعیت بالای 10سال در برآورد آمار جمعیت شاغل برآورد می‌شد.

دكتر علی خاكساری استاد دانشگاه و كارشناس حوزه كار در گفتگو با فرارو در این خصوص معتقد است: « با نگاهی به زمینه های ایجاد اشتغال خواهیم دید كه هیچ كدام از آنها در این مدت تغییری نكرده اند و اعلام كاهش نرخ بیكاری از سوی مركز آمار به نظر می رسد كه در راستای ایجاد جو خوشبینی باشد.»

به گفته دكتر خاكساری كاهش نرخ بیكاری مستلزم افزایش بودجه عمرانی دولت است كه این موضوع در این مدت تغییری نداشته است. علاوه براین تاثیر سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال جدید نیز نیازمند مدت زمان حداقل یك ساله است. همچنین با توجه به ركود در واردات ، تولید و صادرات نمی توان در این حوزه انتظار افزایش زمینه اشتغال داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به تردید هایی در خصوص تغییر در معیار آمار جدید گفت: «عوامل بسیار ظریفی در مترولوژی (معیار شناسی) آمار وجود دارد كه در شرایط كنونی اساسا بحث بر سر آنها بی ارزش است. عوامل اساسی تری برای سنجش اقتصاد كشور وجود دارد و می بایست به آنها توجه كرد.

وی افزود: «بر اساس قانون، اشتغال افراد زیر 15 سال غیر قانونی است اما تغییر مبنای آمار از 10 به 15 سال می تواند علاوه بر انحراف در نتیجه آمار واقعی به نادیده گرفتن این قشر به لحاظ معضلات اجتماعی هم منجر شود.»

این كارشناس حوزه كار در پایان تصریح كرد: «مشاهدات میدانی ما نیز این موضوع را تایید می كند. به نظر می رسد كه این آمار بر اساس واقعیت نباشد. در صورتی كه قصد مركز آمار ایجاد یك جو خوشبینی بوده امیدوارم با ایجاد زمینه های اشتغال این آرزو بر آورده شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha