دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 103313

"سونامی سرطان" ایران را در نوردیده است!

سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماری های ریوی گفت: «به طور کلی ابتلا به سرطان در حال افزایش است و مختص به ریه نیست. اما مسلما میان افزایش سرطان در کشور با موضوع استفاده از بنزین غیراستاندارد که منجر به آلودگی هوا می شود ارتباط مستقیم وجود دارد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ دکتر بهزاد رحمانی عضو انجمن جراحان عمومی ایران می‌گوید میزان ابتلا به انواع سرطان‌ها افزایش غیرطبیعی داشته و سن ابتلا نیز کاهش یافته است. وی آلودگی هوا و فشارهای عصبی را مهم‌ترین عامل افزایش ابتلا به سرطان می‌داند.

این عضو هیئت مدیره‌ی انجمن جراحان عمومی تاکید می کند آلودگی هوا یکی از عوامل مهم و موثر در افزایش ابتلا به سرطان ریه است. وی همچنین گفت که مواد شیمیایی ناشی از بنزین غیراستاندارد نیز ریسک ابتلا به سرطان را افزایش داده است.

پیش از این نیز برخی مقامات یا پزشکان دیگر درباره‌ی موج ابتلا به سرطان در ایران هشدار داده اند. کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در آبان ماه سال جاری اعلام کرد که ابتلا به سرطان‌هایی چون سرطان ریه به دلیل آلودگی هوا افزایش یافته است.

همچنین دکتر آرش جنابیان فوق تخصص سرطان شناسی، عضو کمیته علمی انجمن خون و سرطان ایران و عضو انجمن سرطان اروپا و آمریکا گفته به صورت علمی ثابت شده که خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش میزان در تماس بودن با ریز غبارها و آلودگی‌‌ هوا ارتباط مستقیم دارد که این امر تقریبا در تمام کشورهای دارای آلودگی هوا به اثبات رسیده است.

وی تصریح کرده امروزه ثابت شده است که 3 تا 5 درصد از سرطان‌های ریه ناشی از آلودگی‌های هوای مورد تنفس انسان‌ها است.

جنابیان همچنین شیوع سرطان پوست را از دیگر بیماری‌های وابسته به افزایش آلودگی هوا ذکر کرد و ادامه داد: به دلیل انتشار برخی از سموم چون سرب و آرسنیک احتمال شیوع سرطان پوست افزایش می یابد.

تغییر الگوی سرطان در ایران
دکتر حمید سهراب پور فوق تخصص بیماری های ریوی در گفتگو با فرارو گفت: «طبق آماری که چندی پیش دکتر ملک زاده ارائه کردند میزان ابتلا به سرطان در ایران بیشتر از آمریکا و اروپا نیست، منتهی نوع سرطان ها و الگوی آن در ایران تغییر کرده است.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر شیوع برخی سرطان ها در ایران نسبت به گذشته بیشتر شده است.»

این فوق تخصص بیماری های ریوی اظهار کرد: «در بروز سرطان ریه عوامل مختلفی دخالت دارند که مصرف دخانیات مهم ترین آن محسوب می شود.»

سهراب پور تصریح کرد: «البته عناصر سرطان زا در آلاینده های موجود در هوا مانند سوخت بنزین های غیراستاندارد نیز وجود دارد، اما ابتلا به سرطان از این طریق زمان بر است و در کوتاه مدت آثار خود را نشان نمی دهد و چند سال طول می کشد.»

رابطه مستقیم سرطان با آلودگی هوا
همچنین دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص بیماری های ریوی در گفتگو با فرارو گفت: «مهمترین عامل بروز سرطان ریه مصرف دخانیات از جمله سیگار است، به طوری که 90 درصد مبتلایان به سرطان ریه را سیگاری ها تشکیل می دهند.»

وی ادامه داد: «البته آلودگی محیط زیست و وجود آلاینده های خطرناک در هوا فاکتورهای مهمی در بروز سرطان ریه است. ترکیبات بنزن و استفاده از روغن های سنگین در موتور سیکلت در ایجاد سرطان ریه نقش دارند.»

وی افزود: «لذا آلودگی هوا نیز یکی از فاکتورهای دخیل در بروز سرطان ریه است و هیدروکربن های سنگین، سوخت های فسیلی و ترکیبات بنزن می تواند موجب بروز سرطان شود.»

این فوق تخصص بیماری های ریوی خاطرنشان کرد: «همچنین استرس نیز در بروز تمام بیماری ها نقش دارد چرا که سطح ایمنی بدن را پایین می آورد و می تواند به صورت غیر مستقیم فاکتور مشارکت کننده در بروز بیماری باشد.»

زاهدپور گفت: «یکی از دلایل پایین آمدن سن ابتلا به سرطان ریه در کشور پایین آمدن سن مصرف سیگار در نوجوانان است؛ به طوری که کسانی که در سنین پایین تر مصرف سیگار را آغاز می کنند سرطان ریه در آنها نیز در سن پایین تر ظهور خواهد کرد.»

وی تاکید کرد: «به طور کلی ابتلا به سرطان در حال افزایش است و مختص به ریه نیست. اما مسلما میان افزایش سرطان در کشور با موضوع استفاده از بنزین غیراستاندارد که منجر به آلودگی هوا می شود ارتباط مستقیم وجود دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha