آمریکا دست به گریبان امراض عفونی در سال 2013

سلامت نیوز : بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت در آمریکا معتقدند که مهمترین موضوعات بهداشت عمومی در سال 2013 میلادی در این کشور به ترتیب اهمیت شامل بیماری‌های عفونی، سلامت روان و شیوع سرخک بوده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ روزنامه یو‌اس‌ای تودی در گزارشی در این زمینه منتشر کرد: مردم آمریکا سال 2013 میلادی را در بحبوحه فصل شیوع آنفلوآنزا آغاز کردند. سپس در واکنش به وقوع چندین مورد تیراندازی مرگبار، نگرانی‌ها در مورد عدم بهداشت روانی کافی در این کشور افزایش یافت. همچنین در مناطقی از آمریکا که میزان تزریق واکسن سرخک پایین بود، شیوع این بیماری در میان ساکنان آنها مشاهده شد. اما در مجموع مهمترین موضوعات بهداشتی که این کشور در سال گذشته میلادی با آنها دست به گریبان بوده عبارتند از:

آنفلوآنزا

این بیماری اوایل سال گذشته میلادی (2013) به مرگ 169 کودک آمریکایی منجر شد و حدود 32 میلیون آمریکایی از تمامی سنین به این بیماری مبتلا شدند. طبق بررسی‌های مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا بیش از 381 هزار نفر از مردم این کشور در سال‌های 2012 و 2013 میلادی به دلیل ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شدند.

«توماس فریدن»، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا گفت: شیوع بیماری آنفلوآنزا در سال گذشته (2013) این موضوع را برای ما یادآور ساخت که این بیماری از توانایی بالقوه و غیرقابل پیش‌بینی برای وارد آوردن آسیب‌های جدی به بهداشت عمومی برخوردار است.

ویروس جدید آنفلوآنزای پرندگان

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا همچنین موضوع ظهور ویروس جدید آنفلوآنزای پرندگان در چین را جزو مباحث مورد بررسی در جامعه پزشکی آمریکا در سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: در حالی‌ که واکسن این ویروس در چین ساخته شده اما از قابلیت پیشگیری‌کننده بالایی برخوردار نیست.

در ماه مارس سال گذشته میلادی (2013) مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به ظهور نوع جدید و کشنده ویروس آنفلوآنزای پرندگان در چین موسوم به H7N9 هشدار دادند. بیشتر موارد ابتلا به این ویروس از طریق ماکیان آلوده صورت گرفته است. همچنین از آنجا که وضعیت جسمی بیشتر آلوده‌شدگان به این ویروس وخیم بوده، موجب شد که یک سوم آنان جان خود را از دست بدهند.

از سوی دیگر طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون این ویروس نتوانسته به این توانایی دست یابد که به راحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

باکتری لاعلاج

در سال 2013 میلادی زنگ خطر شیوع یک نوع باکتری غیرقابل درمان‌ و کشنده در بیمارستان‌های آمریکا به صدا درآمد. بسیاری از پزشکان از این واهمه داشتند که نتوانند به موقع از گسترش این باکتری موسوم به «انتروباکتریاسه مقاوم به کارباپنم» جلوگیری کنند.

«توماس فریدن» در مورد این نوع باکتری اظهار داشت: این باکتری تقریبا در برابر تمامی آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است. میزان مرگ و میر در میان مبتلایان به این باکتری بسیار بالاست و موجب می‌شود نیمی از مبتلایان به این عفونت شدید، جان خود را از دست بدهند. همچنین این باکتری‌ها می‌توانند مقاومت خود را به باکتری‌های دیگر گسترش دهند.

کاهش نوزادان مبتلا به HIV مثبت

در ماه مارس سال 2013 میلادی اخبار خوبی در جهان در مورد مقابله با ایدز منتشر شد و پزشکان اعلام کردند که توانستند اولین نوزاد مبتلا به HIV را درمان کنند. این نوزاد از طریق مادرش و هنگام تولد به ویروس HIV مبتلا شده بود.

به گفته پزشکانِ مرکز درمانی دانشگاه می‌سی‌سی‌پی پس از اتمام فرآیند درمان، بدن این کودک از ویروس HIV پاک شد.

سلامت روان

در ماه ژوئن سال گذشته میلادی (2013)، کاخ سفید کنفرانس ملی سلامت روان را در واکنش به تیراندازی‌های متعدد در سال 2012 میلادی در این کشور برگزار کرد تا برای پیشگیری از این حوادث مرگبار و نگران‌کننده با بهبود وضعیت بهداشت روانی مردم اقدامات ضروری انجام شود.

بیماری‌های ناشی از مواد خوراکی آلوده

در اثر شیوع «سالمونلا»ی مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک که از ماه اکتبر در این کشور گزارش شد بیش از 416 نفر در 23 ایالت آمریکا بیمار شدند. سالمونلا نوعی باکتری است که می‌تواند موجب اسهال، گرفتگی و تب و گاهی اوقات حالت تهوع و استفراغ شود.

افزایش نگرانی‌ها در مورد مکمل‌های غذایی

یکی از نگرانی‌های پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت در آمریکا به سلامت مکمل‌های غذایی به خصوص محصولاتی که برای چربی‌سوزی و پرورش اندام تجویز می‌شوند،‌ مربوط می‌شود.

شیوع مننژیت

دو دانشگاه آمریکایی در سال گذشته میلادی با شیوع باکتری مننژیت دست و پنجه نرم کردند که چهار مورد مبتلایان به این بیماری از میان دانشجویان دانشگاه «سانت باربارا» در کالیفرنیا و هشت مورد هم از میان دانشجویان دانشگاه «پرینستون» بوده‌ است.

تلاش برای حذف چربی ترانس از رژیم غذایی

در ماه نوامبر سال 2013 میلادی سازمان غذا و داروی آمریکا از برنامه‌ای خبر داد که طبق آن چربی‌های مصنوعی به طور کامل از مواد خوراکی حذف می‌شود. حذف چربی‌های ترانس از مواد خوراکی می‌تواند سالانه زندگی 7000 نفر را نجات دهد و از وقوع 21 هزار مورد حمله قلبی جلوگیری کند.

کوچ بیماری‌ها به نواحی شمالی

پزشکان آمریکایی از شیوع تعدادی بیماری عفونی گزارش دادند که دامنه آنها به دلیل تغییرات جوی در حال گسترش یا دگرگونی است. به گفته مقامات بهداشتی آمریکا این بیماری‌ها شامل «کوکسیدیومایکوزیس» یا تب دره (یک نوع بیماری قارچی)، بیماری منتقله از راه کنه و آمیب مغز‌خوار هستند که سازمان جهانی بهداشت از انتقال این بیماری‌های عفونی به نیمکره شمالی زمین خبر داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha