دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 103332

تصمیم وزیر بهداشت برای راه اندازی NGO ها

سلامت نیوز : وزیر بهداشت می‌گوید هیچ صحبتی درباره واگذاری اختیار تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی به نظام پزشکی نشده است. البته در کل من مصمم‌تر از همه برای واگذاری اختیارات و تقویت NGOها هستم اما شرط آن، این است که نهادهای صنفی و غیردولتی قوی داشته باشیم که هنوز متأسفانه در حد انتظار نداریم.

حسن قاضی زاده هاشمی در گفت و گوی اختصاصی با فارس گفت:‌ ما مصمم هستیم که NGO ها را فعال کنیم، من خودم از همه در این زمینه مصمم تر هستم به خاطر اینکه معتقدم باید برای جامعه پزشکی و ارائه کنندگان خدمات سلامت صنف قوی داشته باشیم. این کار البته ساز و کارهای مشخصی دارد که باید همه به آن پایبند باشند.

وی افزود:‌ در مورد سازمان نظام پزشکی به خصوص، حرف من این است که این سازمان باید اختیار داشته باشد، باید حمایت شود تا بتواند پاسخگو باشد، الان به آنها می‌گوییم چرا جواب نمی‌دهید می‌گویند، اختیار نداریم، باید با آنها صحبت کنیم و باید بگویند آیا می خواهند پاسخگو باشند یا نه،البته آنها هم حتماً خواسته های منطقی دارند که باید آن خواسته‌ها را برایشان تأمین کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که آیا قرار است مجدد اختیار تعرفه گذاری خدمات پزشکی در بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی واگذار شود، گفت: نه هیچ صحبتی تاکنون در این مورد نشده است که تعرفه گذاری خدمات پزشکی به نظام پزشکی برگردد.

هاشمی ادامه داد: من اعتقاد دارم باید از صنف و سازمانهای غیر دولتی حمایت کنیم، این درست نیست که بگوییم قبولتان نداریم و ما خودمان از طرف شما تصمیم می‌گیریم. البته متأسفانه این فکر در برخی افراد وجود دارد اما نظر من این است، تا زمانی که نگاهمان را عوض نکرده‌ایم به جایی نمی‌رسیم.

وی اضافه کرد: افرادی که در سازمان نظام پزشکی سر کار آمده‌اند از یک فرآیند انتخاباتی و تحت نظارت بیرون آمده‌اند و حالا که انتخاب شده‌اند باید به ‌آنها فرصت دهیم که بتوانند تصمیم گیری کنند، قوی باشند و بتوانند از حقوق مردم و صنف دفاع کنند.

وزیر بهداشت گفت: ما در وزارت بهداشت همه فکر و ذکرمان این است که وضعیت درمان و دارو چه می‌شود و چه کارهایی باید انجام دهیم که وضعیت بهتر شود. یا اینکه فلان وارد کننده دارو و مواد دارویی یا فلان تولید کننده در این شرایط آسیب نبیند، دارو به اندازه کافی در سطح کشور وجود داشته باشد. اصل وظیفه ما در وزارت بهداشت این است.

هاشمی افزود: وظیفه ما در وزارت بهداشت این است که کاری کنیم که مردم آسیب نبیننند،‌ وابستگی ما به مواد اولیه خارجی و واردات کمتر شود باید هر دو طرف را ببینیم. اینها مسائلی است که باید در این دوره که مسئولیت داریم به آن فکر کنیم. یعنی از یک طرف NGOها تقویت شوند و از طرف دیگر مردم آسیب نبینند.

وی ادامه داد: البته اگر NGOهای قوی می‌داشتیم که الان به نظرم نداریم، باید کاری می کردیم که آنها بتوانند حرف خودشان را بزنند و از منافع صنف دفاع کنند و ما هم از منافع مردم دفاع کنیم تا به یک نقطه مشترک برسیم.

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت و بیمه‌ها وظیفه دارند از منابع مردم دفاع کنند البته اگر بیمه‌ها خصوصی باشند آنها هم از منافع خودشان دفاع می‌کنند. این 3 ضلع همه جای دنیا هست، یک عده نماینده صنف هستند، یک عده نماینده بیمه‌ها هستند که می خواهند خرید خدمت کنند و یک عده هم خدمتگزاران مردم هستند.

وی اضافه کرد: اگر این 3 ضلع به صورت واقعی و قوی در کنار هم بودند، می‌توانستیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم، چرا باید مثل الان ما به عنوان وزارت بهداشت بخواهیم جور همه را بکشیم. در حالی که می‌دانیم دوستانی که الان در دو ضلع دیگر هستند، توجهشان به این مسائل کمتر از ما در وزارت بهداشت نیست.

هاشمی اضافه کرد: البته رسانه‌ها هم باید به این مسائل آگاه باشند و نگاهشان را عوض کنند، نباید گاهی حرفها و نقل قولهایی از برخی افراد در صنف به صورت منقطع و «های لایت» شده برجسته شود که ممکن است نظر شخصی فرد باشد و به جایگاه صنف لطفه بزند.

وزیر بهداشت ادامه داد: همه ما باید نگاهمان را اصلاح کنیم، اگر اشکالی هست باید برویم اشکالات را بر طرف کنیم اما من معتقدم باید راهی را پیدا کنیم که هم مردم آسیب نبینند و هم صنف تقویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha