تأثیر مقطعی انتقال پایتخت در کاهش آلودگی هوا

سلامت نیوز : سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست نقش انتقال پایتخت را در کاهش آلودگی هوا مقطعی عنوان کرد و افزود: بدون انتقال هم می توان آلودگی هوای تهران را مدیریت کرد.

دکتر یوسف رشیدی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: از بعد کلی توزیع یکنواخت امکانات در سراسر کشور یک اصل مورد تأیید تمام کارشناسان است.

به گفته وی، اما موضوع انتقال پایتخت ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها کاهش آلودگی هواست که به نظر می رسد نمی تواند در این مسئله نقش چندان موثری داشته باشد و تنها درمانی مقطعی است که آلودگی را از یک شهر برای مدتی دور  و در شهری دیگر مستقر می کند.

رشیدی اظهار داشت: اما برای کاهش آلودگی هوا طرح ها و راه حلهای کاربردی وجود دارد که در برخی کشورها که هم از نظر آلاینده ها و هم از نظر جمعیت وضعیت بدتری از تهران داشته اند اجرا شده و نتایج خوبی گرفته شده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم  سازمان محیط زیست تصریح کرد: برای کاهش بار ترافیک در سطح پایتخت نیز می توان با یک برنامه ریزی اصولی و اجرای به موقع برنامه ها اقدامات موثری بدون انتقال پایتخت انجام داد.

وی افزود: در زمینه کاهش آلاینده در کشور هم هر جایی که قوانین مناسب و اجرای اصولی با نظارت مداوم همگام شده نتایج خوبی حاصل شده کما اینکه تجارب نسبتاموفق در زمینه کاهش سرب، آزبست و منو اکسید کربن گویای این واقعیت است.

رشیدی یاد آور شد: انتقال پایتخت هم مانند زوج و فرد کردن تردد خودرو ها و یا تعطیلی مدارس و ادارات تنها موجب کاهش مقطعی آلودگی هوا می شود و نمی توان  آن را به عنوان راه حل این موضوع مطرح کرد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: البته اگر مسئولان در انتقال پایتخت اهداف استرانژیک و یا اقتصادی اجتماعی را دنبال می کنند در آن صورت موضوع فرق می کند اما این طرح نقشی در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha