گره قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه رسید

سلامت نیوز : معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: تعیین تکلیف قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از وزارت بهداشت خارج شده و در دست شورای عالی بیمه است. ما منتظر دعوت آنها هستیم و تا زمانی که این تعرفه‌ها را تصویب نکنند، نمی‌توانیم آن را پایلوت کنیم.

مسعود فلاحی در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین وضعیت قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: هیچ خبر جدیدی از وزارت بهداشت در این مورد وجود ندارد و وضعیت این قانون را باید شورای عالی بیمه و وزارت رفاه مشخص کند.

وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری پیگیر این موضوع است و به نظر می‌رسد گره این کار باید در شورای عالی بیمه جستجو شود. این شورا باید بررسی‌های لازم را انجام دهد. نظر‌دهی کند و از ما بخواهند که برای اظهار‌نظر‌های کارشناسی به آنجا برویم.

فلاحی تصریح کرد: شورای عالی بیمه تاکنون از ما نخواسته که در مورد تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری جلسه برگزار کنیم و احتمال می‌دهم مشکل بودجه‌ای در تصویب این تعرفه‌ها گره انداخته باشد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد تخمین بار مالی این قانون گفت: آن چیزی که نظام پرستاری برآورد کرده تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بار مالی ندارد اما واقعیت آن چیزی است که با پایلوت این قانون مشخص می‌شود و تا آن موقع نمی‌توان قضاوت کرد.

وی افزود: باید در عمل ببینیم که اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری چقدر بار مالی دارد با نظریه‌پردازی،روی کاغذ برآورد کردن و کارشناسی ذهنی نمی‌توان بار مالی را تعیین کرد. سازمان نظام پرستاری معتقد است چون تعرفه‌های پرستاری کمتر از تعرفه‌های پزشکی است بنابراین بار مالی نخواهد داشت اما تا در برخی از بیمارستان‌ها پایلوت نشود نمی‌توان در این مورد اظهار‌نظر کرد.

فلاحی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از  گذشت 6 سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری لازم نیست سرعت بیشتری برای اجرای این قانون باشد گفت: وزارت بهداشت و رفاه آن قدر دچار گرفتاری‌های زیاد شده‌اند و درگیر مسائل آلودگی هوا، دارو و تصادفات هستند که این مسائل در اولویت قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: ما در راستای وظایف و قوانین موارد لازم را اعلام و به شورای عالی بیمه ارسال کرده‌ایم اما موضوع بین بخشی شده و کار به تأخیر افتاده است.

فلاحی افزود: دیگر تعیین تکلیف تعرفه‌های خدمات پرستاری از وزارت بهداشت خارج شده و در دست شورای عالی بیمه است و تا زمانی که تصویب نکنند نمی‌توانیم آن را پایلوت کنیم چرا که اگر بدون تصویب اجرایی کنیم بار مالی زیادی به وزارت بهداشت تحمیل می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: امیدواریم با تعرفه‌های پزشکی سال 93 که قرار است تا ماه آینده تدوین شود تعرفه‌های پرستاری نیز به صورت یکجا بررسی شوند.

وی گفت: اگر وزارت رفاه از وزارت بهداشت بخواهد ما برای بررسی اقدام می‌کنیم اما هنوز از ما نخواسته‌اند که برویم و در جلسه تعرفه‌گذاری شرکت کنیم. نمی‌گویم وزارت رفاه کوتاهی کرده اما فرآیند کار در شورای عالی بیمه که متشکل از نمایندگان چند وزارتخانه است و قوانین خود را دارد متفاوت است. ما منتظر دعوت آنها هستیم تا بحث‌های کارشناسی خود را ارائه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha