هشدار مسئولان بهداشتی نسبت به شیوع هپاتیت

سلامت نیوز : موید علویان رئیس شبكه هپاتیت كشور از مرگ سالانه 5هزار نفر بر اثر عوارض هپاتیت در كشور خبر داد.علویان با بیان این‌كه هپاتیت B و C بیماری مزمن كبدی ایجاد می‌كند و ممكن است موجب تخریب كبد شود، افزود: هپاتیت B به دلیل این‌كه واكسن دارد قابل پیشگیری بوده و در دنیا رو به كاهش است. رئیس شبكه هپاتیت كشور خاطرنشان می‌كند: نزدیك به ۴۰۰میلیون نفر در دنیا و كمتر از ۱میلیون نفردر كشور آلوده به ویروس هپاتیت B هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ به گفته رئیس شبكه هپاتیت كشور افرادی كه قبل از سال ۷۵ خون دریافت كردند ممكن است در معرض این بیماری قرار گرفته باشند.وی اعتیاد تزریقی را شایع‌ترین راه ابتلا به بیماری هپاتیت C می‌داند و می‌افزاید: گروههای دیگری مثل بیماران هموفیلی، تالاسمی و بیماران دیالیزی در معرض خطر بیشتری از این بیماری بوده و هستند و این بیماران ریسك بالاتری دارند.وی تصریح كرد: در مجموع به نظر می‌رسد هپاتیت C در جمعیت عادی كشور زیر نیم‌درصد و در جمعیت بیماران هموفیلی حدود ۲۰ درصد و در بین تالاسمی‌ها زیر ۱۰ درصد و در جمعیت دیالیزی‌ها حدود ۱۰ درصد شیوع داشته باشد.


در این حال دكتر محمود نبوی معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیر و مسئول واحد هپاتیت وزارت بهداشت در این باره به ایران می‌گوید:‌ در دو دهه قبل میزان ناقلان هپاتیت B در كشور ما 3 درصد بود كه با واكسینه شدن جمعیت زیر 25سال كشور این آمار رو به كاهش رفت.بنابراین براساس برآورد صورت گرفته در حال حاضر یك میلیون نفر در كشور ناقل مزمن هپاتیت B هستند كه از این میان 10درصد به بیماری مزمن كبدی دچار شده و به دلیل نارسایی كبد و یا سرطان كبد جان خود را از دست می‌دهند.


وی درباره آمار مرگ و میر این بیماری در كشور می‌افزاید: سالانه بیش از 5 هزار نفر بر اثر عوارض هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند.هر چند این آمار تخمینی بوده و نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام كرد این مرگ و میرها به دلیل هپاتیت‌های ویروسی اتفاق افتاده است.در حالی كه اعلام می‌شود نزدیك به ۴۰۰میلیون نفر در دنیا و كمتر از ۱میلیون نفردر كشور مبتلا به ویروس هپاتیت B هستند، دكتر نبوی درباره بیشترین مبتلایان اضافه می‌كند:‌ میزان ابتلا به انواع هپاتیت در كشورهای مختلف فرق می‌كند، با این حال در كشور ما هپاتیتی كه مرگ ومیرها بیشتر به آن مربوط می‌شود هپاتیت B است. اما در كشوری مانند پاكستان بیشترین آمار ابتلا و خطر هپاتیت C است. تحقیقات جهانی هم نشان می‌دهد كه معمولاً در جهان گسترش هپاتیت B بیشتر از انواع دیگر هپاتیت است.وی در ادامه می‌گوید:‌ 95درصد بیماران مبتلا به هپاتیت B بهبود می‌یابند و 5 درصد به مرحله ازمان رسیده و شدید می‌شود و از مجموع نیز 1درصد هم مزمن شده به مرگ منجر می‌شود.


اما درباره هپاتیت C بیماری شدید مزمن كم است و در دراز مدت آثار و عوارضی را در بیمار ایجاد می‌كند.مسئول واحد هپاتیت وزارت بهداشت درباره نحوه انتقال این ویروس می‌گوید:‌ بیماری‌های ویروسی كه مزمن بودنشان مطرح است و عوارضی را به دنبال دارند بیشتر از راه تزریقات آلوده، خون، اعمال خالكوبی و یا مقاربت انتقال می‌یابد. اما نوع A و E هپاتیت از راه خوراكی منتقل شده و هیچ گاه مزمن نمی‌شوند. به این ترتیب بیشترین گرفتاری و نگرانی در بین بیماران مبتلا به هپاتیت B و C است.


دكتر نبوی درباره تعداد مبتلایان به هپاتیت در كشور می‌افزاید:‌ گرچه نمی‌توان تخمین درستی در این باره زد اما طی چند سال گذشته 10هزار زن باردار را ظرف 2 سال تحت آزمایش قرار دادیم كه از این میان حدود 2/1درصد به هپاتیت مبتلا بودند و طبق آمار دیگری كه مربوط به جمعیت زندانیان كشور بود، 5/2درصد زندانیان به هپاتیت B و حدود 12درصد به هپاتیت C مبتلا بودند. این در حالی است كه آمار شیوع ابتلا به هپاتیت C در بین معتادان تزریقی در زندان به حدود 40 درصد می‌رسید.


برخی آمار و ارقام‌ها از ابتلای نزدیك به 300 هزار ایرانی به هپاتیت C و مرگ و میر سالانه 5 هزار بیمار هپاتیتی در كشور خبر می‌دهد. معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیر در این باره معتقد است:‌ همه این آمارها تخمینی است اما دستیابی به آمار تلفات 5 هزار نفری مبتلایان به هپاتیت در سال و یا ابتلای 300 هزار نفر در كشور به این بیماری دور از ذهن نیست.به گفته دكتر نبوی هر چند این بیماری در مقایسه با 200 هزار مرگ و میر ناشی از سكته‌های قلبی، از اهمیت كمتری برخوردار است، اما باید توجه داشت آمار ابتلا به بیماری هپاتیت و مرگ ومیر ناشی از آن نیز در كشوركم نیست.


وی درباره راه مبارزه با این بیماری می‌گوید:‌ لازم است واكسیناسیون در كشورهمگانی شود. در كشور ما از 25 سال گذشته بچه‌ها از بدو تولد دربرابر این ویروس واكسینه می‌شوند و امیدواریم تا چند سال آینده با واكسینه شدن قشر 40 سال به پایین كشور تعداد مبتلایان به هپاتیت B كاهش یابد. بنابراین تمهیداتی كه برای مقابله با بیماری‌های واگیر دار مانند ایدز در كشور به اجرا در می‌آید باید در مقابله با بیماری هپاتیت نیز به اجرا درآید.


به اعتقاد دكتر نبوی تأمین واكسن هپاتیت B در كشور در سال‌های پیش با چالش مواجه بود اما در حال حاضر در تأمین این واكسن هیچ مشكلی وجود ندارد.
از آنجایی كه بیماران هپاتیتی نیاز دارند تحت حمایت‌های جدی نظام بهداشت و درمان كشور قرار بگیرند، این مقام مسئول دراین باره می‌گوید: 4 سال گذشته داروهای هپاتیت مزمن به هیچ عنوان تحت حمایت و پوشش بیمه قرار نداشت و ماهانه بیماران مبتلا به هپاتیت C باید 700 هزار تومان و مبتلایان به هپاتیت B مبلغی در حدود یك میلیون و نیم برای خرید دارو صرف می‌كردند.


اما درحال حاضر به دلیل این‌كه اغلب داروهای ویروسی بیماری هپاتیت تولید داخل است و حمایت سازمان‌های بیمه گر بیشتر شده است، هزینه این داروها بسیار كاهش یافته است. به‌طوری كه هزینه خرید دارو برای مبتلایان به هپاتیت C ماهانه 18 هزار تومان و مبتلایان به هپاتیت B به ماهانه 100 هزار تومان رسیده است. هر چند این رقم برای برخی افراد كه از توان مالی خوبی برخوردار نیستند رقم بالایی است اما قیمت داروهای مورد نیاز این قشر بسیار كاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha