دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 103350

موج پنهان سرطان در نمک دریا

سلامت نیوز : اخیرا مسئولان وزارت بهداشت نسبت به مصرف نمک طبیعی (دریا )هشدارهایی را اعلام کردند. در سال ۱۳۶۸ برنامه گسترده ای از سوی این وزارتخانه با هدف مقابله با کمبود ید و گواتر در کشور اجرا شد که توانست میزان این کمبود را از ۷۰ درصد به کمتر از ۵ درصد در حال حاضر برساند. حال پس از گذشت ۲۴ سال با افزایش مصرف نمک های طبیعی که با نام نمک دریا بین مردم شناخته می شود، بار دیگر خطر بیماری های ناشی از کمبود ید و گواتر جامعه را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در این بین مسئولان وزارت بهداشت به تصریح اعلام کرده اند تبلیغاتی که نسبت به مصرف این نمک ها انجام می گیرد جنبه سوء استفاده اقتصادی دارد. اظهارات مسئولان سازمان غذا و دارو نیز حاکی از وجود ناخالصی های فراوان و فلزات سنگین سرطان زا در این نوع نمک هاست.

نمک دریا چیست؟

نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می شود. این نمک به طور معمول گران تر از نمک معمولی است و نمکی تصفیه نشده است و ناخالصی های گوناگون از جمله فلزات سنگین (سرب و آرسنیک) که سرطان زا ست و همچنین گچ و آهک دارد. گفته می شود. در نمک دریا برخلاف نمک یددار، عنصر حیاتی ید اضافه نشده است. رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به خراسان گفت: «آن چه بیشتر درباره این نمک ها مطرح است، سودجویی اقتصادی برخی افراد است که با تبلیغات درباره خواص دارویی و خوراکی این نمک ها و بیان این که آثاری مشابه خواص چشمه های آب معدنی دارد، استفاده از آن ها را دامن می زنند. در حالی که استفاده زیاد این نمک ها، بیماری و مشکلاتی به همراه دارد.»نمک دریا با تبلیغات مختلفی به مردم عرضه می شود که یکی از آن ها کاهش میزان فشار خون است در حالی که مصرف زیاد هرگونه نمکی موجب افزایش فشار و در پی آن بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود و مصرف نمک دریا موجب کاهش فشار خون بالا نمی شود و حتی می تواند فشار خون را بالا ببرد و به افزایش بیماری های قلبی و عروقی منجر شود.

نمک هایی که مجوز ندارند!

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز به خراسان گفت: آن چه به عنوان نمک دریا یا نمک طبیعی شناخته می شود مجوز بهداشت و پروانه ساخت و تولید از وزارت بهداشت ندارد و نمونه هایی از این نمک که در  آزمایشگاه غذا و داروی این وزارتخانه بررسی شده، حاوی انواع ناخالصی هاست.زهرا عبداللهی درجه خلوص نمک های قابل مصرف و استاندارد را 99.2 درصد و درجه خلوص نمک دریا را حدود ۸۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: ناخالصی های موجود در این نوع نمک شامل موارد مختلفی از جمله فلزات سنگینی مانند سرب، کادمیم و آرسنیک است که وجود این فلزات سنگین سرطان زاست. وی خاطرنشان کرد: در تبلیغ این نمک ها ادعا می شود که حاوی ید است و با توجه به ضرورت استفاده از ید مردم را به مصرف آن ترغیب می کنند در حالی که میزان ید موجود در این نمک ها بسیار کمتر از میزانی است که وزارت بهداشت مصرف آن را توصیه می کند.

این مقام مسئول یادآور شد: نمک های یددار استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت ید مورد نیاز بدن را تامین می کند و مصرف بیش از اندازه نمک ها با توجیه مفید و مورد نیاز بودن ید برای بدن موجب فشار خون و بیماری های قلبی می شود. نمک باید یددار و مصرف آن کم باشد. رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تبلیغ نمک هایی غیر از نمک یددار در بازار را عوام فریبی عده ای سودجو دانست و گفت: فهرست غذاهایی که مجوز تولید ندارند و غیرمجاز هستند در سایت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت برای اطلاع مردم اعلام شده است.زهرا عبداللهی در پاسخ به سوالی درباره آمار استفاده از نمک های طبیعی افزود: آمار دقیقی در سطح کشور وجود ندارد ولی در برخی استان ها و شهرهایی که این نمک های طبیعی در دسترس است، ۱۰درصد مردم از آن استفاده می کنند.وی با اشاره به نام گذاری ایران به عنوان کشور عاری از بیماری های مرتبط با کمبود ید در سال ۱۳۸۰ (سال ۲۰۰۰ میلادی) ادامه داد: این نام گذاری به دلیل استفاده بیش از ۹۰ درصد مردم از نمک یددار بود و براساس آخرین مطالعات کشور در سال ۱۳۸۶ مصرف نمک های یددار در بین مردم تا ۹۸ درصد رشد داشته است.

کمبود ید چه می کند؟

این مسئول، عوارض کمبود ید را با بیان این مطلب که هر روز باید ۱۵۰ میلی گرم ید به بدن برسد شرح داد: کمبود شدید ید در دوران بارداری موجب ناهنجاری های جسمی مختلف، عقب ماندگی های مغزی، ناشنوایی و ناتوانی در تکلم، سقط جنین، مرده زایی و حتی نازایی می شود و کمبود خفیف ید نیز بهره هوشی کودک را تا ۱۸ امتیاز کاهش می دهد و موجب افت تحصیلی و کاهش قدرت یادگیری فرد می شود.عبداللهی تصریح کرد: در دوران نوجوانی کمبود ید باعث کاهش رشد، ابتلای مکرر به بیماری ها و بروز عفونت ها می شود و در بزرگسالان موجب اضافه وزن، کم کاری تیروئید، خستگی و تنبلی و کاهش کارایی و تمرکز حواس می شود.وی تاکید کرد: تبلیغاتی مبنی بر وجود ید و املاحی مثل کلسیم، منیزیم و پتاسیم که برای بدن ضروری است در نمک دریا چیزی جز عوام فریبی نیست زیرا وجود این املاح آن قدر ناچیز است که به هیچ وجه قابل اتکا و توجه نیست و نیاز روزانه بدن به کلسیم (۱۰۰۰ میلی گرم) با نوشیدن یک لیوان شیر (که ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد) و لبنیات تامین می شود و افراد نباید به خاطر ۱۰ یا ۱۵ و یا حتی ۲۰ میلی گرم املاح این نمک، مقدار زیادی ناخالصی در آن را استفاده کنند و منیزیم و پتاسیم هم به وفور در سبزیجات و میوه ها یافت می شود که می توان از آن ها استفاده کرد.

چه باید کرد؟

حال مشکل از کجاست که با وجود این مضرات و آسیب های خطرناک، پس از جاافتادن مصرف نمک های تصفیه شده یددار با اجرای برنامه مدون وزارت بهداشت، مصرف این گونه نمک ها رو به گسترش است.یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس راهکار را در مدیریت مصرف نمک دانست و به خراسان گفت: باید سبک زندگی به گونه ای باشد تا مردم نمک را به جا و به اندازه مصرف کنند، متاسفانه امروزه، اقتصاد و منافع مالی یک «اصل» شده و زمینه های سوء استفاده اقتصادی آن قدر زیاد شده است که تنها با تذکر رفع نمی شود.احمد آریایی نژاد با تاکید بر لزوم آموزش و فرهنگ سازی ادامه داد: اگر گسترش چنین مسائلی در جامعه کم بود، می شد با صدور بخشنامه و اجبارهایی از این قبیل آن را رفع کرد، اما با گسترش آن ها، باید به آموزش و فرهنگ عمومی پرداخت.این نماینده مجلس با بیان این  مطلب که بسیاری از معضلات در حوزه بهداشت و درمان رها شده است تصریح کرد: متاسفانه مردم بیش از پیشگیری به درمان گرایش پیدا کرده اند که باید برای تغییر این روند با اولویت بندی، هدف گذاری و برنامه ریزی اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha