سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 103363

اما و اگرهای اعزام پزشکان به مناطق محروم

سلامت نیوز : وزارت بهداشت برای ارائه خدمات مطلوب به مردم به‌ویژه در روستاهای دورافتاده و محروم برنامه‌های زیادی را در دستور کار خود قرار داده است. از آن جمله می‌توان به موضوع اعزام پزشکان با حقوق و مزایای نسبتا مناسب در مقایسه با شهرها اشاره کرد که در کنار آن اسکان رایگان و خدماتی مانند حمل و نقل نیز در نظر گرفته شده است ولی به نظرمی‌رسد با وجود مطلوبیت ظاهری چنین طرح‌هایی، برخی ازپزشکان حاضر به ادامه خدمت خود براساس تعهد داده شده به وزارت بهداشت در این مناطق نبوده‌اند و با پرداختن پول طرح چهارساله تعهد شده خود را خریداری و رفتن را به ماندن و خدمت کردن ترجیح داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ براساس قانون، در دوره ای چهارساله، فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی با وجود دریافت دستمزدهای مناسب و دادن تعهد خدمتی در مناطق کم‌برخوردار، از زیر بار کار در این مناطق شانه خالی کرده و می‌روند. موضوعی که البته وزیر بهداشت آن را ظلم به جامعه پزشکی خوانده و اجبار در ارائه خدمت فارغ‌التحصیلان را به سربازی رفتن اجباری مردان و زنان بی‌شباهت ندانسته است.

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی با تاکید بر آنکه باید نگاه متفاوتی به بخش سلامت به‌ویژه در نقاط مرزی و مناطق محروم داشت، گفته است: البته آنقدر در حق حوزه سلامت ظلم شده که به هر کجای آن بنگریم محروم است و نمی‌توان اطلاقی را که برای فعالیت‌های جهاد سازندگی در مناطق محروم داشتیم به حوزه سلامت تعمیم دهیم. او به برنامه‌هایش برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم اشاره کرده و گفته است: در این زمینه درخواستی را از مجلس شورای اسلامی داشتیم اما متاسفانه خروجی مجلس، آن چیزی نبود که ما انتظار داشتیم وهنوز هم معتقدم اگر به پیشنهاد ما رای می‌دادند، کمک بیشتری به مناطق محروم می‌شد.

عدم موفقیت اعزام پزشکان به مناطق محروم

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، اجرای طرح گذران خدمت پزشکان در مناطق محروم کشور را ناموفق دانسته و گفته است: ازابتدای انقلاب تاکنون، 3 یا 4 طرح برای حضور پزشکان متخصص در مناطق محروم کشور اجرا شده است. ایرج خسرونیا با اشاره به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان زن رشته‌های پزشکی نسبت به آقایان در کشور، افزوده است: پزشکان زن به‌دلیل ازدواج، بچه دار شدن و سایر مسائل و مشکلات، نمی‌توانند به مناطق دوردست بروند. او بهترین روش جذب نیروهای متخصص پزشکی در مناطق محروم را، استخدام فارغ‌التحصیلان بومی عنوان کرده و گفته است: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید تسهیلاتی را برای جذب نیروهای بومی فراهم کنند و در مقابل از آنها تعهد بگیرند که بعد از استخدام، در همان منطقه خدمت کنند.

موانع حضور پزشکان در مناطق محروم

در ارتباط با فعالیت در مناطق محروم یکی از پزشکان که طرح خود را در این مناطق گذرانده است، به آرمان می‌گوید: به دلیل دوری راه و اینکه برخی پزشکان در ابتدای دوره کاری خود در مناطق محروم مجرد بوده ولی سپس متاهل می‌شوند، این موضوع سبب می‌شود آنان با مسائل خانوادگی و مشکلات متنابهی رو‌به‌رو شوند و حاضر به ادامه کار در روستاهای دورافتاده نباشند. غلامی با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی به‌دلیل استفاده از منابع دولتی موظف هستند که دوره چهارساله خدمتی در مناطق دور افتاده را بگذرانند تا مدرک پزشکی خود را دریافت کنند، ادامه می‌دهد: وجود تفاوت میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی با دانشگاه آزاد و نبود الزام برای دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد و پیشرفت سریع آنان در امور مالی و کاری از دیگر موضوعاتی است که تمایل افراد را برای خدمت در این مناطق از بین برده است.

به گفته او، وزارت بهداشت با وجود الزام دانستن اجرای کار در روستاها ازسوی فارغ التحصیلان پزشکی، نسبت به فروش دوره نیز اقدام می‌کند به‌گونه‌ای که هرپزشکی که مشمول طی کردن این دوره است و تمایلی به رفتن در منطقه پیش‌بینی‌شده خود ندارد، می‌تواند با پرداخت وجه نسبتا بالایی این دوره را خریداری کند. این پزشک می‌افزاید: این موضوع راهکاری رسمی برای نرفتن به این دوره است که اغلب افراد حاضر می‌شوند با پرداخت چنین وجهی از حضور در مناطق محروم خودداری کنند که درنهایت این روند سبب خالی ماندن خانه‌های بهداشت از حضور پزشک و مراجعه مردم روستایی به شهرها برای طی کردن روند درمانی شده است.

وعده پیگیری فروش تعهد خدمتی

در این زمینه یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به آرمان می‌گوید: فروش دوره چهارساله تعهد خدمتی پزشکان از سوی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و وزارت بهداشت را پیگیری و درصورت صحت موضوع این مطلب را از وزیر در قالب سوال مطرح می‌کنیم. سلیمان عباسی با بیان اینکه انجام چنین اقدامی علاوه بر غیرقانونی بودن، اجحاف درحق مردم مناطق محروم کشور است، تاکید می‌کند: وزارت بهداشت باید با اتخاذ سازوکاری مناسب و مدون، به‌گونه‌ای عمل کند که زمینه برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی و پزشکی به‌ویژه درمناطق محروم را فراهم کند و نباید اجازه دهد افرادی که متعهد به خدمت به مردم در این مناطق هستند با بهانه‌های مختلف از زیر بار این کار شانه خالی کنند.

به گفته او، حتی اگر برای فروش این دوره 100 میلیون تومان از دانشجو اخذ شود، او می‌تواند در این مدت و با کمترین تلاشی هزینه صورت داده شده را با اقدامات غیر قانونی خود جبران و با این اقدام، کسانی که قانون را محترم شمرده و به وظیفه خود عمل می‌کنند را از ادامه کار مایوس کند. نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس با تائید اینکه عده‌ای با بهانه‌هایی مانند تاهل و دوری ازهمسر و ایجاد مشکلات خانوادگی تلاش دارند از تعهد خود برای حضور در مناطق دورافتاده خودداری کنند، ادامه می‌دهد: ضرورت دارد وزارت بهداشت با ارائه مشوق‌هایی چون صدور مجوز تاسیس مطب به افرادی که این دوره‌ها را گذرانده یا انتقال همسران این پزشکان به نزدیک‌ترین نقطه محل خدمت افراد زمینه را برای استمرار فعالیت این دسته از پزشکان فراهم کند.

او با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه آزاد در برخی مناطق و استان‌ها از خدمات دولتی برای امور خود استفاده می‌کنند، می‌گوید: این دانشجویان نیز باید بر اساس قوانین مربوطه هزینه‌های آن را پرداخت کنند. عباسی با بیان اینکه نبود پزشکان در مناطق محروم سبب افزایش هزینه‌های درمانی بیماران می‌شود، اظهار می‌کند: با حضور بیماران در شهرها هزینه‌های بسیاری بر دوش خانواده‌های روستایی تحمیل می‌شود که ضرورت دارد با بسترسازی مناسب و ارائه مزایای بیشتر به پزشکان در روستاها، ماندگاری آنان را در مناطق محروم افزایش داد و رضایت مردم را جلب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha