سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 103364

مار و پله بازی برای ادغام بیمه‌ها!

سلامت نیوز : یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت و مردم موضوع ادغام سازمان‌های بیمه‌گر است، موضوعی که تاکنون به عنوان راهکاری برای بیمه‌شدن همه ایرانیان، کاهش بار مالی تعدد بیمه‌ها در کشور و همچنین رفع مشکلات بنیادین حوزه سلامت در کشور بارها از سوی نمایندگان مجلس هم دنبال شده است اما به نظر می‌رسد نه تنها از سرانجام نهایی این طرح خبری نیست بلکه شواهد موجود و خبرهایی که هر از چند گاهی توسط مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع منتشر می‌شود، از درجا زدن این طرح در مراحل مقدماتی حکایت دارد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ این موضوع که پیش از این نیز شاهد ارائه طرح‌ها و پیشنهاداتی درباره اجرای آن بودیم با فرود و فرازهای بسیار همراه بوده است که از آن جمله می‌توان به سرباز زدن سازمان تامین اجتماعی از این ادغام یا تعیین اولتیماتوم سه ماهه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اجرای هر چه سریع‌تر طرح ادغام سازمان‌های بیمه‌گر اشاره کرد.

خبرها یکی پس از دیگری از راه می‌رسد!

اما روز گذشته- دوشنبه- باز هم مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر از تشکیل کارگروه ویژه‌ای زیر نظر شورایعالی بیمه به منظور تعیین شکل قراردادهای سازمان‌های بیمه‌گر و ارائه بسته خدمتی یکسان داد.

به گفته محمدباقر هوشنگی، مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در آخرین جلسه شورایعالی بیمه برای ادغام سازمان‌های بیمه‌ای 6 ماه فرصت داده شد که طی این مدت باید سیاستگذاری‌ها و اصلاحات لازم انجام شود. وی با اشاره به اینکه اصلاح سیاست‌های مربوط به ادغام سازمان‌های بیمه‌ای مدتی است آغاز شده، افزود: باید ابتدا قبل از اینکه ادغامی انجام شود بیمه‌های گوناگون یکپارچه شوند و همچنین یکسری اقداماتی نیز برای اصلاح فرمت‌ها و قراردادهای پایه بیمه‌ها انجام گیرد و سپس به فکر ادغام سازمان‌های بیمه‌گر باشیم.

اصل ماجرا چیست؟

طرح ادغام سازمان‌های بیمه‌گر جزو بند ب ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه در ارتباط با ادغام ساختارهاست که از زمان تدوین قانون پنجم توسعه تاکنون راهکارهای گوناگونی برای انجام آن پیشنهاد شده است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در 21 آبان ماه با تعیین اولتیماتوم سه ماهه خواستار انجام هر چه سریع‌تر این طرح شدند.

10میلیون ایرانی بدون بیمه

این در حالی است که یکی از بهترین مزایای اجرای این طرح می‌تواند یکسان‌سازی خدمات بیمه‌ای و همچنین یکسان‌سازی پوشش بیمه برای افراد جامعه باشد چرا که براساس آمارهای موجود در ارائه خدمات بیمه‌ای همپوشانی بیمه‌ای اتفاق افتاده و در کنار آن حدود 10میلیون نفر از هموطنان‌مان از هیچ نوع پوشش بیمه‌ای بهره‌مند نیستند؛ موضوعی که از سوی مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تایید شد.

بعضی‌ها دو نوع بیمه دارند!

محمدباقر هوشنگی با تایید موضوع همپوشانی بیمه‌ای در کشور، بیان داشت: در حال حاضر نبود بانک اطلاعات بیمه‌ای افراد باعث شده مشکلاتی درباره همپوشانی بیمه‌ای ایجاد شود به‌طوری که با وجود اینکه 10 میلیون نفر در کشور از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند اما بیش از جمعیت کشور دفترچه بیمه صادر شده است و برخی از مردم دو نوع بیمه دارند.

طرح ادغام بیمه‌ها درجا می‌زند!

وجود همپوشانی در ارائه خدمات بیمه به خوبی نمایانگر وجود بدسلیقگی در مدیریت بیمه و ارائه خدمات بیمه‌ای به اقشار گوناگون جامعه است، چرا که با وجود جمعیت قابل توجهی که از هر نوع بیمه‌ای محروم هستند افرادی از خدمات بیمه‌ای چندگانه بهره‌مند شده‌اند و به نوعی یک بام و دو هوای بیمه‌ای دچار شده‌ایم که نه تنها ما را از ارائه خدمات بیمه‌ای به قشر نیازمند باز می‌دارد بلکه باعث هدر رفتن وقت و سرمایه فراوان در مسیر همپوشانی بیمه‌ها شده است. در حقیقت طرح ادغام بیمه‌ها هم این روزها درجا می‌زند!

صدای نمایندگان مجلس هم درآمد!

در همین باره شهلا میرگلوی‌بیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به «وطن امروز» می‌گوید: با وجود اینکه این طرح تصویب شده و به قانون تبدیل شده اما به دلیل اینکه دستگاه‌های گوناگونی برای اجرای آن درگیر کار می‌شوند انجام آن به تاخیر افتاده است. به گفته بیات، این سازمان‌ها تا زمانی که با نگاهی دغدغه مند این موضوع را دنبال نکنند انجام این طرح صورت نخواهد گرفت و باید به طور جدی و با هدف مشترک همه دست اندرکاران این طرح دور میز مذاکره حاضر شوند. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌افزاید: بزرگ‌ترین بهانه برای شانه خالی کردن سازمان‌های بیمه‌گر از این موضوع بحث تامین منابع مالی این طرح است که در این باره نیز مجلس در حال تلاش است با ایجاد راهکاری این بهانه را هم از سازمان‌های بیمه‌گر سلب کند.

چشم خود را بر قانون بسته‌ایم!

اما محمدحسین قربانی، از دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بحث تامین اعتبار مالی این طرح را بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه این طرح می‌داند و می‌گوید: هرجا که دچار مشکل می‌شویم به این دلیل است که از انجام قانون طفره می‌رویم. موضوع ادغام سازمان‌های بیمه‌گر هم در قانون پنجم توسعه به تصویب رسیده و اجرایی است اما سازمان‌های بیمه‌گر به دلیل نامشخص بودن منابع مالی انجام آن را به تاخیر می‌اندازند. وی می‌افزاید: مجلس درصدد است با تخصیص منابع از مسیر هدفمندسازی یارانه‌ها و همچنین از محل درآمد نفت به اجرای دقیق و سریع این طرح پرمنفعت اجتماعی که می‌تواند همه ایرانیان را عادلانه بیمه کند، کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمق ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    نميدونم منظورتون از هم پوشاني بيمه دقيقا چيه فقط اينو ميدونم كه الان حقوق مستمري من قطع شده چون خودم جاگانه بيمه هستم ؟؟؟؟؟؟ تو ايران هركسي كه كار نكنه پول گيرش مياد!!!!!!!!!