یک متخصص اورولوژی توصیه كرد: بیماران قطع نخاعی باید از نظر اختلالات ادراری معاینه شوند.

دکتر « مریم امامی » متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگو با ایسنا، گفت: با توجه به این که سیستم کنترل ادراری تحت هدایت سیستم اعصاب مرکزی است و به منظور کارکرد مثانه از طریق اعصابی که از کانال نخاع عبور می‌کند هدایت می‌شود؛ چنانچه ستون فقرات که مسیر عبور اعصاب را از مغز به سمت مثانه کنترل می‌کنند دچار آسیب و یا قطع شود عملکرد مثانه از کنترل هدایتی مرکزی خارج شده و در نتیجه عملکرد آن در بخش ذخیره‌ای ادرار و دفع آن مختل خواهد شد.

وی گفت: اهداف اورولوژیست و یا متخصص کلیه در طرح درمان بیماران ضایعات نخاعی، حفظ عملکرد کلیه و نیز کنترل ادرار و درمان بی‌اختیاری است؛ به طوری که بیماران، وابسته به استفاده از سوند دائم و یا پوشک نباشند و از عفونت‌های ادراری و سنگ مثانه جلوگیری شده و تا حد امکان بیمار به فعالیت‌های روزانه خود برگردانده شود.

دکتر امامی در خصوص علائم این اختلالات افزود: افرادی دچار این اختلالات هستند که توانایی ادرار کردن ندارند و از سوند نیز استفاده نمی‌کنند، پس از مدتی نیز که توانایی ادرار پیدا می‌كنند، بی‌اختیاری ادراری داشته و در برخی مواقع توانایی دفع کامل ادرار خود را ندارند.

وی ادامه داد: برخی از بیماران، این نوع اختلالات را جدی ندانسته و تنها مشکل خود را قطع نخاع می‌دانند و به علائمی که نامشخص بوده و آسیب‌های جدی و غیرقابل برگشت به کلیه وارد می‌کند، بی‌تفاوت هستند.

این متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری در پایان تاکید کرد: مراجعه به موقع به یک متخصص اورولوژی در درمان این اختلالات موثر است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha