سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 103387

کیفیت دارو را فدای قیمت آن نکنیم!

سلامت نیوز : رییس انجمن داروسازان ایران معتقد است: در مورد این مساله که آیا تجویز داروهای داخلی و خارجی جنبه علمی یا اقتصادی دارد باید گفت این کار کاملا جنبه علمی دارد. به طوری که آزمایشگاه باید کیفیت آنها را تعیین کند. پس کیفیت، ربطی به قیمت و اینکه دارویی به علت گران بودن بهتر است، ندارد.

دکتر رهبر مژدهی آذر در گفتگو با سلامانه، تصریح می‌کند:«البته جنبه دیگری هم از نظر روانی و ذهنی وجود دارد. یعنی کسانی هستند که به دلیل اعتقادات خود نمی توانند از ذهنیاتشان دست بکشند. مثلا از اول اعتقاد پیداکرده اند که داروها و اجناس خارجی بهتر است. این چیزی است که سال ها درذهن این افراد شکل گرفته و نمی توان آن را دستکاری کرد.»

او با تاکید بر این که کیفیت دارو را آزمایشگاه تعیین می کند، می گوید:«کیفیت دارو را افراد نمی توانند تعیین کنند. چون دارو مثل دستمال کاغذی نیست که مثلا با دیدن قرص بتوان گفت کیفیت دارد یا ندارد. حتی اگر شما آن قرص را مصرف کنید و پاسخی از آن نگیرید باز هم دلیل نمی شود.»

وی با اشاره به این که در حال حاضر اکثر داروسازان دنیا مواد اولیه خود را از چین می خرند برای اینکه ارزان تراست، خاطرنشان می کند:«اروپایی ها نیز مواد اولیه خود را از چین می خرند. بنابراین تبلیغات و اغراض شخصی در مسئله کیفیت دارو دخالت دارد.»

دکتر مژدهی آذر تاکید می کند:«به طورکلی داروهای ایرانی سوابق خوبی دارند و از کیفیت خوبی برخوردار هستند. در حال حاضر بیش از 30 سال است که ما از نظر عددی به خودکفایی رسیده ایم و در مواردی هم که مشکل داشتیم داروی خارجی وارد کردیم.»

وی خاطرنشان می کند:«ما تاکید داریم پزشکان داروهای ساخت داخل را تجویز کنند. حال ممکن است پزشک از درمان خودش نتیجه ای نبیند و بخواهد نوع خارجی آن را تجویز کند که البته اشکالی نیست. چون در این حالت بین داروهای ساخت داخل و نوع خارجی آنها فضای رقابتی ایجاد می شود و ما از این رقابت استقبال می کنیم.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha