سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 103397

علنی شدن دریافت زیرمیزی از سوی برخی پزشکان

سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه پدیده شوم زیرمیزی علاوه بر ضربه زدن به اعتبار جامعه پزشکی بسیاری از بیماران را با مشکل تامین هزینه‌های درمان روبه‌رو کرده است، گفت: متاسفانه این پدیده زشت به‌گونه‌ای علنی شده که این گروه از پزشکان بدون هیچ ترسی با ارائه شماره‌حساب خواهان واریز مبالغ کلان از سوی بیماران هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت ؛ حسن تامینی‌لیچائی با انتقاد از رواج بیش از پیش پدیده زیرمیزی بین برخی پزشکان،‌ افزود: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بارها با مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوره‌های گذشته و فعلی درخصوص جلوگیری از پدیده شوم زیرمیزی جلساتی را برگزار کردند اما متاسفانه همچنان این مبالغ از بیماران اخذ می‌شود.

این نماینده رشت در مجلس نهم،‌ با تاکید بر اینکه کاملا مشخص شده که کدام یک از پزشکان زیرمیزی دریافت می‌کنند، تصریح کرد: این موضوع تا حدی علنی شده است که نام پزشکان دریافت‌کننده زیرمیزی برای همه معلوم است و پزشکان نیز بدون هیچ‌ ترسی به راحتی مبالغ گزافی را به عنوان زیرمیزی دریافت می‌کنند. او یادآور شد: به عنوان مثال برای یک جراحی دیسک کمر، علاوه بر هزینه‌های بیمارستان و اعمال جراحی مبلغ 20 میلیون تومان از سوی یکی از پزشکان برای بیمار در نظر گرفته شد به گونه‌ای که با ارائه یک شماره حساب، از بیمار درخواست کردند تا این مبلغ را به حساب وی واریز کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ بیان کرد: به‌طور حتم وزارت بهداشت باید از حیثیت پزشکانی که اقدام به دریافت پول‌های زیرمیزی نمی‌کنند دفاع کند زیرا آبروی این پزشکان از سوی افراد منفعت‌طلب از بین می‌رود. پیش از این رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درباره مساله زیرمیزی پزشکان گفته بود: دریافت وجوه غیرمتعارف از نظر جامعه پزشکی کشور و صاحبنظران و خبرگان حوزه سلامت مذموم و شوم است و خوشبختانه وجدان جامعه پزشکی کشور نسبت به اقدامات غیرحرفه‌ای و غیر اخلاقی بارها پاسخ مناسب خودش را داده است.

علیرضا زالی یک ماه پیش خاطرنشان کرده بود: البته پدیده زیرمیزی مانند بسیاری از موارد دیگر که از ابعاد اجتماعی و چندوجهی برخوردار است نیاز به یک آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی چند وجهی دارد. او با بیان این مطلب که برای برخورد با این موضوع دو دسته اقدامات می‌توان انجام داد گفته بود: یک دسته از اقدامات پیشگیرانه است که عمده آن در جهت رسیدن و حصول به قیمت تمام شده خدمات مربوط می‌شود، به این معنی که جبران خدمات جامعه پزشکی باید به نحو مناسب و متناسب با کرامت آنها و در وقت مناسب صورت بگیرد بنابراین اصلاح نظام تعرفه‌ها که می‌تواند همراه با اصلاح سرانه و اعتبارات مناسب بهداشت و درمان در حوزه سلامت باشد باید مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha