آیا کسی صدای شهردار تهران را در پرونده آلودگی هوا می‌شنود؟

سلامت نیوز : زمستان است و پدیده وارونگی دما، باعث شده تا دوباره بحث آلودگی هوای تهران نقل محافل و رسانه‌ها شود، مباحثی که هر چند تکراری و مانند سال‌های گذشته است، اما به دلیل اهمیت موضوع همواره در جریان رسانه‌ای کشور جاری و ساری است و دست اندرکاران وضعیت آلودگی هوای تهران، کارشناسان و اصحاب رسانه درباره این موضوع ایده‌ها و طرح‌های گوناگونی ارائه می‌دهند اما امسال بین تمام نظرات، دیدگاه‌ها و همچنین پیشنهاداتی که همزمان با اوج گرفتن وضعیت آلودگی هوای تهران مطرح ‌شد، یک اظهارنظر نه‌تنها در رسانه‌ها بازتاب خبری گسترده‌ای داشت بلکه این روزها مردم و افکار عمومی جامعه هم در کوی و برزن درباره این موضوع صحبت می‌کنند و منتظر پاسخ دولت به این پیشنهادند.

نقشه‌ای برای آلودگی هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ یک ماه پیش، درست زمانی که به دلیل آلودگی هوا مدارس ابتدایی چند روزی تعطیل شد و طرح زوج و فرد از در منازل اجرایی شد، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، در اظهارنظری از دولت خواست که تعیین تکلیف وضعیت آلودگی هوای تهران و ارائه راهکارهای عملی برای حل این مشکل را در اختیار شهرداری تهران قرار دهند، اظهارنظری که بلافاصله پس از اعلام و انتشار در رسانه‌ها بازتاب‌های گوناگونی داشت.

صدای شهردار در آلودگی هوا گم شد!

درآن زمان به دلیل شرایط ویژه آلودگی هوای تهران و تکرار چندباره طرح‌های موقتی برای پیشگیری از خطرات احتمالی این وضعیت، پیشنهاد شهردار تهران به نوعی در هیاهوی رسانه‌ای گم و کمتر به ابعاد گوناگون این پیشنهاد پرداخته شد. پیشنهادی که به باور بسیاری از کارشناسان باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد و پاسخ به این پرسش مهم مشخص شود که آیا شهرداری تهرانی قادر به انجام این کار خواهد بود؟

صدای قالیباف این‌بار از زیرگذر ولیعصر

اما انگار عزم شهردار تهران برای در اختیار گرفتن برنامه‌های مقابله و حل مشکل آلودگی هوای تهران جدی است، چرا که این‌بار صدای پیشنهاد قالیباف از زیرگذر ولیعصر شنیده شده است. شهردار تهران در مراسم افتتاح زیرگذر چهارراه ولیعصر با اشاره به اینکه شهرداری هیچ وقت داوطلب قبول مسؤولیت جدیدی نیست، گفته است، اگر دولت بپذیرد که مسؤولیت مدیریت آلودگی هوای تهران را به شهرداری واگذار کند، من این مسؤولیت را می‌پذیرم. به گفته وی، اگر کاری روی زمین بماند و از شهرداری بخواهند که عهده‌دار آن شود، در آن صورت شهرداری وارد عمل می‌شود. به باور قالیباف، امروز مهم‌ترین چالش شهر تهران بحث آلودگی هواست که حل این مشکل کمک مردم، مجموعه شهرداری، حوزه انتظامی و‌ بخش‌های گوناگون دولتی را می‌طلبد و باید با همکاری و نگاه فرابخشی حل شود. آلودگی هوا موضوعی نیست که یک نفر مسبب یا حلال آن باشد. شهردار تهران تاکید کرد: واقعیت این است که رفع آلودگی هوا بیش از آنکه مشکلات مالی داشته باشد، مشکلات ساختاری و مدیریتی دارد.

آیا کسی صدای شهردار تهران را می‌شنود؟

اما در این باره عباس صلاحی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به «وطن‌امروز» می‌گوید: موضوع آلودگی هوا معضل بزرگی است که حدود 12 تا 15میلیون نفر را درگیر کرده و در کاهش آن نیز سازمان‌های فراوانی دخیل هستند، اما زمانی که یک سازمان پیش‌قدم می‌شود و پیشنهاد قبول مسؤولیت این معضل را می‌دهد به نظر می‌رسد که باید بیشتر از این مورد توجه قرار می‌گرفت. وی می‌افزاید: زمانی که شهردار با این قدرت از رفع آلودگی هوا صحبت می‌کند به طور حتم برنامه و طرح‌هایی برای انجام آن دارد که باید بیشتر مورد توجه دولت و دست‌اندرکاران معضل آلودگی قرار می‌گرفت. به باور این نماینده مجلس، حداقل کاری که دولت باید درباره این پیشنهاد انجام می‌داد این بود که با توجه به اهمیت و دربرگیری این موضوع آن را بررسی می‌کرد و جزئیات انجام آن را از شهردار مطالبه می‌کرد.

شورای شهر هم پشت شهردار را خالی کرد

صلاحی درباره راهکارهایی برای عملی شدن این پیشنهاد خاطرنشان کرد: باید شورای شهر هم ضمن توجه بیشتر به این پیشنهاد در حمایت از آن جلسه‌ای را با همه سازمان‌های مرتبط و حضور شهردار تشکیل می‌داد و با شنیدن جزئیات این طرح برنامه‌ای را برای عملی شدن آن هموارتر می‌کرد.

نگرانیم!

حسین طلا، از دیگر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز ضمن نگرانی از وضعیت آلودگی هوای پایتخت به «وطن‌امروز» می‌گوید: موضوع آلودگی هوا و بحرانی شدن آن را در گزارش‌های وزیر بهداشت و رئیس سازمان محیط زیست شنیده‌ایم و از این موضوع نگران هستیم. وی معتقد است، پس از ارائه این پیشنهاد از سوی شهردار تهران انتظار می‌رفت که سازمان محیط زیست به عنوان نماینده دولت که متولی بحث آلودگی هوا نیز هست پیش قدم می‌شد و با برگزاری جلسه‌ای پیشنهاد شهردار را بررسی می‌کردند.

چه کسی حرف آخر را می‌زند؟

به باور این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بزرگ‌ترین مشکلی که باعث شده در تهران تصمیم‌گیری درباره معضل آلودگی هوا به تاخیر بیفتد این است که چندین نهاد و سازمان برای این موضوع مسؤولیت دارند که به نظر می‌رسد اگر یک سازمان مشخص حرف آخر را بزند سرانجام می‌شود برای رفع معضل آلودگی هم تصمیم‌گیری کرد. طلا می‌افزاید: بنده به عنوان سخنگوی مجمع نمایندگان تهران، پیشنهاد آقای قالیباف را به دولت اعلام کرده‌ام و امیدوارم مجلس در این باره تصمیم بهتری بگیرد و دولت هم یا خودش پیش‌قدم شود یا از مجموعه دولت گروهی را برای انجام این کار مامور کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha