چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 103423

گزارش نگران کننده وزیر بهداشت در مجلس

سلامت نیوز : دیروز صحن غیرعلنی مجلس میزبان وزیر بهداشت بود که با ارائه گزارش مفصل درباره وضعیت بهداشت و درمان کشور به نمایندگان مردم نسبت به بودجه این وزارتخانه و ساختار وضعیت سلامت جامعه با ذکر آمارهایی ابراز نگرانی و گلایه کرد. به گفته تعدادی از نمایندگان مجلس دکتر قاضی زاده هاشمی با مقایسه شاخص های مختلف در ایران با دیگر کشورهای منطقه که حاکی از پایین بودن برخی از این شاخص ها در کشور نسبت به آن هاست، خواستار تغییر ساختارهای موجود و حمایت مجلس و نمایندگان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش وزیر بهداشت از شرایط بهداشت و درمان کشور خطاب به نمایندگان گفت: با توجه به حساسیت موضوع لازم بود هم مشکلات به طور دقیق شنیده و هم راهکارهایی که مورد کاوش قرار گرفته، مطرح شود.

علی لاریجانی با ابراز امیدواری از همکاری دولت و مجلس ادامه داد: توسعه بهداشت و درمان کشور نیازمند همکاری دولت و مجلس است تا گام های بسیاری برای رشد و توسعه بهداشت و درمان کشور برداشته شود.

علی کائیدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ارتباط با گزارش وزیر بهداشت به خراسان گفت: طبق گزارش های وزیر بهداشت در برخی شاخص های بهداشتی، درمانی نسبت به کشورهای منطقه (امارات، قطر، عربستان، مصر، ترکیه و اردن) وضعیت نگران کننده ای داریم و از آن ها عقب مانده ایم.

این نماینده مجلس با اشاره به رشد برخی شاخص های بهداشتی و درمانی در کشور نسبت به اوایل انقلاب افزود: در یک بازه زمانی از وضعیت و شرایط مطلوب تری برخوردار بودیم ولی در حال حاضر این طور نیست و به ویژه در زمینه گسترش بیماری ایدز و اعتیاد وضعیت بسیار نگران کننده  است و این موارد به موضوعات رهاشده ای تبدیل شده است.وی با بیان آمار مرگ و میر ۲۴ مادر و ۲۲ شیرخوار در هر ۱۰۰ هزار نفر تصریح کرد: برای جامعه ما که هدف مان رسیدن به سطح اول منطقه در سال ۱۴۰۴ است، این مسیر اصلا جوابگو نیست و این شرایط ما را به مقصدمان که همان محقق شدن اهداف مذکور است نمی رساند و با این اهداف فاصله داریم .

کائیدی با تاکید بر دیدگاه وزیر بهداشت مبنی بر تغییر ساختارهای موجود سلامت و بهداشت جامعه افزود: باید با تدبیر و واقع نگری با مسائل برخورد کنیم در حالی که اکنون ما آمار دقیقی از معتادان به ویژه معتادان تزریقی و نیز تحلیلی از زمینه های انتقال ایدز از طریق روابط کنترل نشده نداریم.وی تاکید کرد: باید ساختارها را تغییر دهیم و منابع جدید برای وزارت بهداشت تولید کنیم و وزیر بهداشت نیز برای درخواست کمک و افزایش تعامل دولت و مجلس در جمع نمایندگان حاضر شد.سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از ارائه آمارهای نگران کننده وزیر بهداشت به نمایندگان مجلس خبر داد. محمد حسین قربانی در گفت وگو با تسنیم، گفت: در این جلسه چالش ها، ساختارها، برنامه ها و مسائل متعدد حوزه سلامت توسط وزیر بهداشت تشریح شد و پیشنهادهایی نیز ارائه شد تا وضعیت حوزه سلامت از این حالت خارج شود.سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مباحث مختلفی از جمله توزیع عادلانه خدمات سلامت در نقاط مختلف کشور ارائه شد که چاره آن نیز فقط در اجرای سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع پیشنهاد شد.

قربانی ادامه داد: درباره مسائل و بسترهای مناسب برای اصلاح تعرفه ها نیز پیشنهادهایی ارائه شد از جمله این که با توجه به شرایط اقتصادی کشور تعرفه برخی کالاهای وارداتی از جمله خودرو برای حوزه سلامت هزینه شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: همچنین در این زمینه برای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز پیشنهادی ارائه شد تا در این مرحله به حوزه سلامت توجه بیشتری شود.

قربانی با اشاره به ارائه آمارهای نگران کننده وزیر بهداشت به نمایندگان مجلس عنوان کرد: این آمارها شامل مرگ و میر مادران در زمان زایمان و آمار مرگ نوزادان بود و همچنین آمارهای نگران کننده ای از افزایش بیماری HIV/ ایدز در مقایسه با منطقه خاورمیانه ارائه شد.وی همچنین به آمار امید به زندگی ایرانیان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش سن امید به زندگی در کشورمان، هنوز این سن در ایران نسبت به کشورهایی چون مصر، کویت و ترکیه پایین تر است. عابد فتاحی دیگر عضو کمیسیون بهداشت نیز در گفت وگو با مهر اظهارات وزیر بهداشت در جلسه دیروز را یکی از بهترین گزارش های وزیران به مجلس در خصوص وضعیت بهداشت در کشور خواند و گفت: وزیر بهداشت در این جلسه تاکید کرد که اگر نتوانیم حوزه سلامت را از نظر بودجه، پرستار و پزشک مدیریت کنیم به شدت به ضرر مردم است زیرا سالی 700 هزار نفر از جمعیت کشور در این زمینه زیر خط فقر می روند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت شرایط خوبی وجود ندارد گفت: وزیر بهداشت معتقد بود در این حوزه عدالت رعایت نمی شود. بودجه ، پرستار و پزشک کم داریم و در ردیف کشورهای فقیر دنیا از نظر بهداشتی قرار داریم. عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر بهداشت آمار و ارقام زیادی در خصوص وضعیت بهداشت و سلامت در کشور ارائه داد گفت: وزیر بهداشت تاکید کرد که اگر واردات دارو دوباره دچار مشکل شود مردم به شدت آسیب می بینند. فتاحی افزود: بر اساس اظهارات وزیر بهداشت 8 هزار پزشک تحصیل کرده در حال حاضر در حرفه خود کار نمی کنند زیرا حقوق آنها کم است. گزارش وزیر بهداشت در حوزه های تسهیل فرآیند ترخیص داروهای وارداتی، تعدیل مشکلات گمرکی بهبود نسبی خدمات رسانی بیمه ها، اختصاص ارز برای واردات دارو و تشریح ظرفیت ها و توانمندی های داخلی در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی را نیز شامل شده است.

اعلام آمادگی کمیسیون تلفیق برای افزایش بودجه سلامت

به گزارش مهر، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس ضمن تایید مشکلات و چالش های حوزه سلامت به خصوص بالا بودن سهم مردم از هزینه های سلامت گفت: مهم ترین راهکار برون رفت از این مشکل اجرایی کردن ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه است.

وی با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه، ساماندهی و تغییر منابع را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این قانون توسعه کمی و کیفی بیمه های سلامت، دستیابی به پوشش فراگیر و عادلانه خدمات سلامت و کاهش سهم مردم از هزینه های سلامت به 30 درصد از راه های مختلف از جمله اصلاح ساختار صندوق های بیمه، مدیریت منابع و متناسب کردن تعرفه ها مورد تأکید قرار گرفته است که باید اجرا شود. توکلی گفت: باید بودجه دولت وقف بیمه شود و نظارت کننده و سیاست گذار اصلی وزارت بهداشت باشد.

همچنین دکتر عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از اعلام آمادگی اعضای کمیسیون تلفیق برای افزایش بودجه بهداشت و درمان پس از سخنرانی دیروز وزیر بهداشت در صحن مجلس خبر داد و گفت: پس از سخنرانی وزیر بهداشت در مجلس در خصوص چالش های نظام سلامت ناشی از کمبود اعتبارات این حوزه، نظر چند نفر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس را جویا شدم که همه آنان با تأکید بر اهمیت و جایگاه سلامت در خصوص اقدام برای افزایش اعتبارات این حوزه در بودجه سال 93 اعلام آمادگی کردند. وی افزود: فصل بررسی و تصویب بودجه سالانه در مجلس است و امیدواریم این کمیسیون و سایر نمایندگان که امروز سخنان دکتر هاشمی را شنیدند برای افزایش اعتبارات حوزه سلامت در بودجه سال آینده کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha