چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 103425

راز باکتری های مفید برای حفظ سلامت

سلامت نیوز : بعضی از محققان می گویند بالاخره طی قرن ها زندگی، انسان و بعضی از باکتری ها هم زیستی پیدا کرده اند. کلنی باکتری های پروبیوتیک(باکتری های مفید) فعالیت های متعددی انجام می دهد که برای تقویت سیستم ایمنی، گوارش، اعصاب و... انسان مفید است. در اهمیت این موضوع همین بس که محققان دریافته اند حدود ۹۹ درصدDNA در بدن انسان، متعلق به باکتری هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ تحقیقات انجام شده درباره نقش باکتری ها در بدن انسان، باعث اکتشافات جالب و شگفت انگیزی به ویژه در زمینه های درمانی شده است . به عنوان مثال، عمل جایگزینی ماده دفعی (مدفوع) از یک اهداکننده سالم برای درمان عفونت های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک در روده افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، انجام می شود.اگر چه این روش مورد تایید بسیاری از محققان نیست اما در بعضی از موارد این روش درمانی زندگی بسیاری از افراد را نجات داده است در حالی که درمان های دیگر موفقیت آمیز نبوده است. در این روش از ورود میکروب های مهاجم پیش گیری می شود.

حفظ تعادل

کلید سلامت، حفظ تعادل است. محققان دریافته اند که تعدادی از انواع باکتری های مفید در حفظ سلامت انسان نقش دارد؛ اما به علت شیوه زندگی مدرن،این باکتری های بی آزار با مشکل روبه رو شده اند. عادت های متداول ما مانند افراط در مصرف آنتی بیوتیک ها، به طور چشم گیری کلنی های باکتری سالم را کاهش داده و همزمان مقاومت به آنتی بیوتیک را در باکتری های خطرناک افزایش داده است. ماده شیمیایی در موادغذایی غیرارگانیک می تواند اثر منفی روی تکثیر و بقای باکتری ها داشته باشد. نتایج بررسی های جدید نشان می دهد، این اختلالات می تواند با افزایش اختلال خودایمنی بروز سرطان، آلرژی، بیماری قلبی و چاقی مفرط در ارتباط باشد. بررسی اخیر محققان نشان می دهد، میزان میکروب های مفید از جمله باکتری های مؤثر در تولیدکاروتنوئید که گروهی مهم از آنتی اکسیدان است، در بیمارانی که دچار سکته شده اند پایین بوده است.

مغز و بدن

مصرف ماست حاوی باکتری های مفید در بهبود خلق و خو موثر است. مصرف این نوع ماست به طور چشمگیری بر فعالیت مغز تاثیر می گذارد، به طور موثر اضطراب و استرس را کاهش می دهد، حتی با تاثیرگذاری روی قسمت هایی از مغز که این احساسات را ایجاد می کند احساس درد را نیز کاهش می دهد. بررسی جالب دیگر نیز نشان می دهد که باکتری های مفید می تواند تراکم استخوان را افزایش دهد و نیز مشخص می کند که برخی باکتری ها در سوخت خطرناک ترین نوع چربی در بدن موثر است. وجود این نوع چربی خطر بروز بیماری قلبی، عروقی، دیابت و... را افزایش می دهد. باکتری های مفید از اسهال، التهاب روده و عفونت سیستم هاضمه پیشگیری می کند. پروبیوتیک ها برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی شدید قرار دارند، مفید است. شیمی درمانی تاثیر زیادی روی روده ها می گذارد.

افزودن باکتری های مفید

مواد غذایی زیادی غنی از باکتری مفید است از جمله؛ کفیر، ماست و... مواد غذایی حاوی باکتری های مفید حاوی آنزیم های هاضمه ای نیز است و در جذب ماده مغذی به بدن کمک می کند. پروبیوتیک ها قند را برای سوخت خود می شکند. بنابراین، پس از خوردن کربوهیدرات ساده در گلوکز خون تعادل به وجود می آورد. در گذشته در اغلب جوامع، برنامه غذایی مردم شامل نوعی ماده غذایی یا نوشیدنی تخمیر شده بود. به نظر می آید در آن دوران مردم از رازهای سلامتی که به تازگی در سطح علمی آشکار شده است، مطلع بودند. هنگام استفاده از مکمل های پروبیوتیک لازم است که به نکاتی توجه شود. مکمل هایی را خریداری کنید که حاوی لاکتوباسیلوس و ساکارومایسز باشد که از عفونت و اسهال پیشگیری می کند. به توصیه های نگهداری نیز توجه کنید زیرا برخی پروبیوتیک ها باید در یخچال نگهداری شود.

تامین سوخت

باکتری  موجودی زنده است، از این رو به تغذیه نیاز دارد، بنابراین باید موادمغذی به نام پری بیوتیک تامین شود. منبع خوب پری بیوتیک ها شامل آرتیشو، سیر، پیاز، جو و ریشه کاسنی است. این موادغذایی غنی از برخی ترکیب ها به نام «فروکتولیگوساکارید» یا «Fos» است که باکتری های پروبیوتیک به آن علاقه دارند. قارچ های خوراکی و دارویی حاوی ترکیباتی است که منبع غذایی باکتری مفید را تامین می کند.

سلامت کلی دستگاه گوارش

علاوه بر پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها ، گیاهان متعددی نیز وجود دارد که برای هاضمه مفید است. دانه انار، زنجبیل،هل و... می تواند سیستم هاضمه را تقویت کند، ناراحتی های مربوط به هاضمه از جمله درد، حالت تهوع و نفخ را کاهش دهد و جذب مواد مغذی را نیز افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha