چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 103445

تخلیه هیجان کودکان با 5 بازی

سلامت نیوز : یکی از مسائل بسیار مهمی که در طول زندگی هر فردی مطرح است و روان شناسان و متخصصان علوم رفتاری به آن اهمیت زیادی می دهند، مسئله تخلیه هیجانی است که حتما شما هم بارها آن را شنیده اید. هیجانات مختلفی در درون هر یک از ما وجود دارد که اگر به شیوه صحیح برون ریزی شود، از بسیاری مشکلات رفتاری و شخصیتی پیشگیری خواهد کرد. بسیاری از مشکلات شخصیتی و اختلالات روان شناختی در بزرگسالان وجود دارد که عامل آن هیجانات فروخورده و سرخورده شده در دوران کودکی آن هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در اینجا بازی هایی را مرور می کنیم که به بروز و تخلیه هیجانات کودکان کمک می کند و اگر چه برخی از آن ها با سر و صدا همراه است، اما والدین می توانند با برنامه ریزی و ایجاد فضای مناسب و همراهی و نظارت کافی با فرزندان خود فرصت تخلیه هیجانی که موضوع مهمی برای تربیت و پرورش آن هاست، در اختیارشان قرار دهند.

1. بازی بلندترین صدا :از کودکان می خواهیم به بهانه های مختلف فریاد بزنند و تقاضای کمک کنند مثلاً این جا آتش گرفته یا دزد آمده است یا صحنه وحشتناکی دیده اند و باید جیغ بزنند، کسی که صدایش بلند تر باشد، برنده بازی است.

۲ . بازی جنگ با کاغذ :کودکان را به دو گروه تقسیم می کنیم و بین آن ها چند صندلی به عنوان مرز قرار می دهیم و از آن ها می خواهیم با مچاله کردن کاغذهایی که در اختیارشان قرار می دهیم گلوله درست کنند، سپس با فرمان شروع جنگ آغاز می شود. دو گروه کاغذ ها را به طرف یکدیگر شلیک می کنند و سپس با اعلام فرمان ایست، مقدار کاغذهای مچاله یا گلوله هایی را که در هر میدان افتاده است شمارش می کنیم، هر گروه گلوله کمتری داشته باشد، برنده بازی است. در انتهای بازی افراد با یکدیگر صلح می کنند.

3 . بازی مقاومت در ایستادن روی یک پا :از کودک می خواهیم که بایستد و با دست راست، پای چپش را بالا بگیرد و به حالت ثابت روی پای راست بایستد. در مرحله بعد با دست چپ، پای راستش را می گیرد و روی پای چپ می ایستد.

4 . بازی مچ گرفتن :کودکان با توجه به سن و جثه دو به دو مقابل یکدیگر قرار می گیرند و مچ گیری می کنند و هر فرد سعی می کند مچ دست طرف مقابل خود را بخواباند.

5 . بازی باز کردن دست و پای بسته :این بازی را می توان به دو شیوه اجرا کرد، در روش اول افراد را به دو گروه تقسیم می کنیم و از هر گروه یک نفر انتخاب و دست و پاهایش به وسیله یک تکه پارچه بسته می شود، هر کسی زودتر خود را از بند رها کرد برنده مسابقه است. در روش دیگر هر کودک باید در زمان مشخص مثلاً 60 ثانیه خود را از بند رها کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha