چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 103446

پروبیوتیک و پری بیوتیک

سلامت نیوز : فرآورده های پروبیوتیکی حاوی باکتری های مفیدی است که پس از مصرف در روده ساکن می شود و در حفظ سلامت انسان نقش مهمی دارد. ریشه لاتین آن، به معنی «برای زندگی» است .این اصطلاح به «ارگانیسم های زنده ای» گفته می شود که در صورت مصرف کافی، آثار مفیدی برای میزبان خود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ وظایف مختلفی برای عملکرد و فعالیت پروبیوتیک ها بیان شده است که از آن طریق می توانند در بدن میزبان از آسیب های مختلف جلوگیری کنند از جمله این کارها عبارت است از:تولید مواد پیشگیری کننده :پروبیوتیک ها با تولید موادی با قابلیت مهار میکروارگانیسم ها مانند اسیدلاکتیک، اکتریوسین، پراکسید هیدروژن و ... می تواند از بروز برخی از بیماری های عفونی جلوگیری کند.

* مسدود کردن محل های اتصال در میکروب های بیماری زا:پروبیوتیک ها با قرار گرفتن و پوشاندن نقاط اتصال میکروارگانیسم های بیماری زا، از کلونیزه شدن و رشد آن ها جلوگیری می کند.

* رقابت برای تغذیه :پروبیوتیک ها موادغذایی موجود را قبل از این که توسط میکروارگانیسم های بیماری زا مصرف شود، استفاده می کند.

* تحریک سیستم ایمنی :پروبیوتیک ها می تواند باعث ایمنی در مقابل بیماری های روده ای شود.پری بیوتیک ها :پری بیوتیک  در لغت به معنای «پیش نیاز زندگی» است. پری بیوتیک ها ترکیبات غذایی غیرقابل هضمی نظیر الیگوساکاریدهاست. پری بیوتیک ها به وسیله تحریک گزینشی، بر تقویت، رشد و فعالیت تعداد محدودی از باکتری های موجود در روده بزرگ که عمدتا لاکتوباسیل ها و بیفیدوباکترهاست، تأثیر می گذارد و در افزایش سلامت فرد موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha