چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 103451

تشریح دلایل مناسب نبودن بحث آموزش به بیماران
سلامت نیوز :  قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاهها، دلایل مناسب نبودن بحث آموزش به بیماران در مراکز درمانی را توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر سید حسن امامی رضوی روز چهارشنبه در حاشیه دومین کنگره ملی آموزش به بیمار در پاسخ به سئوالی درباره اینکه چرا مبحث آموزش به بیمار در سطح کشور و به ویژه در مراکز درمانی جدی گرفته نمی‌شود، گفت: عمده این مشکل مربوط به مراکزی است که مراجعه‌ کننده زیادی دارند. البته این موضوع به تمام بخشها عمومیت ندارد. در بخش سرپایی مردم اغلب به پزشکان شناخته شده مراجعه می‌کنند و به همین دلیل است که برخی مطب‌ها متراکم‌تر هستند. در این زمینه چاره‌ای جز نظام ارجاع و پزشک خانواده نداریم.

وی افزود: در بخش درمانگاهی بیمارستانها نیز با این مشکل مواجه هستیم. در بخش بستری نیز به دلیل آنکه تعداد بیمار در برخی بیمارستانها زیاد است، حتی اگر باور آموزش به بیمار وجود داشته باشد و ابزارها و زیرساختهای آن هم فراهم باشد، اما اگر پرسنل از فراغت لازم برخوردار نباشند، بحث آموزش به بیمار اتفاق نخواهد افتاد. در این زمینه نیز باید نظام سطح‌بندی و همچنین سیستم ارجاع اجرایی شود تا بتوانیم مباحث مربوطه را مدیریت کنیم. البته اقداماتی در این زمینه آغاز شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاهها ادامه داد: کشور ما در بحث آموزش به بیمار در ابتدای کار قرار دارد. اقداماتی که در کشور ما صورت می‌گیرد، آموزش مناسب و اثربخش نیست. با ایجاد زیرساخت‌ها و پایش اقدامات انجام شده می‌توانیم به آموزش بیمار در حد مورد انتظار دست یابیم. برنامه حاکمیت بالینی به صورتی ویژه بر بحث آموزش به بیمار تاکید دارد. برنامه اعتباربخشی بیمارستانها نیز این موضوع را پایش می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha