والدینی که برای محبت کردن به کودک اجازه می دهند فرزندشان در رختخواب آنها بخوابد یا به جای محدود کردن حق انتخاب کودک و متناسب کردن آن با ظرفیت پذیرشش به او حق انتخاب بیش از ظرفیت کودک می دهند، به اشتباه بنزین را جایی خارج از باک عاطفی کودک می ریزند.

دانلود کتابچه/قوانینی که هر پدر و مادری باید بدانند

سلامت نیوز:  والدینی که برای محبت کردن به کودک اجازه می دهند فرزندشان در رختخواب آنها بخوابد یا به جای محدود کردن حق انتخاب کودک و متناسب کردن آن با ظرفیت پذیرشش به او حق انتخاب بیش از ظرفیت کودک می دهند، به اشتباه بنزین را جایی خارج از باک عاطفی کودک می ریزند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حسام فیروزی درباره قوانینی که هر پدر و مادری لازم است بداند؛ در سایت انجمن حمایت از حقوق کودکان نوشت:
۱- هم کودک و هم پدر و مادر باید این نکته را بدانند که: کودکان با بزرگترها فرق میکنند وبا بزرگ شدن این تفاوتها کم میشود.زیرا که پایه رشد در نا برابری است.
دو فاکتور در کاهش این فاصله دخیل است: ‍۱- افزایش سن کودک و ۲- مسئولیت‌پذیری کودک. یعنی کودک با افزایش سن، مسئولیت‌هایش بیشتر شده و به تناسب بالا رفتن مسئولیت، آزادی‌های او نیز افزایش می‌یابد و فاصله‌اش با والدین کم و کمتر می‌شود. زمانی که صد در صد مسئولیت به دوش او محول شد با والدین برابر می‌شود.

۲- کودک شما نفر اول خانواده نباید باشد. کودک دائما تلاش می‌کند افسار زندگی را از شما برباید. هیچگاه به او چنین اجازه‌ای را ندهید. در عوض در بازی به او اجازه دهید تصمیم گیرنده اصلی باشد.

۳- «هماهنگی پدر و مادر»، لازمه تربیت کودک است.

۴- به یاد داشته باشید که کودک شما «آینه» تمام نمای رفتار شماست. کودکان آنگونه رفتار می‌کنند، که می‌آموزند. در واقع فرزندان ما همانگونه می‌شوند که ما هستیم.

۵- سه قانون بسیار مهم که باید کودک آنها را رعایت کند:
       ۱- «زدن»، «گاز گرفتن» و «پرتاب کردن» در هر حالتی ممنوع است
       ۲- زمان مشخص خواب
       ۳- بستن کمربند در ماشین (فرقی نمی‌کند جلو یا عقب)
این قوانین را بارها و بارها برای کودک توضیح دهید.

۶- به یاد داشته باشید وظیفه پدر و مادر، پرورش کودک است نه فرمان صادر کردن و دستور دادن!

۷- پدر و مادر در طول روز فقط تعداد محدودی کارت «نه» در اختیار دارند. موقعیتی را در خانه بوجود آورید که دائما مجبور نباشید به کودک «نه» یا «نکن»  بگویید.

۸- کودکان موجودات فراموشکاری هستند، قوانین را هر از چند گاهی برایشان مرور کنید.

۹- اجرای قانون از خود قانون مهمتر است در ضمن قوانین مربوط به خانه مادر بزرگ و پدر بزرگ ارتباطی با خانه ما ندارد.

۱۰- قبل انجام هر کاری ابتدا کودک را برای آن کار آماده کنید. کودکان تحمل تغییرات آنی ندارند.

۱۱- آینده کودک، امروزاست. خوشبختی و سلامت روانی کودک در آینده منوط به رفتار درست و خوب امروز ماست.

۱۲- تفاوت پاداش و رشوه را همیشه به یاد داشته باشید:
      - پاداش، هدیه ایست که  بعد ازانجام عمل مثبت کودک به او داده می‌شود. (سازنده)
      - رشوه، هدیه ایست که قبل از عمل  انجام نشده به کودک داده می‌شود. (مخرب)

۱۳- این جملات را روزانه ده‌ها بار به کودک خود بگویید: «به تو افتخار میکنم»، «دوست دارم»، «تو پسر یا دختر خوبی هستی»، «من همیشه مراقب تو هستم».

۱۴- این جملات را در هفته حداقل یک بار (در موقعیت‌های پیش آمده) به کودک خود بگویید: «معذرت می‌خواهم»، «من بلد نیستم»، «اشتباه کردم»، «نمی‌دانم» و همچنین سئوالات کودک را به سرعت پاسخ ندهید. سعی کنید آنها را به چالش بکشید: «نظر تو چیه؟...»، «توچی فکر می‌کنی؟...»

۱۵- این جملات را هیچگاه به زبان نیاورید: «دوستت ندارم»، «تو پسر یا دختر بدی هستی»، «من دیگرمامان یا بابای تو نیستم»، «من تو را ترک می‌کنم»، «وای به حالت!»، «دیگه بزرگ شدی این کارها زشته!»
کودک درک درستی از مفهوم مرگ ندارد از بکار بردن جملاتی که تکیه کلام بزرگترها هستند و مفهوم مرگ در آنها بکار رفته، بپرهیزید.
مثلا: «برات میمیرم»، «الهی بمیرم»، «تو منو کشتی»، «آخرش از دستت دق می‌کنم می‌میرم» و... این جملات را جلو کودک برای دیگران هم بکار نبرید. کودک فرق بین شوخی، جدی و اصطلاحات غلو شده را نمی‌داند. مادری که به همسر خود می‌گوید «تو آخر با این کارهات منو می‌کشی» کودک احساس می‌کند پدر قصد کشتن مادر را دارد و احساس نا امنی او را  به مادر می‌چسباند و از ترس اینکه نکند پدرش، مادر را بکشد حاضر به جدا شدن از مادر نیست.

۱۶- دوست داشتن تنها و تنها «سه» ابزار بیشتر ندارد:
     ۱- گفتن جمله دوستت دارم
     ۲- نگاه چشم در چشم
     ۳- نوازش با دست
سعی  نکنید با استفاده از ابزارهایی مانند خریدن اسباب بازی یا خوراکی پیام دوست داشتن را به کودک بدهید. برای دوست داشتن، شرط نگذارید. هیچگاه به کودک نگویید به شرط فلان دوستت دارم. دوست داشتن پدر و مادر به فرزندشان بی‌قید و شرط باید باشد.

۱۷- اگر به خاطر رفتار نامناسب کودکتان واقعا عصبانی شوید، خودتان را به  سن  آن  کودک تنزل داده اید.

۱۸- «کار بد کردن» با  « بد بودن » متفاوت است. هنگامی که کودکتان عمل بدی را انجام میدهد باید به او بگویید که: تو پسر یا دختر خوبی هستی ولی این کار تو کار بدی بود.

۱۹- به یاد داشته باشید پاداشی که به کودک می‌دهید حق پس گرفتن آن را ندارید.

۲۰-  در دستور دادن صرفه جوئی کنیم . از دستوراتی که بصورت کلی مطرح میشوند مثل : مواظب باش ، عجله کن، مراقب باش  و... بپرهیزیم. دستورات نباید بصورت پشت سر هم، بدون اینکه به کودک فرصت انجام آنرا بدهیم، باشند. همچنین در فرمان دادن به کودک از جملات امری استفاده کنید نه جملات سئوالی. بهتر است ایستاده به کودک فرمان ندهید. بنشینید، همسطح کودک شوید و به او پیغام دهید.

21- کودکان در انتخاب کردن ظرفیت محدودی دارند
والدینی که برای محبت کردن به کودک اجازه می دهند فرزندشان در رختخواب آنها بخوابد یا به جای محدود کردن حق انتخاب کودک و متناسب کردن آن با ظرفیت پذیرشش به او حق انتخاب بیش از ظرفیت کودک می دهند، به اشتباه بنزین را جایی خارج از باک عاطفی کودک می ریزند. چنین کودکانی به دلیل اینکه سوخت کافی را از والدین خود دریافت نمی کنند برای دستیابی به آن، خود دست به کار می شوند و آنها راهی جز جلب توجه به شیوه منفی( لجبازی، قشقرق و مخالفت و ...) نمی شناسند. انتخاب با شماست یا با تکنیک های گفته شده می توانید به کودک خود «توجه» را عرضه کنید یا کودک از راه هایی که خود می شناسد این توجه را از شما خواهد گرفت.


به یاد داشته باشید کودک همیشه سعی دارد قوانین را درهم شکسته و خود را رها در مقابل رانش های درونی و امیالش قرار دهد. این هنر پدر و مادری است که با تکنیک های صحیح بدون آسیب رساندن به روان کودک از بروز آن جلوگیری کنند.


برای دانلود قوانین تکمیلی مهارت‌های پدری و مادری اینجا کلیک کنید.

منبع: انجمن حمایت از حقوق کودکان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرهاد ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    سپاس از اینکه به مردم آگاهی هدیه میکنید.