پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 103490

پیشنهادی درباره آلودگی هوا

سلامت نیوز : ایجاد مدیریت یكپارچه در اداره پایتخت یكی از نكات آرمانی و ایده‌آلی است كه هر چند در قوانین بالا دستی مانند برنامه سوم، چهار و پنجم توسعه از آن به عنوان یكی از وظایف اولویت دار دولت معرفی شده است اما در طول سال‌های اخیر به دلیل برخی دیدگاه‌های حاكم این قانون نه تنها در تهران بلكه در سایر كلانشهرها نیز اجرایی نشد. این در حالی است كه بررسی‌ها و تجربه‌های ملی و بین‌المللی نشان می‌دهد كه شهرهایی در حل مشكلات خود موفق بوده‌اند كه به جای ایجاد مدیریت‌های پراكنده و جزیره‌ای با تشكیل مدیریت یكپارچه شهری توانسته‌اند بسیاری از مسائل و مشكلات خود را حل كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ در تهران نیز حل معضل آلودگی هوا نیاز به تشكیل چنین مدیریتی دارد. مدیریتی كه بتواند با حمایت قانونی دولت تمامی سازمان‌های متولی در امر كاهش آلودگی هوا را در حل این معضل بزرگ شهری بسیج كند. اما آنچه در این میان قابل‌توجه است، این است كه به‌رغم هشدارهای كارشناسان محیط‌زیست درخصوص اجرای برنامه‌های علمی و مدون در كاهش آلودگی هوا اما هیچ‌گاه سازمان‌های متولی این مسئله نتوانستند به جای مدیریت جزیره‌ای به مانند دانه‌های تسبیح در كنار یكدیگر قرار گرفته و به صورت یك مدیریت واحد عزم خود را برای حل این مشكل جزم كنند. اینكه شهردار تهران اعلام می‌كند كه مدیریت شهری تهران آمادگی خود را برای مدیریت آلودگی هوا در پایتخت اعلام می‌كند، جسارتی شجاعانه است كه حتی در میان سازمان‌های متولی در حوزه محیط‌زیست نیز در سال‌های اخیر شاهد آن نبودیم.

مسئله‌ای كه شهردار تهران در این خصوص به آن تاكید می‌كند، این است كه اگر دولت مدیریت آلودگی هوا را به شهرداری تهران واگذار كند، مسئولیت آن را می‌پذیریم. نكته‌ای كه دكتر قالیباف به آن توجه ویژه داشته این است كه با مدیریت جهادی می‌توان معضل آلودگی هوا را در كلانشهری مانند تهران حل كرد آن هم با راهكاری تحت عنوان مدیریت یكپارچه شهری. تجربه‌های جهانی نیز حكایت از آن دارد كه زمانی شهرهایی مانند لندن، سئول و... توانستند معضل آلودگی هوا را در شهرهای خود رفع كنند كه با اختیاراتی كه دولت به شهرداران این شهرها دادند سایر سازمان‌های متولی در این زمینه توانستند با تشكیل مدیریت واحد و یكپارچه در این زمینه این مشكل را برای همیشه حل كنند. اكنون تهران نیز نیاز به ایجاد این شیوه مدیریتی نه تنها در حل معضل آلودگی هوا بلكه در رفع بسیاری از مشكلاتی دارد كه اكنون برخی تنها راهكار انتقال پایتخت از تهران را آخرین گزینه حل مشكل كلانشهری همچون تهران می‌دانند.

در این روزها كه تشدید آلودگی‌ها موضوع انتقال پایتخت را سر زبان‌ها انداخته، عمده‌ترین دلیل آلودگی هوا یعنی منابع آلاینده متحرك به بوته فراموشی سپرده شده است. فراموش نكنیم انبوه وسایل نقلیه و مهم‌تر از همه خودروهای دیزلی، خودروهای فرسوده و موتور سیكلت‌ها از سهم بالایی در تولید آلاینده‌ها برخوردارند.

واقعیت آن است كه موضوع به ظاهر بغرنج و پیچیده آلودگی هوا چند را ه‌حل ساده اما اصولی و منطقی دارد كه مهم‌ترین آنها توسعه كیفی و كمی حمل‌و‌نقل عمومی به موازات خروج خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده، استانداردسازی ساخت خودرو و تولید سوخت، برقی كردن موتور سیكلت‌ها و البته توجه به موضوع مهم آموزش و فرهنگ‌سازی است. البته موفقیت‌های چند ساله مدیریت شهری در برقراری و تقویت ارتباط با شهروندان و جلب مشاركت حداكثری مردم در اجرای پروژه‌های شهری، متضمن توفیق شهرداری تهران در مدیریت آلودگی هواست. بدون تردید همراهی مردم و رسانه‌ها به نمایندگی از افكار عمومی و همكاری تمام دستگاه‌های دست‌اندركار می‌تواند مكمل این موفقیت باشد، موفقیتی كه علاوه بر مدیریت آلودگی هوا، آلودگی فزاینده آب، خاك، صدا و سایر مولفه‌های موثر در محیط‌زیست انسانی و طبیعی در منطقه شهری تهران را نیز می‌تواند در بر بگیرد.

البته ناگفته نماند پذیرش داوطلبانه مسئولیت از سوی شهردار محترم تهران پس از تفضل الهی و دعای خیر مردم، نیازمند حمایت همه جانبه از ایشان در ابعاد كلان و سطوح ملی است و در این رهگذر حمایت كامل دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران ضروری است. فراموش نكنیم در دورانی كه دریاچه پر آب ارومیه به زمینی خشك تبدیل شد، قطعه زمین بایر در غرب تهران به دریاچه زیبای شهدای خلیج‌فارس تبدیل شد. تردید نكنید «محمدباقر قالیباف» مرد میدان‌های سخت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha