آیا شهرداری میتواند مشکل آلودگی هوا را حل کند ؟

سلامت نیوز : در 10روز گذشته بیشتر شهرها و روستاهای استان‌های کشور را برف و باران فراگرفته بود. از آسمان تهران اما در این مدت هیچ چیزی جز دود و سیاهی پایین نیامد. هوای سرد دی‌ماه و عدم وزش باد هم باعث شده است آلودگی این‌روزها بیشتروبیشتر شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ از سویی دیگر از کمیته کاهش آلودگی هوای تهران هم هیچ خبری به گوش نمی‌رسد، آلودگی و مشکلات تنفسی شهروندان روزبه‌روز بیشتر شده است اما این کمیته در تعطیلی به‌سر می‌برد. پیش از این در چنین مواقعی این کمیته تشکیل و از حداقل راهکارهای موجود مانند اعلام تعطیلی، کاهش ساعات تردد خودروها در شهر و اقداماتی از این دست ‌کمک می‌گرفتند. در روزهای اخیر اما موضوع آلودگی با همه شدتی که داشت واکنش عملی چندانی را در مسوولان بر نینگیخت. وضعیت دقیق هوای تهران را از آمار اعلام‌شده از سوی مدیر روابط‌عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای استان تهران می‌توان فهمید. او روز گذشته از افزایش هشت واحدی میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق 5/2میکرونی در تهران خبر داده است. حشمت‌الله بسطامی افزود: با توجه به افزایش میزان آلودگی هوا، تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار دارد و میانگین شاخص آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2میکرون در سطح تهران به مقدار 139 رسیده است که 39 واحد فراتر از حد مجاز و نسبت به روز سه‌شنبه هشت واحد افزایش را نشان می‌دهد.


بر این اساس کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد و به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه شده است از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را به کمترین حد ممکن برسانند. سایر افراد جامعه نیز باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین در خارج از منزل خودداری کنند. از طرفی دیگر با نگاهی به وضعیت هوای شهر تا پایان روز جمعه به نظر می‌رسد این میزان آلودگی همچنان به قوت خود باقی بماند.


با وجود چنین وضعیتی اما هیچ خبری از اقدامات عملی مسوولان نیست حتی از اجرای طرح زوج و فرد نیز که یکی از اقداماتی بود که با شدت‌گرفتن آلودگی هوا در پایتخت مسوولان به سراغش می‌رفتند. با این حال این شیوه‌ها منتقدانی دارد و به همین دلیل اجرا نمی‌شود. موضوع آلودگی هوا و تلاش برای کاهش آن در تهران متولی مشخصی ندارد، بخشی از وظایف در این حوزه در اختیار سازمان حفاظت محیط‌‌زیست است، بخشی به استانداری تهران مربوط است و شهرداری، راهنمایی و رانندگی و برخی وزارتخانه‌های دولتی هم در این میان نقش‌های مهمی دارند. روز گذشته اما خبری در خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر شد که بر اساس آن محمود صلاحی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورا در سیزدهمین همایش معاونان و مدیران برنامه‌ریزی کلانشهرهای کشور اعلام کرد: «شهرداری پایتخت شجاعانه مسوولیت مشکل حل آلودگی تهران را پذیرفت.» وی افزود: درحالی که برآوردهایی بین 30 تا ۴۰هزار‌میلیاردتومان برای انتقال تهران مطرح شده است با علم و یقین می‌گویم اگر یک‌سوم این بودجه ظرف پنج‌سال در اختیار شهرداری قرار گیرد، برای ساماندهی و کاهش آلودگی هوای تهران کفایت می‌کند و نتیجه می‌دهد.»


در همین حال معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست در این رابطه اعلام کرد: «سازمان حفاظت محیط‌زیست از مشارکت تمامی بخش‌ها علی‌الخصوص شهرداری در کاهش آلودگی هوا با بهره‌گیری از شیوه مدیریت یکپارچه استقبال می‌کند.»سعید متصدی همچنین در مورد اقدامات اجرایی که شهرداری تهران می‌تواند در مبحث کاهش آلودگی هوا داشته باشد، گفت: فعالیت‌های کاهش آلودگی هوا در دو بعد صورت می‌پذیرد که در بعد ملی مباحثی همچون بهبود کیفیت سوخت، بهبود وضعیت استانداردسازی تولید خودرو یا تغییر سوخت نیروگاه‌های مازوتی کشور مطرح است، برنامه‌ریزی‌ها کلان و ملی است و سازمان حفاظت محیط‌‌زیست وظایف و تکالیف قانونی خود شامل برنامه‌ریزی و نظارت را انجام خواهد داد؛ اما بعد دیگر مشکلات خاص هر شهر آلوده در قالب محیط‌‌زیست شهری است و شهرداری‌ها می‌توانند نقشی مهم برای رفع این نوع از آلودگی‌ها داشته باشند.


متصدی از شهرداری خواست مطابق با تکالیف قانونی خود راهی برای کنترل افزایش بی‌رویه ساخت و سازها، عمر پایین ساختمان‌سازی شهری، توسعه بی‌ضابطه شهر، عدم توجه به حریم شهر یا تغییر کاربری‌های گوناگون که منجر به جذب بیشتر جمعیت شهری و افزایش فشار بر منابع طبیعی و در نهایت گسترش آلودگی‌ها به ویژه آلودگی هوا می‌شود، بیندیشد و متولی یکی از مهم‌ترین مباحث ریشه‌ای کاهش آلودگی هوا یعنی کاهش مصرف منابع طبیعی شود.
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست گسترش سیستم حمل‌ونقل عمومی، همچنین افزایش کیفیت این سیستم را یکی دیگر از راهکارهای موثر برای کاهش آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: گسترش کمی بدون لحاظ کردن موارد کیفی تنها بر طرف کردن نیاز مقطعی شهر است که خود می‌تواند آلودگی هوا را هم در پی داشته باشد. متصدی از بی‌آرتی به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های بسیار مناسب کاهش آلودگی هوای در تهران نام برد و تصریح کرد: اگر همین اتوبوس‌ها گازسوز بود یا با استفاده از خطوط برقی فعالیت می‌کرد یا به عبارتی در راستای حرکت جهانی برای استفاده از انرژی‌ها پاک حرکت می‌کرد، قطعا گسترش کمی و کیفی در کنار هم رخ می‌داد.


وی با اعلام اینکه سوخت گاز از پاک‌ترین سوخت‌هاست و امروزه اروپا با وجود بهره بردن از سوخت گازوییل استاندارد و با وجود نیاز به واردات گاز به دلیل پاک بودن این سوخت به سمت استفاده از آن حرکت می‌کند، تاکید کرد: استفاده از اتوبوس‌های گازسوز با توجه به منابع عظیم گازی کشور، همچنین پاک بودن این سوخت باید یکی از اولویت‌های شهرداری باشد که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.


معاون محیط‌‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست گفت: لازم است در برنامه کاهش آلودگی هوا تدوینی شهرداری با توجه به ارایه گزارش‌های تحقیقی از سوی کمیته محیط‌‌زیست شورای شهر سوم مبنی بر نیاز به تعویض و نظارت بر ایمنی کپسول‌های گاز تاکسی‌ها و اتوبوس‌های سیستم حمل‌ونقل عمومی، راهکاری خاص این موضوع وضع شود.  متصدی با اشاره به لزوم خروج تاکسی‌های فرسوده از خطوط حمل‌ونقل عمومی به دلیل حجم آلایندگی بالا، تاکید کرد: با توجه به پیمایش مسیر تاکسی‌ها و آلودگی 30 برابری آنها در مقایسه با خودرو نو، شهرداری باید برای خروج این تاکسی‌ها از خطوط حمل‌ونقل عمومی، همچنین تعویض کاتالیست تاکسی‌ها برنامه‌هایی عاجل بیندیشد.


وی با بیان اینکه عدم اجرای طرح تعویض و جایگزینی مینی‌بوس‌ها که برخی از آنها به طور مستقیم تحت اختیار شرکت واحد هستند و برخی در خطوط تحت نظارت شهرداری فعالیت می‌کنند و ضررهای جبران‌ناپذیری بر کیفیت هوای تهران وارد کرده است، گفت: اجرای طرح‌های مصوب در این زمینه توسط شهرداری، گامی مهم برای کاهش آلودگی هوای تهران است.


متصدی کنترل و نظارت بر محدوده‌های ترافیکی و زوج و فرد، همچنین تجهیز این محدوده‌ها به سیستم‌های الکترونیکی و هوشمند و نظارت بر توسعه، کنترل، مدیریت معابر و پارکینگ‌ها را جزیی از وظایف شهرداری به دلیل بر عهده داشتن نقش حاکمیت شهری در راستای تحقق طرح‌های کاهش آلودگی هوا دانست و خواست: شهرداری متولی مدیریت ترافیک شود. وی ادامه داد: گسترش سیستم مترو و زیرساخت‌های الکترونیکی که منجر به کاهش ترددها و سفرهای شهری می‌شود از دیگر وظایف شهرداری است که با استراتژی ایجاد شهر الکترونیک نیز همخوانی دارد.


وی ادامه داد: «همکاری موثر با شهرداری تهران در سه جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران و جلسه ملی کاهش آلودگی هوا با حضور دکتر معصومه ابتکار، همچنین جلسات دوجانبه سازمان حفاظت محیط‌‌زیست و بدنه شهرداری تهران و تلاش شورای شهر برای اجرای مدیریت یکپارچه شهری نویدبخش ادامه این روند در مسیر باقیمانده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha