پرداخت یارانه نقدی به معتادین درست نیست

سلامت نیوز : مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، در مورد پرداخت یارانه اضافه به معتادین گفت: به نظر من پرداخت مستقیم پول به معتادین روند خوبی نیست، کمک به معتادین بهتر است به شکل‌های دیگری از حمایت اجتماعی انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "همایون هاشمی" رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرده که سازمان بهزیستی کشور آماده است تا به کسانی که عزم ترک اعتیاد دارند، یارانه پرداخت کند، این درحالی است که مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است که دادن پول نقد به مصرف کنندگان مواد مخدر کار درستی نیست.

"سعید صفاتیان"، کار‌شناس مبارزه با مواد مخدر و مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: به نظر من پرداخت مستقیم پول به معتادین روند خوبی نیست، کمک به معتادین بهتر است به شکل‌های دیگری از حمایت اجتماعی انجام شود. برای نمونه سازمان‌های متولی می‌توانند به جای پرداخت پول نقد با سوپر مارکت یا مرکز خریدی قرار داد ببندند تا این افراد و خانواده‌هایشان از آنجا استفاده کنند و یا این پول را مستقیماً صرف هزینهٔ مدرسهٔ فرزندان این افراد بکنند.

وی افزود: در میان بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند افرادی هستند که به محض اینکه پول یارانه‌شان را می‌گیرند‌‌ همان روز می‌روند و مواد مخدر می‌خرند و حتی یارانه همسر و بچه‌هایشان را هم می‌گیرند که برای مثال ۱۶۰ هزار تومان می‌شود و‌‌ همان موقع یکجا تمامش را مواد مخدر می‌گیرند زیرا این گونه برایشان ارزان‌تر تمام می‌شود.

صفاتیان در مورد چگونگی شناسایی افراد معتادی که عزم ترک اعتیاد دارند نیز گفت: مراکزی که این افراد را معرفی می‌کنند باید معتبر باشند. این مراکز چه کمپ باشند، چه دولتی و چه خصوصی باید مواظب بود که کسی آنجا به واسطه آشنایی و یا مسائل دیگر، پرونده سازی غیر واقعی نکند. این مرحله، مرحلهٔ بسیار سختی است. تعداد کسانی که در این زمینه تصمیم گیرنده هستند را باید بیشتر کنند و باید چند نفر از چند مرکز مختلف، اعتیاد و ترک این افراد را تایید کنند.

مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: حمایت‌های اجتماعی در همه دنیا برای تشویق معتادان به ترک انجام می‌شود. این حمایت‌ها می‌تواند به شکل حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، دادن وام و یا یارانه باشد و مبلغ آن نیز بستگی به بودجه سازمان‌ها و نهاد‌ها دارد. باید توجه داشت که اگر بودجه مناسب در این زمینه وجود نداشته باشد این مشکل پیش می‌آید که این یارانه‌ها، تنها به تعدادی از این افراد تعلق می‌گیرد. این کار سبب آسیب می‌شود و بر روی آن تعداد از معتادینی که ترک کرده‌اند و یارانه به آن‌ها تعلق نگرفته است اثر بدی می‌گذارد و ممکن است که دوباره به سمت اعتیاد باز گردند بنابراین بهتراست این گونه طرح‌ها هرچه جامع‌تر برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha