مدیركل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت : اختلاف نظرهای ایجاد شده در خصوص تعرفه‌های جدید درمانی ناشی از مشكلات زیربنایی و محتوایی است دكتر رضا حسن زاده پرداختن به بحث تعرفه‌ها را منوط به در نظر گرفتن دو بعد محتوایی و شكلی دانست و افزود: بیشترین بحث‌های مطرح شده در سطح جامعه مربوط به بحث شكلی قضیه است و كسی به بحث محتوایی بخش سلامت و بهداشت توجه ندارد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی ، وی یاداور شد :
: در طبقه بندی قیمتی بخش سلامت باید سه مولفه را همزمان در نظر گرفت.
بحث اول مربوط به تعیین تعرفه توسط حاكمیت است، یعنی حاكمیت قیمت نهایی كالا را تعیین كند، بحث دیگر مربوط به قیمت تمام شده یك كالاست و بحث آخر مربوط به بهای عرضه شده آن كالا است و اگر به این سه مولفه تواما توجه نشود ،جامعه دچار مشكلات عدیده‌ای می‌شود.
مدیركل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان كرد: كالای بخش سلامت دارای سه ویژگی اصلی است. اول تقارن اطلاعات فروشنده و خریدار و داشتن دانش كافی این دو ، دوم ورود و خروج فراهم‌كنندگان كالا به بازار بدون قید و شرط و سوم داشتن كالای فاقد برون زدایی بعنی سود یا ضرری از آن كالا بر دیگران وارد نشود كه در جامعه ما این سه ویژگی وجود ندارد و به همین دلیل بحث بازار سلامت ما دچار شكست بازار است.
به گفته وی در بخش بهداشت و درمان هم مقوله سلامت، هم سازمان‌های بیمه گر و هم بحث سیاستگذاری باید در نظر گرفته شود تا بازار دچار شكست نشود در غیر این صورت در این بازار نمی‌توان بهای واقعی یك كالا را تعیین كرد .
حسن زاده خاطرنشان كرد : براساس قانون ، تعیین تعرفه‌ها بر عهده یك صنف گذاشته شده و این مهم به علاوه عدم ورود به موقع حاكمیت برای اعلام قیمت‌ها باعث بروز مشكلات اخیر و در نتیجه فشار مضاعف به قشر مردم شده است به گفته وی سپردن اختیارات سیاستگذاری بخش سلامت به یك صنف و عدم ورود به موقع نهادهای حاكمیتی مهمترین علل بروز مشكلات اخیر در بخش تعرفه‌های درمان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha