حساس شدن بر مساله محیط زیست، مورد توجه مسئولان قرار گرفته و فکر نمی کنم در این مسیر با این اراده و پشتکار، راه چندان دشواری در مسیر تغییر و تحول داشته باشیم.

دولت و مجلس رویکرد محیط زیستی دارند

سلامت نیوز: حساس شدن بر مساله محیط زیست، مورد توجه مسئولان قرار گرفته و فکر نمی کنم در این مسیر با این اراده و پشتکار، راه چندان دشواری در مسیر تغییر و تحول داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر ˈمعصومه ابتکارˈ پنجشنبه شب در نشستی خبری در گرگان افزود: البته این نگاه نشات گرفته از رییس جمهور می باشد که به مسایل محیط زیست توجه جدی دارند و در بیشتر نشست ها بر این مساله و مهم تاکید دارند.

به گفته وی، از سوی دیگر تلاش هایی برای ارائه گزارش به قوه قضائیه و مراجع دیگر برای سیاستگذاری ها ادامه دارد، اما اگر موانع ذهنی هم وجود داشته باشد و برخی افراد اهمیت و ابعاد محیط زیست را توجه نکنند، رویکردها در دولت در این زمینه جدی شده است.

وی تصریح کرد: حساس شدن بر مساله محیط زیست، مورد توجه مسئولان قرار گرفته و فکر نمی کنم در این مسیر با این اراده و پشتکار، راه چندان دشواری در مسیر تغییر و تحول داشته باشیم.

ابتکار در خصوص احداث جاده ابر در گلستان گفت: نظر ما این است که هر جاده ای که بخواهد در عرصه سرزمینی تاسیس شود، در مقطع تصمیم گیری برای آن پروژه باید یک سری مطالعات توجیهی انجام گیرد.

معاون رییس جمهور افزود: در این مطالعات باید توجیه زیست محیطی بر اساس آنچه در قانون آمده، رعایت شود و ارزیابی زیستمحیطی شکل گیرد.

به گفته ابتکار، در موضوع جاده ابر در این استان نیز به دلیل اینکه در زیستگاه بسیار ارزشمندی قرار گرفته، باید مطالعه کافی صورت گیرد و اکنون نیز فعالیت ها و تخریب هایی که برای ساخت این جاده شکل گرفته بر اساس مطالعات نبوده است.

وی اظهار کرد: آنچه روشن است، در مکان هایی که جاده موازی زیادی وجود داشته باشد و جاهایی که بورس خرید و فروش زمین به دلیل وجود جاده ها سبب شود که عرصه های طبیعی تغییر کاربری پیدا کند سازمان حفاظت از محیط زیست ملاحظات زیادی را به خرج خواهد داد.

وی یادآور شد: تلاش ما بر این است که در تمام عرصه ها کارها مبتنی بر کارشناسی انجام شود تا تصمیم درستی در آن زمینه اتخاذ گردد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر این که اگر شما در ابتدای ساخت پتروشیمی گلستان قرار داشتید اجازه ساخت این مجموعه را میدادید یا خیر؟ گفت: اکنون قضاوت کردن در این شرایط دشوار است زیرا بسیاری از کارهای این مجموعه انجام شده و با توجه به اینکه سهام این مجموعه نیز به نتایجی رسیده قضاوت خاصیتی ندارد.

ابتکار افزود: تاکید ما بر این است که مجموعه حفاظت از محیط زیست در استان و شخص مدیر کل باید تمام سختگیری های لازم را برای اجرا و احداث این مجموعه و بهرهبرداری از آن به کار گیرند و این بهترین راه حل در شرایط فعلی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در خصوص مبارزه با ویژه خواری گفت: اگر در جایی موضوعی وجود داشته باشد که خارج از چهارچوب و مقررات فرد یا افرادی بخواهند سوء استفاده کنند سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت با آنها برخورد خواهد کرد.

وی در خصوص راهکارهای آینده درباره موضوع آلودگی هوا در تهران و کلان شهرها، گفت: مطالعات و بررسی هایی در این حوزه انجام شده و به نتایجی هم رسیده ایم که نتیجه آن را در روزهای آینده در جلسه شورای حفاظت از محیط زیست اعلام خواهیم کرد.

ابتکار در خصوص آخرین وضعیت جزیره آشوراده گفت: برای این مکان طرحی وجود ندارد و در جلسه هفته های گذشته با حضور معاون اول رییس جمهور، بنا شد تا مشاوری انتخاب و با توجه به شرح خدمات سازمان حفاظت محیط زیست در این منطقه طرح گردشگری تهیه نماید.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این منطقه در واقع پناهگاه حیات وحش می باشد و واگذاری زمین های این منطقه به غیر معنایی ندارد و اکنون در شرایط مطالعه است و طرحی نیز وجود ندارد و تنها یک تفاهم نامه و یک ابلاغ از سوی معاون رییس جمهور امضاء شده است.

به گفته ابتکار، قرار نیست هیچ واگذاری به غیر در این منطقه صورت گیرد و اگر بهره برداری قرار است صورت پذیرد، اولویت اول ما جوامع و مردم محلی آن منطقه می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha