فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: غلتیدن، گرفتن اشیا با دو دست، نشستن، چهاردست و پا رفتن، استفاده از انگشت سبابه و شست و همچنین راه رفتن به واسطه کمک گرفتن از اجسام و گرفتن دیوار، کلیدهای طلایی رشد کودک در ۵ ماهه دوم زندگی است.

سلامت نیوز: فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: غلتیدن، گرفتن اشیا با دو دست، نشستن، چهاردست و پا رفتن، استفاده از انگشت سبابه و شست و همچنین راه رفتن به واسطه کمک گرفتن از اجسام و گرفتن دیوار، کلیدهای طلایی رشد کودک در ۵ ماهه دوم زندگی است.

ساسان ساکت در گفت‌‌وگو با فارس در ادامه کلید‌های طلایی تکامل طبیعی کودکان اظهار داشت: نکته طلایی ماه پنجم بعد از تولد، غلتیدن کودک است چرا که در این ماه کودک می‌تواند بغلتد و اگر در حالت خوابیده روی شکم باشد به پشت بچرخد و دوباره از پشت به شکم برگردد.

وی ماه پنجم را ماهی دانست که کودک می‌تواند اشیاء را با دو دست خود بگیرد.

فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: ماه ششم، ماه خزیدن کودک است یعنی کودک در حالی که شکمش بر روی زمین است می‌تواند با کمک دست‌ها و نیروی دست و پا، خودش را روی زمین به سمت جلو بکشد درست مثل سینه‌خیز رفتن.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان تصریح کرد: در ماه ششم کودک با کمک می‌تواند بنشیند یعنی یک بالش در طرفین کودک باشد و دو بالش در پشت کمر و سر کودک تا اگر کودک افتاد بالش‌ها از ضربه به سر و کمر کودک محافظت کنند.

ساکت ادامه داد: در ماه ششم کودک می‌تواند توپ را از یک دست به دست دیگرش بدهد؛ همچنین اگر آدم غریبه‌ای را ببیند چهره‌اش تغییر می‌کند و می‌تواند بعضی از اصواتی چون دا دا، با با و غیره را به کار ببرد؛ تکرار حروفی که بی‌معنا هستند.

این استاد دانشگاه به والدین توصیه کرد: به هیچ عنوان از روروئک استفاده نکنند چرا که این وسیله علاوه بر خطراتی همچون سقوط که برای کودک به همراه دارد می‌تواند تکامل طبیعی کودک را با تأخیر و مشکل مواجه سازد.

فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: در ماه هفتم و هشتم، نکته مهم چهار دست و پا رفتن کودک است یعنی کودک سعی می‌کند از وضعت خوابیده بلند شود و بنشیند البته بدون کمک.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان تصریح کرد: در این محدوده سنی کودک به رفتار والدین و دیگران دقت می‌کند و نسبت به غریبه‌ها دوری می‌کند و اگر پدر و مادر از او دور شوند بیقراری می‌کند.

وی به ماه نهم اشاره داشت و گفت: ما در این ماه انتظار داریم که کودک به خوبی و بدون کمک بتواند بنشیند و اشیاء را به طور ارادی برداشته و پرتاب کند و با مادر بازی‌های ساده‌ای چون قل دادن و پرت کردن توپ را انجام دهد.

فوق تخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در ماه دهم عملاً کودک چهار دست و پا رفتن و نشستن را به طور کاملاً مستقل انجام می‌دهد و این ماه کودک می‌تواند لبه اشیاء یا سطح دیوار را بگیرد و بلند شود؛ حتی کودکانی که تکامل بهتری دارند می‌توانند با همین کمک گرفتن چند قدم راه بروند؛ پس می‌توان گفت که 10 ماهگی زمان راه رفتن به کمک اجسام و گرفتن دیوار است.

ساکت افزود: نکته مهم در 10 ماهگی کمک گرفتن از انگشت سبابه و شست است که به این حرکت گازانبری نیز می‌گوییم چرا که تا قبل از آن کودک از 4 انگشت دیگر برای قل دادن و هل دادن اجسام استفاده می‌کرد و از این ماه از انگشت سبابه و شصت نیز استفاده می‌کند.

فوق تخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: در 10 ماهگی کودک حرکات دیگران را تقلید می‌کند و از تشویق شدن لذت می‌برد و لبخند می‌زند و نکته جالب این است که اشیاء شناخته شده را با اشاره نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha