رییس انجمن دیابت ایران از تصمیم اخیر سازمان‌های بیمه‌گر انتقاد کرد و گفت: از ابتدای امسال این سازمان‌ها تنها نسخه‌هایی را می‌پذیرند که در آن واحد انسولین مورد نیاز بیماران درج شده باشد، این در حالیست که در تمام دنیا تنها ویال مدنظر قرار می‌گیرد.

رییس انجمن دیابت با انتقاد از سیاستگذاری بیمه‌ها تاکید کرد

سلامت نیوز: رییس انجمن دیابت ایران از تصمیم اخیر سازمان‌های بیمه‌گر انتقاد کرد و گفت: از ابتدای امسال این سازمان‌ها تنها نسخه‌هایی را می‌پذیرند که در آن واحد انسولین مورد نیاز بیماران درج شده باشد، این در حالیست که در تمام دنیا تنها ویال مدنظر قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر اسدالله رجب با بیان اینکه بیش از 10 درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند، گفت: نیمی از این بیماران از ابتلای خود به دیابت اطلاعی ندارند، البته این موضوع تنها به ایران محدود نمی‌شود، حدود 50 درصد از این افراد در خاورمیانه نیز دچار همین موضوع هستند.

دکتر رجب مهم ترین مشکل در ارتباط با بیماری دیابت را بی توجهی بیماران، پزشکان و سیاست گذاران نظام سلامت دانست و افزود: متاسفانه بیماری دیابت از سوی این سه گروه جدی گرفته نمی‌شود، به همین دلیل است که روز به روز بر تعداد مبتلایان افزوده می شود.

به گفته وی، بر اساس پژوهش‌های 10 ساله دانشگاه شهید بهشتی، 14 درصد جمعیت بالای 20 سال کشور مبتلا به دیابت هستند که آمار قابل توجهی نیز به شمار می رود. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد بیش از 800 هزار نفر در تهران گرفتار این بیماری هستند.

وی با اشاره به بالا بودن آمار مبتلایان به دیابت در جهان تاکید کرد: افزایش شمار دیابتی ها تنها مربوط به ایران نیست، در سایر کشورها نیز حدود 381 میلیون نفر مبتلا وجود دارد.

بر اساس اعلام رییس انجمن دیابت ایران، در گذشته میزان شیوع دیابت بیشتر در شهرهای بزرگ متمرکز شده بود، اما اکنون این وضعیت تغییر کرده و دیابتی‌ها در شهرها و روستاهای کوچک نیز افزایش پیدا کرده اند. کاهش فعالیت‌های بدنی، تغذیه نامناسب، استرس‌های مداوم و آلودگی هوا از جمله مهم ترین دلایل افزایش شمار مبتلایان به دیابت است. آلودگی هوا هم در ابتلا به دیابت و هم بر روی کنترل بند خون نیز تاثیر فراوانی دارد.

رجب از بالا بودن میزان ابتلا به دیابت در روستاهای حاشیه شهرهای بزرگ خبر داد و گفت: متاسفانه تعداد مبتلایان به دیابت در این مناطق در حال افزایش است، در این زمینه هم یکی دو سمینار در همان مناطق برگزار شده، البته این روستاها بدلیل وضعیتی که پیدا کرده‌اند دیگر جزوی از شهرها به شمار می روند، کشاورزی در آنها از بین رفته، فعالیت بدنی زنان و مردان روستایی کم شده و هر کسی را که در این مناطق می بینیم اضافه وزن دارد. همین اتفاقات منجر شده تا میزان ابتلا در این افراد نیز بالا برود.

به گفته رجب، موضوع تنها به دیابت محدود نمی شود، فشار خون، بیماری‌های قلبی و به طور کلی بیماری‌های غیرواگیر به شدت در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه رژیم های سالم صرفه اقتصادی نیز دارد، تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد که بیشترین هزینه خانواده‌ها برای خرید گوشت و مواد پروتئینی مصرف می شود، این در حالیست که دیابتی ها برای تغذیه درست روزانه به 10 تا 20 درصد پروتئین نیاز دارند.

او ادامه داد: تعذیه سالم هزینه کمتری دارد، اما مشکل اینجاست که یک بیمار دیابتی اطلاع درستی درباره تغذیه ندارد. پزشکان خیلی به این موضوع توجه نمی کنند، آنها تنها تشخیص می دهند اما آموزشی به بیماران نمی دهند.

رجب از وضعیت آموزش دیابتی‌ها گلایه کرد و افزود: اصل ماجرای بیماران دیابتی آموزش درست است، 50 درصد درمان به خود بیمار مربوط می شود.

او تاکید کرد: شمار مبتلایان بیماران دیابتی سالانه 98 درصد افزایش پیدا می‌کند. این درحالیست که در کشوری مانند آلمان این میزان تنها 25 درصد است. علت اصلی نیز آموزش به این بیماران است.

وی به اهمیت اطلاع رسانی و آموزش به بیماران دیابتی از طریق رسانه ها بویژه رادیو و تلویزیون اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی مانند دکتر سلام بسیار می‌توانند در این زمینه کمک کرده و از طریق گفت وگو با پزشکان و بیماران آموزش های لازم را به آنها بدهند، نکته مهمتر اما نهادینه کردن این آموزش‌هاست. برنامه سازان باید به این موضوع توجه کنند که این برنامه ها چقدر توانسته نتیجه عملی داشته باشد.

رجب تاکید کرد: ما زمانی متوجه می شویم که این برنامه‌ها نتیجه بخش بوده که شمار بیماران دیابتی مراجعه کننده به بیمارستان فارابی کمتر شده باشد یا میزان انجام جراحی قلب این بیماران کم شود.

رییس انجمن دیابت ایران به مشکل دیگر بیماران دیابتی اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال سازمان‌های بیمه گر بویژه سازمان تامین اجتماعی داروخانه‌ها را مجبور کرده‌اند تا در تنها نسخه‌هایی که میزان واحد انسولین در آن آمده باشد را بپیچند، به این معنی که پزشک باید واحد انسولین را نیز در نسخه یادآور شود این در حالیست که در همه جای دنیا تنها ویال عنوان می شود.

به گفته رجب، این موضوع مشکلات فراوانی برای بیماران ایجاد کرده، چرا که مشخص نیست هر روز میزان مصرف بیمار چقدر است. زمانی ممکن است کمتر از یک واحد و گاهی چند واحد نیاز به انسولین داشته باشند. متاسفانه مشکل بیماران دو چندان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha