جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 103548

یک کارشناس تغذیه معتقد است: رژیم‌های لاغری خودسرانه و غیرمنطقی می‌تواند سبب آسیب دیدن قسمت‌های حیاتی و اندام‌های اصلی بدن شود.

سلامت نیوز: یک کارشناس تغذیه معتقد است: رژیم‌های لاغری خودسرانه و غیرمنطقی می‌تواند سبب آسیب دیدن قسمت‌های حیاتی و اندام‌های اصلی بدن شود.

مریم شیرمستی در گفت وگو با ایسنا، گفت: بدن ما برای ادامه حیات و فعالیت خود نیازمند ویتامین، درشت مغذی و ریزمغذی‌هاست و استفاده متناسب و به اندازه از همه مواد غذایی برای تامین این مواد ضروری است.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد برای اینکه در کوتاه مدت وزن زیادی کم کنند به رژیم‌های غذایی نامتعادلی روی می‌آورند، اظهار داشت: گاهی افراد رژیم‌های تک خوری را پیش می‌گیرند و فقط از یک نوع ماده غذایی استفاده می‌کنند و برخی از گروه‌های اصلی از جمله نان، برنج و یا حتی گوشت را از غذای روزانه خود کنار می‌گذارند.

این کارشناس تغذیه ریزش مو، ضعف اعصاب و حریص شدن به شیرینی را از جمله عوارض حذف مواد غذایی اصلی از رژیم غذایی دانست و ادامه داد: افرادی که پروتئین را از غذای روزانه خود حذف می‌کنند با مشکلاتی از جمله کمبود آهن و مواد معدنی مواجه خواهند شد.

شیرمستی افتادگی و شل شدن پوست صورت بر اثر لاغر شدن ناگهانی و همچنین ضعف سیستم ایمنی و امکان بروز انواع بیماری‌های ویروسی و عفونی را نیز از دیگر عوارض رژیم‌های غذایی نادرست خواند.

وی یادآوری کرد: ممکن است وقتی که افراد بعد از یک رژیم سخت و غیر اصولی روی ترازو می روند شاهد کاهش وزن خود باشند، اما این کاهش ناشی از سوختن چربی ها نیست و ممکن است به دلیل از دست رفتن آب بدن و یا حتی تحلیل بافت‌ها و مفاصل باشد.

این کارشناس تغذیه تحلیل پروتئین اندام‌های اصلی بدن خصوصا اندام‌های گوارشی را نیز از آسیب‌های احتمالی ناشی از تغذیه نادرست عنوان کرد.

شیرمستی با تاکید بر اینکه ممکن است بعد از رژیم‌های این چنینی وزن فرد دوباره به حالت اول بازگردد، گفت: در برخی موارد بدن فرد دیگر به رژیم‌های لاغری مناسب و درست نیز پاسخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد: اگر افراد بخواهند بدون اینکه برای سلامت جسمی آنها مشکلی ایجاد شود و پوست و موی آنها آسیب نبیند رژیم بگیرند باید تحت نظر پزشک متخصص باشند و در رژیم آنها از همه گروه‌های غذایی استفاده شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، لزومی ندارد که افراد برای رعایت رژیم غذایی خود از غذاهای استثنایی و خاص استفاده کنند، بلکه می توانند از آنچه که برای سایر اعضای خانواده تهیه شده مصرف کنند.

شیرمستی همچنین توصیه کرد افراد از پیشنهاد رژیم‌های غذایی به یکدیگر خودداری کنند.

وی کاهش وزن مناسب در یک رژیم غذایی متعادل را نیز دو تا چهار کیلوگرم در چهار هفته اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha