شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 103568

خالی شدن جیب مردم با هزینه‌های درمان

سلامت نیوز : بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان باید به کمتر از 30 درصد می‌رسید. در حالی که این سهم هم اکنون که یک سال به پایان برنامه پنجم توسعه مانده است به 70 درصد رسیده است.سهم بالای هزینه درمان از جیب مردم در حالی ادامه دارد که مسئولان وزارت بهداشت خواستار رشد 66 درصدی تعرفه‌های درمان در سال آینده شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ تاکنون هیچگونه تصمیمی در مورد میزان و رشد تعرفه‌های درمان در سال 93 اتخاذ نشده است و سهم دولت، بیمه‌ها و مردم از هزینه‌ها مشخص نیست. به گفته مرضیه وحیددستجردی وزیر اسبق بهداشت حدود 5/7درصد مردم با هزینه‌های درمان به زیر خط فقر می‌روند.

کمتر از 15 درصد رشد سرانه درمان سازمان بیمه سلامت

مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی تصویب تعرفه‌های درمان بخش خصوصی و دولتی را منوط به تصویب بودجه سال 93 در مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: تا زمانی که لایحه بودجه در مجلس به تصویب نرسد نمی‌توان در مورد تعرفه‌های درمان بخش خصوصی و دولتی تصمیم‌گیری کرد.محمد باقر هوشنگی در مورد رشد تعرفه‌های درمان بخش دولتی و خصوصی سال گذشته خاطرنشان کرد: رشد تعرفه بخش خصوصی و بخش دولتی در سال گذشته به ترتیب 28 و 18 درصد بود. تعیین قیمت تمام شده ویزیت و قیمت تمام شده هتلینگ (تخت روز) در دستور کار شورای عالی بیمه قرار دارد اما این تعیین قیمت تمام شده به معنای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات نیست.

او اظهار کرد: رشد سرانه درمان سازمان بیمه سلامت در سال آینده 66 درصد پیش‌بینی شده اما می‌توانیم اذعان کنیم که با توجه به بدهی بیش از دو هزار میلیارد تومانی این سازمان بیمه‌گر می‌توانیم رشد سرانه درمان سال آینده سازمان بیمه سلامت ایران را کمتر از 15 درصد بدانیم.سهم60 تا 70 درصدی مردم از هزینه‌های سلامت در همین زمینه ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع نظارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران وظیفه تامین و تولید سلامت بر عهده وزارت بهداشت و در حوزه بالادستی دولت است.به گفته حریرچی باید هزینه‌های سلامت از جیب مردم حداکثر 17 تا 30 درصد باشد، ولی متأسفانه بین 60 تا 70 درصد از هزینه‌های سلامت توسط مردم تأمین می‌شود.

او با بیان اینکه هزینه‌های سلامت در سال 93 حدود 70 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: این مبلغ 6 درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد. سرانه حوزه سلامت با دلار غیر بین‌المللی 346 دلار و با دلار بین‌المللی 926 دلار است.حریرچی با اشاره به اینکه کل منابعی که در حوزه سلامت هزینه می‌کنیم نسبتا پایین است، افزود: برای هر یک درصد کاهش از هزینه‌های سلامت از جیب مردم باید دولت 600 تا 700 میلیارد تومان اختصاص دهد. در حال حاضر سهم بهداشت و درمان از 11 به 15 درصد افزایش یافته است. به اعتقاد معاون توسعه مدیریت و منابع نظارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محل هدفمندی باید کمک جدی به سلامت شود و اگر مدیریت‌ها اصلاح نشود مشکلات همچنان ادامه دارد.

بی‌عدالتی و تبعیض در بهداشت و درمان

همچنین عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه منافع شرکت‌های تجاری، دارویی، خدمات پزشکی و آدم‌هایی که از این بازار میلیارد‌ها تومان پول به جیب می‌زنند آنقدر زیاد است که دل نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: برخی با سرانه چند هزار دلاری با بخش خصوصی قرارداد دارند و به مردم که می‌رسند می‌گویند پول نداریم. آن چیزی که وجود دارد کمبود پول نیست بلکه بی‌عدالتی و تبعیض است و اگر می‌خواهیم این مساله را حل کنیم از دولت می‌خواهیم قانون برنامه توسعه را اجرا کند.

مسعود پزشکیان اظهار کرد: باید مسئولان ارشد خدمات سلامت را عادلانه ارائه کنند چرا که اگر کل پول دولت را خرج این حوزه کنیم باز هم کم است. در برخی موارد درمانی 2000 دلار سرانه درمان یک فرد می‌شود، از طرفی دیگر به یکی در روستا بابت درمان دو دلار هم اختصاص نمی‌دهیم.برخی سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی را کمتر از 4 درصد در نظر می‌گیرند و معتقدند از نظر سرانه درمان نیز نه تنها از کشورهای پیشرفته دنیا حتی از کشورهای اطرافمان هم بسیار عقب‌تر هستیم. پزشکیان با بیان اینکه قرار بود از سهم GDP (درآمد ناخالص ملی) اختصاص دهیم، ادامه داد: اول اینکه این رقم را باید متناسب اختصاص دهیم و دیگر اینکه بر اساس عدالت آن را تقسیم کنیم.

به گفته پزشکیان براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مشکل و خطری که سیستم‌های بهداشتی، درمانی از جمله ما را تهدید می‌کند سه چیز است یکی درمان‌گرایی، دوم چند پاره بودن سیستم‌ها و سوم تجاری شدن سیستم‌های بهداشتی - درمانی بدون نظارت که در نتیجه افراد فقیر محروم و در حاشیه صدمه می‌بینند.این نماینده مجلس ادامه داد: ما در مجلس به دنبال آنیم که اول دولت، قوه قضائیه و مجلس بر سر سفره‌ای که برای مردم پهنم کرده بنشیند. اگر آشپز توان پخت خوب ندارد آشپز را عوض کنیم و آدمی که خوب بلد است مدیریت کند را سر کار بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha