بودجه وزارت بهداشت رشد چندانی نداشته است

سلامت نیوز : رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متولی سلامت در کشور، دولت و وزیر بهداشت است و خوشبختانه دولت جدید نیز به حوزه سلامت توجه ویژه‌ای دارد، درباره افزایش بودجه بیمه‌ها، گفت: مقرر شده از این رهگذر تعرفه‌ها تا پایان سال واقعی شود.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با (ایسنا) درباره اینکه مجلس چه کمکی می‌تواند در بخش قانونگذاری به حوزه سلامت داشته باشد، گفت: لایحه بودجه توسط دولت به مجلس ارائه می‌شود اما باید این واقعیت را پذیرفت که برخلاف دولت‌های گذشته در دولت یازدهم مسئولان دولت توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت داشتند.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب موضوع سلامت جزو چهار اولویت قرار گرفته است، گفت: این اقدام دولت بسیار کاری پسندیده و مطلوب است بنابراین باید گفت دولت تا آنجایی که در توانش بوده در لایحه بودجه، بودجه مورد نظر خود را ذکر کرده است اما با توجه به محدودیت منابعی که در این بخش وجود دارد قطعا جوابگو نیست.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: لذا منتظر هستیم که پیشنهادات در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده و پس از آن در صحن علنی مجلس مساعدت شود تا منابع این بخش افزایش یابد.

شهریاری درباره اینکه اکنون شاهد هستیم علیرغم وجود بیمارستان‌ها، تجهیزات مراکز درمانی و بیمارستان‌ها دچار فرسودگی بوده است، گفت: اینها نیز از جمله مواردی است که در قالب بودجه حوزه سلامت و بهداشت و درمان باید پیش‌بینی شده و مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: در دولت احمدی‌نژاد کار خوبی در حوزه سلامت انجام شد که آن هم ایجاد بیمارستان‌ها در مناطق محروم بود، اما متاسفانه این بیمارستان‌ها تجهیز نشدند و حتی مجوز استخدام برای نیروی انسانی نیز صادر نشد، لذا اگر بتوانیم مجوز نیروی انسانی را اخذ کرده و تجهیزات لازم را تکمیل کنیم قطعا کار مفیدی خواهد بود.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: یکی از دلایلی که برخی از بیمارستان‌ها هنوز تجهیزات‌شان فرسوده بوده و به‌روز نشده‌اند این است که متاسفانه نرخ ارز افزایش یافت و مشکلات جدیدی را در این حوزه ایجاد کرد و ما باید بتوانیم در این بخش نیز کمک‌کننده باشیم.

شهریاری در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره افزایش 66 درصدی اعتبار برای بیمه‌ها، اظهار کرد: رشدی که بیمه‌ها دارند به نوعی به وزارت بهداشت بر می‌گردد البته در حال حاضر تعدادی از بیمه‌ها هستند که حدودا 8 یا 9 ماه است که مطالبات را پرداخت نکردند زیرا پول ندارند. این رشدی هم که در حال حاضر در این بخش صورت گرفته نهایتا به مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها بر می‌گردد.

وی افزود: افزایش بودجه مربوط به بیمه‌ها گرچه درصدی به بخش خصوصی و درصدی نیز به بخش دولتی تعلق می‌گیرد اما نهایتا وارد چرخه سیستم بهداشتی و درمانی کشور می‌شود.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه به طور کلی بودجه وزارت بهداشت و درمان رشد چندانی نداشته است، گفت: وزیر بهداشت و درمان گزارشی از مشکلات این حوزه را در جلسه غیرعلنی نیز با نمایندگان مطرح کردند و از آنجایی که مجلسی‌ها حساسیت ویژه‌ای نسبت به مسائل سلامت مردم دارند امیدواریم که به گزارش ارائه شده توجه کرده و نمود آن را در تصویب بودجه بهداشت در مجلس شاهد باشیم.

شهریاری درباره اینکه آیا افزایش بودجه بیمه‌ها به منظور واقعی‌تر شدن تعرفه‌ها است یا خیر؟ گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم قرار شده تا پایان سال تعرفه‌ها به سمت واقعی شدن پیش رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha