شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 103589

خنده تظاهر بیرونی شادی است

سلامت نیوز : خنده یکی از تظاهرات بیرونی شادی است هرچند، گاهی خنده می‌تواند معنای خشم و مسخره‌کردن هم بدهد. به‌طور کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد وقتی به‌دلیل شادی می‌خندیم، هورمون‌هایی در ما ترشح می‌کند که به انبساط خاطر منجر می‌شود. عنوان می‌شود جامعه ما به صورت فرهنگی غمگین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ درواقع، اگر شعر‌های زمان دور را نیز بررسی کنیم، می‌بینیم که گاهی خردمند بودن و خندیدن در نقطه مقابل هم قرار می‌گیرند. برای مثال رودکی می‌گوید: «خردمندی نیابی شادمانه». از طرفی اما شاهد این هستیم که ایرانی‌ها وقتی دورهم جمع می‌شوند با تعریف‌کردن لطیفه و نقل حکایات سعی می‌کنند، شاد باشند. همچنین اگر رابطه مستقیمی بین شادی و خنده درنظر بگیریم، می‌شود گفت در بعضی مناطق شادبودن بیشتر نمود دارد و در بعضی مناطق دیگر کمتر. بررسی‌ها نشان می‌دهد آذربایجانی‌ها و کردستانی‌ها شادتر از مردم دیگر مناطق کشور هستند. در این مناطق آیین‌هایی وجود دارد که شادی‌آور است.

گذشته از بررسی شادی در کشور که نیازمند تحقیقات علمی مستند است به‌طور کلی باید گفت خندیدن و شاد بودن تاثیر مستقیمی بر امیدواری و سلامت روان دارد. شایع‌ترین بیماری روانی در کشور افسردگی است و ناگفته پیدا است که رابطه مستقیمی بین ناشادی و افسردگی وجود دارد. به همین دلیل باید بحث شادی را جدی گرفت و از ایجاد امکاناتی برای شادزیستن طرفداری کرد. در سال‌های اخیر آمار‌هایی درباره سلامت روان ایرانی‌ها منتشر شده و آن‌طور که این آمار‌ها نشان می‌دهد، سلامت روان بیش از پیش پایین آمده است.

اگر قصد داریم وضعیت سلامت روان را بهبود ببخشیم حتما یکی از فعالیت‌ها، تزریق شادی و خنده به جامعه است. رسانه‌ها و نهاد‌های مرتبط با مسائل اجتماعی در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی در راستای شادی‌بخشی انجام داده‌اند. پخش سریال‌های کمدی و همچنین دایرکردن ایستگاه‌های نشاط اجتماعی اگر کارشناسی شده باشند، می‌توانند در شادکردن جامعه تاثیر داشته باشند. با این فرض که هر فعالیت شادی‌بخش و امیدآفرینی می‌تواند مفید باشد باید از چنین فعالیت‌هایی استقبال کرد و در راستای بهترشدن آنها کوشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha