وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: سیاست‌گذاران در بخش سلامت باید به مبانی اخلاقی در سیاست‌گذاری‌هایشان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

كامران باقری لنكرانی در مراسم افتتاحیه دومین كنگره بین‌المللی اخلاق پزشكی گفت: حدود 14 سال است كه موضوع اخلاق مورد توجه سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و مراكز تحقیق بوده و تلاش‌های ارزشمندی هم در این زمینه انجام شده است كه از آن جمله می‌توان به ارتقای سطح آموزش رشته اخلاق برای گروه‌های مختلف و همچنین آموزش تخصصی آن در دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری اشاره كرد.

وی ادامه داد: در مبانی حقوقی اخلاق، اقدامات بسیار خوبی انجام شده كه برخی از آنها اجرایی نیز شده است؛ اما تا نقطه ایده آل فاصله زیاد است كه برگزاری این جلسات كمك می‌كند تا این فاصله با سرعت بیشتری طی شود.

لنكرانی با اشاره به وجود یك دوره واگرایی میان علوم گفت: بعد از این دوره‌ واگرایی، امروز شاهد هستیم كه میان علوم تجربی، انسانی و پزشكی همگرایی وجود دارد. بنابراین ممكن نیست كه در مورد سلامت انسان‌ها صحبت كرد و از ارزش انسان‌ها و اخلاق غافل بود.

وی ادامه داد: امروزه مباحث اخلاق پزشكی فراتر از ارتباط پزشك با بیمار و مطالب درمانی مورد توجه است. بحث‌های سیاست‌گذاری، بهداشت عمومی، پیشگیری و ارتقای سلامت از جمله مباحثی است كه باید در اخلاق پزشكی به آن پرداخت. كسانی كه سكاندار سیاستگذاری در بخش سلامت هستند باید در سیاست‌گذاری‌های خود به مبانی اخلاقی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وزیر بهداشت درادامه با طرح این سوال كه در بحث سیاستگذاری و تخصیص منابع، ملاك استفاده از این منابع چه باید باشد، افزود: همه كشورها با محدودیت منابع روبرو هستند؛ بنابراین ملاك استفاده از این منابع باید مبتنی بر مبانی اخلاقی باشد. تا زمانی كه انسان به معنای واقعی شناخته نشود، امكان پاسخگویی به این سوال وجود ندارد. كسانی كه تلاش می‌كنند انسان را در این دنیای فانی محصور كنند پاسخ‌هایی در بحث اخلاق پزشكی ارائه می‌دهند كه از همگونی برخوردار نیست و در نتیجه منجر به پراكنده گویی می‌شود.

وی گفت: در صورتی كه مبانی فقهی، دینی و شناختی در كلیات باقی بماند و به صورت كاربردی و علمی بیان نشود، نمی‌تواند اثرگذار باشد.

لنكرانی گفت: امروزه باید از این میراث اخلاق شناختی استفاده كرده و آنرا به صورت كاربردی تبدیل كنیم تا بتواند مبنا قرار گیرد. انجام این كار در جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه حوزه‌های علمیه قوی و همچنین دانشگاهیان قوی امكانپذیر است و امیدواریم این همایش شروع مجددی برای تلاش جدی‌تر در این مسیر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha